رابطه تصور از مقصد با رضایت از سفر در بین گردشگران خارجی شهر اصفهان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد، ایران

2 پژوهشگر پاره وقت گروه جامعه شناسی گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد

10.22059/jut.2025.368727.1173

چکیده

امروزه گردشگری به شکل یک صنعت تمام عیار درآمده و موفقیت در آن نیازمند ارائه تصویر مطلوب و متمایز از سایر رقبا است. مقاله حاضر نیز با هدف مطالعه تصویر مقصد برای گردشگران ورودی به اصفهان قبل از سفر و بعد از سفر و بررسی رضایت گردشگران و رابطه آن با تصویر مقصد به انجام رسیده است.این پژوهش با روش تحلیل ثانویه‌ بر داده‌های موج اول پیمایش ملی گردشگری ایران ( سال 1400) انجام شده است. جامعه آماری شامل گردشگران ورودی به اصفهان بوده است که بر اساس فرمول نمونه‌گیری کوکران 382 نفر برآورد شده است. گردشگران خارجی در شهر اصفهان در مورد 9 مولفه مقصد (جاذبه‌های گردشگری، آب و هوا، زیرساخت‌ها، حمل و نقل، رستوران و غذا، بازارهای خرید، امنیت و مردم) مورد پرسش قرار گرفته و این عوامل را قبل از بازدید از ایران و پس از بازدید از ایران ارزیابی کرده‌اند که با استفاده از آزمون مقایسه میانگین زوجی مورد تحلیل واقع شده است. رابطه تصویر مقصد و رضایت از مولفه‌های گردشگری نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون بررسی شده است. همچنین جهت شناسایی عوامل موثر بر تصویر مقصد از رگرسیون خطی بهره جسته شده است. یافته‌های این پژوهش نشان داد که تصویر مقصد در تمامی مولفه‌ها پس از بازدید از ایران، نسبت به قبل از سفر، مطلوب‌‌تر بوده است. همچنین این مطلوبیت در رابطه با مولفه‌های مردم و امنیت بیشترین تغییرات را برای گردشگران قبل و بعد از سفرشان به ایران به همراه داشته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که موثرترین عوامل در تصویر پسینی از مقصد نزد گردشگران خارجی، قابل اعتماد بودن مردم و رضایت از اقامتگاه، رضایت از غذا و مهمان ‌نوازی مردم ایران است..

کلیدواژه‌ها