Assessment of Management of the Use of Opportunities Caused by the Bam Earthquake in 2003 from the Iranian Tourists’ Viewpoint

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, University of Sistan and Baluchestan

2 Assistant Professor of Geography and Tourism Planning of Sistan and Baluchestan University

3 MSc of Geography and Tourism Planning, University of Sistan and Baluchestan

Abstract

Environmental crises have positive and negative impacts on tourism, whose positive impacts include opportunities for black, cultural and religious tourism. This study is to identify the opportunities created by the earthquake in January 2003 for the tourism development and the effective use of these opportunities for the development of tourism in the city of Bam. This research is descriptive–analytic, and the method of data collection is documentary and field. In order to assess the validity and reliability of the questionnaire, experts’ opinions and Cronbach's alpha were used, and the collected data were analyzed by SPSS. The sample population is 270 tourists who arrived in Bam in 2014. The distribution method of the random sample population is simple random. Findings show that the people over the world know Bam with the citadel and earthquake, and the earthquake has become a part of the town’s identity. As a result, the earthquake ruins have created opportunities for the tourism development of in Bam, which has not yet been effectively implemented. However, directors emphasize the full reconstruction approach in order to restore the tourism markets and products of destinations tourism. In this approach, tourists who are increasing due to changes in destination characteristics are being ignored, such as those who are interested in visiting catastrophic sites and earthquake failures, or those who wish to see the victims’ day. In general, the Bam earthquake has changed the characteristics of the town’s tourists and created new opportunities for tourism development

Keywords


1)    ابراهیم‌زاده، عیسی؛ ضیائی، محمود؛ دلشاد، علی (1391) اصول و فرایند برنامه‌ریزی راهبردی توریسم، مشهد: صحرا شرق.
2)    جلال‌آبادی، لیلا (1391) توسعة پایدار شهری بم، پایان‌نامة کارشناسی ارشد  رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری، به راهنمایی حجت‌الله شرفی، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان.
3)    حاجی‌نژاد، علی؛ عسگری، علی؛ رفیعیان، مجتبی؛ محمدی، سمیه (1389) شناسایی فرصت‌های ناشی از زلزله با تأکید بر ابعاد کالبدی شهر: شهر بم، مجلة جغرافیا و توسعه، دورۀ 8، شمارة 19، صص. 82-71.
4)    حیدری‌چیانه، رحیم (1390) مبانی برنامه‌ریزی صنعت گردشگری، چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت.
5)    رضایی‌نیا، حسن و جعفری، فرهاد (1393) اولویت‌بندی مدیریت مقاصد گردشگری با استفاده از مدل‌های کمی و کیفی (مطالعة موردی: شهر سلطانیه، گردشگری شهری، دورۀ 1، شمارۀ 1، صص. 79-96.
6)    زرین‌جوی الوار، سهیلا و عباسپور، احسان (1390) گردشگری و توسعة اقتصادی، اولین همایش ملی گردشگری، اقتصاد و بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی زابل، صص. 98-112.
7)    سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بم، 1394.
8)    سلطان‌زاده، مهدی و مقدس جعفری، محمدحسن (1384) نقش سازمان‌های غیردولتی (NGO) در بازسازی بم، دومین همایش علمی-تحقیقی مدیریت امداد و نجات.
9)    غضنفرپور، حسین و پایدار، ابوذر (1391) جغرافیا و گردشگری زیارتی، تهران: انتشارات نور علم.
10) قنبری، ابوالفضل؛ آدمی، معصومه؛ هاشمی امین، سمیرا (1394) سنجش پایداری توسعة گردشگری از دید جامعة محلی (شهر تبریز)، فصلنامه گردشگری شهری، دورۀ 2، شمارة 2، صص. 218-205.
11) قنواتی، عزت‌الله؛ قلمی، شبنم؛ عبدلی اصغر (1388) توانمندسازی مدیریت بحران شهری در جهت کاهش بلایای طبیعی شهر خرم‌آباد، فصلنامة جغرافیای طبیعی، سال اول، شمارة 4، صص. 24-15.
12) کیانی، مصطفی (1383)، توسعة پایدار و بازسازی بم، نشریة آبادی، دورة 14، شمارة 7 (پیاپی 42)، صص. 15- 1.
13) محمودی میمند، محمد و مقدمی، امیر (1390) مدیریت نوین توریسم: شناخت مفاهیم، اصول و بازاریابی توریسم، تهران: مهکامه.
14) مرکز آمار ایران (1390) سرشماری عمومی نفوس و مسکن.
15) موحد، علی (1386) گردشگری شهری، اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
16) یغفوری، حسین؛ تقی زاده، زهرا؛ رحیمی، دانا (1390) راهبردهای گردشگری در ایران و تأثیر آن بر اقتصاد کلان‌شهرها، اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران، آذرماه، دانشگاه فردوسی مشهد، صص. 100-116.
17) محمدی آباده، سمیه (1387) شناسایی و ارزیابی فرصت‌های توسعه ناشی از زلزله با تأکید بر ابعاد کالبدی شهر، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، به راهنمایی علی حاجی‌نژاد و علی عسکری، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
 
18) Coats, A. & Ferguson, Sh. (2013) Rubbernecking or Rejuvenation: Post Earthquake Perceptions and the Implications for Business Practice in a Dark Tourism Context, Journal of Research for Consumers, University of Otago, New Zealand.
19) Asgary, A. (2008) Utilizing Post-Disaster Development Opportunities after Bam Earthquake and the Role of Stakeholders, The Journal of Humanities, Vol.15, No.2, pp. 1-20.
20) Biran, A. & Wei, Liu. & Gang, Li. & Victori, Eichhornb. (2014) Consuming post-disaster destinations: The case of Sichuan, China, Annals of Tourism Research, Vol.7, No. 4, pp. 1–17.
21) Bing-Jin, Y. & Jie, Zhang. & Hong-Lei, Zhang. & Shao-Jing, Lu. & Yong-Rui, Guo. (2016) Investigating the motivation experience relationship in a dark tourism space: case study: the Beichuan earthquake relics, China, Tourism Management, No. 53 ,pp. 108-121.
22) Hung. J. & Huang, J. & Min, C.H. (2002) Earthquake devastation and recovery in tourism: the Taiwan case, Tourism Management, Vol. 23, No. 2, pp. 145–154.
23) Li, Y. (2011) Developing a Post-disaster Sustainable Tourism Model For Tourism Revitalization: Analysis of Sichuan's Response to the Wenchuan Earthquake in 2008, Thesis Presented to the Higher Degree Committee Of Ritsumeikan Asia Pacific University for the Degree of Master of Science in International Cooperation Policy.
24) Minic,  Natalija. (2012) Development of dark tourism in the contemporary society, Available online at www.gi.sanu.ac.rs, J. Geogr. Inst. Cvijic, Vol. 62, No. 3, pp. 81-103.
25) Noriyuki, N. (2012) Disaster Tourism The Role of Tourism in Post-Disaster Period of Great East Japan Earthquake, in partial fulfillment of the requirements for obtaining the degree of Masters of arts in development studies, the Hague- Netherlands.
26) Sagala, Saut. & Arief, Rosyidie. & Alpian, Pratama. & Ramanditya,  Wimbardana. &  Anastasia, Wijayanti. (2012) Promoting Volcano Tourism in Hazard Zone Area for Rebuilding Local Economy: Case study of Tourism in Cangkringan Sub-District, Mt. Merapi, Yogyakarta. School of Architecture, Planning and Policy Development, Bandung, Indonesia.
27) Stephenson, R.S. (1994) Disasters and Development (UNDP).
28) Yuill, Marie Stephanie. (2003) A Thesis, Dark Tourism: Understanding Visitor Motivation at sites of Death and Disaster, Texas A and M University.
29) strange, C. (2002) Shades of Dark Tourism Alcatraz, and Robben Island, Anna is of Tourism Research, Vol,30, No. 2, pp. 386-405.
30) Lennon, J. & Floy, M. (1999) Interpretation of the Unimaginable: The US Holocaust Memorial Museum, Washington, DC and Dark Tourism, Journal of Travel Research, Vol. 38, No. 5, pp. 568-579.
31) Sharpley, R. & Stone. p. (2008) Consuming Dark Tourism: A Thanatological perspective, Annals of tourism Research, Vol. 35, No. 2, pp. 574 - 595.
32) http://blog.jtbusa.com
33) http://m.taiwan.net.tw
34) http://muza-chan.net/japan
35) http://steph1c.wixsite.com
36) http://www.921emt.edu.tw
37) http://www.dark-tourism.com
38) http://www.hyogo-tourism.jp
39) http://www.japantimes.co.jp
40) https://chernobyl-tour.com/english
41) https://en.wikipedia.org
42) https://www.insidejapantours.com
43) www.chn.ir
44) www.isna.ir
45) www.tabasgardeshgari.com