گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
10.22059/jut.2025.384691.1240
چکیده
با توسعه فناوری و گسترش استفاده از دادههای مکانی در صنعت گردشگری، توجه به موضوع نوظهور ژئومارکتینگ یا بازاریابی مبتنی بر مکان و بهکارگیری فناوریهای نوین مانند بلاک چین برای بهینهسازی ژئومارکتینگ، امری ضروری به نظر میرسد. هدف این پژوهش، طراحی یک الگوی ژئومارکتینگ مبتنی بر فناوری بلاک چین در صنعت گردشگری است. این پژوهش بهطورکلی کمی و کیفی بوده و از حیث هدف، کاربردی بهحساب میآید. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حوزه بازاریابی گردشگری، فناوری اطلاعات و مدیران گردشگری بوده که با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی انتخابشدهاند. برای جمعآوری دادهها و شناسایی مفاهیم اصلی، از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و بدون ساختار استفادهشده است. جهت بررسی اعتبار پژوهش، از مدل کرسول همراه با ارزیابی روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار و میان کدگذار استفادهشده است. در این تحقیق از رویکرد نظریه داده بنیاد به شیوه اشتراوس و کوربین استفادهشده و با بهرهگیری فرآیند کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی مدلی مشتمل بر شرایط علی، زمینهای و مداخلهگر به همراه معرفی پدیده محوری و ارائه راهبردهای ژئومارکتینگ و شناسایی پیامدهای آن استخراج گردید. با توجه به یافتههای پژوهش مبنی بر پیچیدگی و حجم بالای اطلاعات مکانها در صنعت گردشگری، استفاده از این فناوری در جهت پیادهسازی هر چهبهتر ژئومارکتینگ میتواند به شکل قابلتوجهی در مدیریت این اطلاعات تأثیرگذار باشد. نتیجه کلی این پژوهش این بود که با توجه به حضور شرکتها در عصر فناوری برای پیادهسازی ژئومارکتینگ مبتنی بر فناوری بلاک چین بایستی از راهبردهایی نظیر سیاستگذاری فناوری، توسعه زیرساخت و دیجیتال آنبوردینگ استفاده نمود.
اسکندری ثانی، محمد و سفالگر، سحر. (۱۴۰۲). ارزیابی بسترهای فناوری بلاک چین در راستای توسعه گردشگری پایدار در ایران. فصلنامه چشمانداز شهرهای آینده، ۴ (۳)، ۷۹-۱۰۲.
سبزعلی یمقانی، کبری؛ احمدی، محمد؛ غریبنواز، نادر و سبزعلی یمقانی، علی. (1401). مکانیابی بهینه فروشگاههای خردهفروشی زنجیرهای جدید بر مبنای ژئومارکتینگ (بازاریابی مکان محور) با رویکرد ترکیبی TOPSIS و GIS. پژوهشنامه بازرگانی، 27(105)، 53-90. doi: 10.22034/ijts.2022.561536.3710
سلجی، نفیسه. (1403). شناسایی الگوی توسعه هوش مصنوعی و فناوریهای هوشمند در بهبود تجربه گردشگری شهری. مجله گردشگری شهری، 11(4)، 77-93. doi: 10.22059/jut.2024.380577.1227
سیدباقری، فائزه؛ ترابی فارسانی، ندا و صادقی، رسول. (1402). شناسایی راهکارهای عملیاتی کاربرد فنّاوری بلاک چین در رونق گردشگری ایران. گردشگری و توسعه، 12(1)، 277-294. doi: 10.22034/jtd.2022.324849.2551
سیفاللهی، ناصر و ناصرپور، مهرداد. (۱۴۰۱). تأثیر تبلیغات فضای مجازی بر انتخاب برند مقصد گردشگری (مطالعه موردی: استان اردبیل). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی، ۳ (۲)، ۸۳-۹۸. doi:10.52547/gsma.3.2.61
عبداله زاده، رضا؛ وظیفه دوست، حسین و وفایی نژاد، علیرضا. (1401). بازاریابی مکان محور بانکها با استفاده از مدل جدید ژئومارکتینگ مبتنی بر زیرساخت داده مکانی (SDI) (مطالعه موردی: شهر سمنان). پژوهشهای نوین در تصمیمگیری، 7(1)، 1-25. DOR: 20.1001.1.24766291.1401.7.1.1.6
عسگرنژاد نوری، باقر؛ شرفی، سیامک و ناصرپور، مهرداد. (۱۴۰۳). تأثیر ژئومارکتینگ بر جذب ژئوتوریست با نقش میانجی تصویر برند مقصد (مطالعه موردی: آبشارهای لرستان). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی، 1(5)، 1-20.
مولوی، الهام و بسته نگار، مهرنوش. (1403). تأثیر فناوریهای هوشمند گردشگری بر تجارب گردشگران مطالعه موردی: گردشگران در موزههای شهر تهران. مجله گردشگری شهری، 11(4)، 59-75. doi: 10.22059/jut.2024.371724.1187
ناصرپور، مهرداد و موسوی، سیدنجم الدین. (۱۴۰۲). ارزیابی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه گردشگری سلامت با نقش میانجی احساس امنیت عمومی. مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی، ۴ (۱)، ۲۰۷-۲۱۸. doi:10.52547/gsma.4.1.207
ناصرپور، مهرداد؛ موسوی، سید نجمالدین و سپهوند، رضا. (1397). بررسی تأثیر عوامل غیردرمانی بر توسعه گردشگری سلامت. گردشگری و توسعه، 7(3)، 195-212. doi: 10.22034/jtd.2018.91961.1126
Abdollahzadeh, R., vazifehdoost, H., & Vafaeinejad, A. (2022). Location-Based marketing of banks by using a new Geomarketing model based on Spatial Data Infrastructure (Case study: Semnan city). Modern Research in Decision Making, 7(1), 1-25. DOR: 20.1001.1.24766291.1401.7.1.1.6. [in Persian]
Alaoui, A. E., & Fateh, A. (2024). The Geomarketing and the competitiveness of the spaces urban Morocco. Emirati Journal of Business Economics & Social Studies, 3(1), 66-78. DOI:10.54878/cbze3w73
Asgarnezhad Nouri, B., Sharafi, S., & Naserpour, M. (2024). The effect of geomarketing on the attraction of geotourists with the mediating role of the destination brand image (Case study: Lorestan waterfalls). Journal of Geographical Studies of Mountainous Areas, 5 (1), 1-20. [in Persian]
Diaz Ruiz, C.A. (2022). The insights industry: Towards a performativity turn in market research. International Journal of Market Research, 64 (2), 169–186. doi: 0.1177/14707853211039191.
Eskandari sani, M., & Sofalgar, S. (2023). Platforms for the application of blockchain technology in order to achieve the sustainable development of urban tourism in Iran. Journal of Future Cities Vision, 4(3), 79-102. [in Persian]
Fernandes, P. (2023). Aplicações do geomarketing numa perspetiva social - alguns estudos de caso. Revista Contemporânea, 3(9), 16304-16323. DOI:10.56083/RCV3N9-148
Filimonova, Y. (2024). Geomarketing or The Specifics of The Placement of A Point of Sale. Modern Technologies and Scientific and Technological Progress, 1, 375-376. DOI:10.36629/2686-9896-2024-1-375-376
Kita, P., Maciejewski, G, Zambochova, M., & Krizan, F. (2024). Geomarketing as an important element of a food retailer’s business model: A managerial view. International Journal of Management and Economics, 60(1), 1– 13. DOI:10.2478/ijme-2024-0005
Koh, S. G., & Kwok, A. O. (2019). Is blockchain technology a watershed for tourism development?. Current Issues in Tourism,22(20), 2447-2452. DOI:10.1080/13683500.2018.1513460
Le Hoang, T., Phan T. H., Vo Ngoc Quynh, T., Nguyen Ngoc, T., Dang Nguyen Dong, P., Tran Thong, N., & Nguyen Kim, Loi. (2023). GIS Application in Environmental Management: A Review. VNU Journal of Science: Earth and Environmental Sciences, 39 (2), 1-15. https://doi.org/10.25073/2588-1094/vnuees.4957
Molavi, E., & Bastenegar, M. (2024). Impact of smart tourism technologies on tourists' experiences: the case study of tourists in Museums of Tehran. Journal of Urban Tourism, 11(4), 59-75. doi: 10.22059/jut.2024.371724.1187. [in Persian]
Naserpour, M. & Mousavi, S. (2023). Evaluation of the impact of social capital on the development of health tourism with the mediating role of public safety feeling. Journal of Geographical Studies of Mountainous Areas, 4 (13), 207 -218. doi:10.52547/gsma.4.1.207. [in Persian]
Naserpour, M., muosavi, S. N., & Sepahvand, R. (2018). Effect of non -medical Factors on Health Tourism Development. Journal of Tourism and Development, 7(3), 195 -212. doi: 10.22034/jtd.2018.91961.1126. [in Persian]
Ozimek, I., Maciejewski, G., Kita, P., & Szlachciuk, J. (2023). A typology of consumers by their nutritional behaviors and selected lifestyle elements. Journal of Economics and Management, 45(1), 68-101. DOI:10.22367/jem.2023.45.05
Peres, R., Schreier, M., Schweidel, D. A., & Sorescu, A. (2023). Blockchain meets marketing: Opportunities, threats, and avenues for future research. International Journal of Research in Marketing, 40(1), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2022.08.001
Prados-Castillo, J. F., Guaita Martínez, J. M., Zieli´nska, A., & Gorgues Comas, D. (2023). A Review of Blockchain Technology Adoption in the Tourism Industry from a Sustainability Perspective. J. Theor. Appl. Electron. Commer. Res, 18, 814 – 830. https://doi.org/10.3390/jtaer18020042
Puri, V., Mondal, S., Das, S., & Vrana, V. G. (2023). Blockchain Propels Tourism Industry—An Attempt to Explore Topics and Information in Smart Tourism Management through Text Mining and Machine Learning. Informatics, 10(9), 1 - 26. https://doi.org/10.3390/informatics10010009
Rana, R. L., Adamashvili, N., & Tricase, C. (2022). The Impact of Blockchain Technology Adoption on Tourism Industry: A Systematic Literature Review. Sustainability, 14(7383), 1-17. https://doi.org/10.3390/su14127383
Sabzali Yamaqani, K., Ahmadi, M., Gharibnavaz, N., & Sabzali Yameqani, A. (2022). Optimal Location of New Chain Retail Stores Based on Geomarketing (Location-Based Marketing) with a Combined Approach of TOPSIS and GIS. Iranian Journal of Trade Studies, 27(105), 53-90. doi: 10.22034/ijts.2022.561536.3710. [in Persian]
Salaji, N. (2024). Identification of the Pattern of Development of Artificial Intelligence and Smart Technologies in Enhancing Urban Tourism Experience. Journal of Urban Tourism, 11(4), 77-93. doi: 10.22059/jut.2024.380577.1227. [in Persian]
Santos, F. R. dos. (2023). A Dimensão Espacial das Estratégias de Fidelização de Empresas Varejistas no Brasil: uma análise sobre Americanas, Havan e Pernambucanas. GEOGRAFIA (Londrina), 32(2), 65–85. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2023v32n2p65
Seifollahi, N. & Naserpour, M. (2022), The effect of cyberspace advertising on the choice of tourism destination brand (Case study: Ardabil province). Journal of Geographical Studies of Mountainous Areas, 2(9), 61-80. doi:10.52547/gsma.3.2.61. [in Persian]
Seyedbagheri, F., Torabi Farsani, N., & Sadeghi, R. (2023). The Identification of Operational Solutions for the Application of Blockchain Technology in Promoting of Tourism in Iran. Journal of Tourism and Development, 12(1), 277-294. doi: 10.22034/jtd.2022.324849.2551. [in Persian]
Silvestre, C. E. M. (2023). A importância do geomarketing: contribuições a partir do estudo da rede OXXO em Campinas-SP. rabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 1-56. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38782
Šveda, M., & Sládeková Madajová, M. (2023). Estimating distance decay of intra-urban trips using mobile phone data: The case of Bratislava, Slovakia. Journal of Transport Geography, 107, 103552, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103552
Tan, T. M., & Saraniemi, S. (2023). Trust in blockchain‑enabled exchanges: Future directions in blockchain marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 51, 914–939. https://doi.org/10.1007/s11747-022-00889-0
Vilela, T.F. (2023). Análise espacial de geomarketing para setores de comércio e serviço da cidade de Monte Carmelo-MG. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia de Agrimensura e Cartográfica) – Universidade Federal de Uberlândia, 1-53. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37075
Wasiq, M., Bashar, A., Akmal, S., Rabbani, M. R., Saifi, M. A., Nawaz, N., & Nasef, Y. T. (2023). Adoption and Applications of Blockchain Technology in Marketing: A Retrospective Overview and Bibliometric Analysis. Sustainability, 15(3279), 1-20. https://doi.org/10.3390/su15043279
ناصرپور, مهرداد , باشکوه اجیرلو, محمد , زارعی, قاسم و رحیمی, حسین . (1404). طراحی مدل ژئومارکتینگ مبتنی بر فناوری بلاک چین در صنعت گردشگری. نشریه گردشگری شهری, 12(1), 21-37. doi: 10.22059/jut.2025.384691.1240
MLA
ناصرپور, مهرداد , , باشکوه اجیرلو, محمد , , زارعی, قاسم , و رحیمی, حسین . "طراحی مدل ژئومارکتینگ مبتنی بر فناوری بلاک چین در صنعت گردشگری", نشریه گردشگری شهری, 12, 1, 1404, 21-37. doi: 10.22059/jut.2025.384691.1240
HARVARD
ناصرپور, مهرداد, باشکوه اجیرلو, محمد, زارعی, قاسم, رحیمی, حسین. (1404). 'طراحی مدل ژئومارکتینگ مبتنی بر فناوری بلاک چین در صنعت گردشگری', نشریه گردشگری شهری, 12(1), pp. 21-37. doi: 10.22059/jut.2025.384691.1240
CHICAGO
مهرداد ناصرپور , محمد باشکوه اجیرلو , قاسم زارعی و حسین رحیمی, "طراحی مدل ژئومارکتینگ مبتنی بر فناوری بلاک چین در صنعت گردشگری," نشریه گردشگری شهری, 12 1 (1404): 21-37, doi: 10.22059/jut.2025.384691.1240
VANCOUVER
ناصرپور, مهرداد, باشکوه اجیرلو, محمد, زارعی, قاسم, رحیمی, حسین. طراحی مدل ژئومارکتینگ مبتنی بر فناوری بلاک چین در صنعت گردشگری. نشریه گردشگری شهری, 1404; 12(1): 21-37. doi: 10.22059/jut.2025.384691.1240