شناسایی الگوی توسعه گردشگری سوریه در دوران پسا بحران "با تأکید بر شهر دمشق"

نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استاد تمام گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22059/jut.2024.376396.1209

چکیده

اگرچه تا کنون هیچ کشوری موفق به جلوگیری از تأثیرات منفی جنگ ها و بی ثباتی امنیتی بر بخش گردشگری نشده است با این حال، نیاز به توسعه گردشگری پس از عبور از این بحران ها به دلیل نقش بسیار زیادی که در حمایت از اقتصاد مناطق آسیب دیده دارد، از اهمیت و اولویت برخوردار است. (Edgell.D.L et al, 2008)

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر و مقوله‌های کلیدی در برنامه‌ریزی توسعه گردشگری است. به‌نحوی‌که در نظر گرفتن آن‌ها در برنامه‌ریزی توسعه گردشگری در سطح ملی بتوان به بهینگی لازم در برنامه‌ریزی دست‌یافت و از هزینه‌های ناخواسته اجتناب نمود.

روش: به‌منظور دستیابی به هدف یادشده روش کیفی با ابزار مصاحبه کارشناسی مدنظر قرارگرفته است. درمجموع از نظرات 30 کارشناس و پژوهشگر فعال در حوزه گردشگری کشور سوریه به روش گلوله برفی استفاده‌شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار تحلیل محتوای کیفی MaxQDA 2020 استفاده‌شده است.

نتایج: پژوهش حاضر در مرحله، ابتدا کدها و مقوله‌های محوری مرتبط با گردشگری کشور سوریه را شناسایی نموده است و سپس با بررسی ارتباطات این کدها کدبندی انتخابی که روند و ارتباطات این کدها را نشان می‌دهد، انجام‌شده است. در بخش کدبندی انتخابی 6 کد اصلی شامل: کارکردهای گردشگری، موانع توسعه گردشگری، الزامات توسعه گردشگری، اولویت بازارهای هدف، انواع گردشگری و ذی‌نفعان گردشگری بوده است. در بخش انواع گردشگری پتانسیل توسعه گونه‌های گردشگری در شهر دمشق معرفی‌شده است. در بخش کدبندی انتخابی نیز ارتباطات، الزامات و پیوندهای مرتبط با توسعه گردشگری سوریه در دوران پس از بحران داخلی ترسیم‌شده است. الگوی ترسیم‌شده در قالب روابط انتخابی می‌تواند مسیر حرکت در راستای توسعه گردشگری کشور سوریه را ترسیم نماید و به برنامه‌ریزان این حوزه جهت برون‌رفت از وضعیت فعلی و حرکت به سمت وضعیت بهینه کمک نماید.

کلیدواژه‌ها