تبیین وفاداری شهروندان سیستان و بلوچستان به گردشگری پزشکی در پاکستان واکاوی شخصیت برند (پارادوکس توریسم و تروریسم)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسنده

گروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

10.22059/jut.2025.371480.1183

چکیده

شخصیت برند گردشگری پزشکی پاکستان با «پارادوکس توریسم و تروریسم»‌یا‌«ترور و تور» عجین شده، لیکن تبیین علل وفاداری گردشگران پزشکی از سیستان‌وبلوچستان به کشور ‌پاکستان ضرورت دارد. این پژوهش، کاربردی و توصیفی‌تحلیلی است. گردآوری داده‌ها با روش پیمایشی ‌(پرسشنامه محقق‌ساخت، بعضا مصاحبه‌ و مشاهده‌مشارکتی) با روش نمونه‌برداری تصادفی انجام شده و قلمرو پژوهش، شهرهای تربت، پنجگور، کراچی و کویته پاکستان و26 شهرستان جنوب شرق ایران بود. تحلیل داده‌ها با تعداد 9 مدل استنباط آماری ناپارامتریک، انجام شده است. سوالات اصلی تحقیق از گردشگران پزشکی، معطوف به تصویرذهنی ‌عاطفی (احساسی، ادراکی)، تصویرذهنی شناختی (آگاهی منطقی، عقلانی ازهزینه‌ها)، تصویرذهنی رفتاری (سفر مجدد، وفاداری و توصیه به‌دیگران) ازشهرهای مقصد گردشگری پزشکی درپاکستان بود. نتایج نشان داد؛ 67% پاسخگویان، هزینه‌های پزشکی و 59 % هزینه اقامت وغذا را کم، خیلی‌کم تا متوسط دانسته‌اند. ضمنا میزان رضایت‌پاسخگویان از «نوبت ویزیت‌دکتر، تشخیص‌درست پزشکان و اطمینان به نتیجه‌نهایی درمان»، به ترتیب: 80 % و 79 % و 79 % بوده است. یافتهها بیانگر تایید احساس رضایت‌ ادراکی و عاطفی از شخصیت برند مقصد و مطلوبیت تصویر شناختی (عقلایی و حسابگرانه) از مقصد گردشگری و رضایت از دستاور نهایی (به مثابه عامل وفاداری وتوصیه به‌دیگران) بود. از پی این یافته‌ها، عوامل شالوده‌ای جذب گردشگران پزشکی به پاکستان، (علیرغم پدیده‌ه تروریسم و توریسم)، وجود خویشاوندان نسبی، سببی و هم‌ولایتی در شهرهای کراچی، پنجگور، تربت و کویته، سازگاری شخصیت برند گردشگری پزشکی پاکستان با شخصیت غالب اهالی جنوب سیستان‌وبلوچستان (زبانی، قومیتی، مذهبی، سطح توسعه، باورها والگوهای‌رفتاری) بود

کلیدواژه‌ها