تاثیر تبلیغات محیطی بر برند شهر خلاق خوراک رشت

نوع مقاله : مقاله مستخرج از پایان نامه

نویسندگان

1 گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

در جهان امروز شهرها برای جذب گردشگران باید به‌عنوان مکان‌های خلاقانه شناسانده شوند. در همین راستا خوراک‌شناسی به‌عنوان یک عامل کلیدی در رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری نقش مهمی ایفا می‌نماید. گردشگری خوراک‌شناسی فرصتی مناسب برای ترویج و تقویت مقاصد گردشگری خاص است. شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک با توجه به تنوع غذایی ازنظر کمی و کیفی می‌تواند نقش مهمی در جذب بیشتر گردشگران ایفا نماید. در این میان تبلیغات محیطی می‌تواند نقش بسیار مهمی بر توسعه گردشگری غذا در شهر رشت و شناساندن بهتر برند شهر خلاق خوراک رشت ایفا نماید. در همین راستا هدف اصلی این پژوهش ارائه تحلیلی از تأثیر تبلیغات محیطی بربرند شهر خلاق خوراک رشت می‌باشد. روش تحقیق این پژوهش از نوع کمی بوده و جامعه آماری گردشگرانی هستند که حداقل یک‌بار به شهر رشت سفر کرده‌اند که از بین آن‌ها 384 نفر به‌عنوان نمونه موردبررسی قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار spss و PLS و با استفاده از آزمون‌های دوجمله‌ای و فریدمن انجام‌گرفته است. نتایج حاکی از آن است که با توجه به نظر گردشگران، شاخص «وفاداری به برند» بالاترین رتبه و شاخص «آگاهی از برند» پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده‌اند. از طرفی میزان تأثیر شاخص‌های تبلیغات محیطی بربرند شهر خلاق خوراک 714/0 گزارش‌شده است. به عبارتی توجه بیشتر به شاخص‌های تبلیغات محیطی موجب افزایش حضور گردشگران در شهر رشت خواهد شد. در واقع تبلیغات محیطی می‌تواند در بهبود «آگاهی از برند» و «ترجیح برند» در اذهان گردشگران و در نهایت «وفاداری به برند» جایگاه مهمی داشته باشد. 

کلیدواژه‌ها


  1. انصاف‌جوئی، کیمیا. (1400). تبیین چهارچوب برند سازی به‌منظور توسعه گردشگری در شهرهای خلاق ایرانی (مطالعه موردی: شهر خلاق موسیقی سنندج). پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی شهری، به راهنمایی علی‌اکبر سالاری‌پور، دانشکده هنر و معماری، گروه شهرسازی، دانشگاه گیلان.
  2. بخشی‌زاده، علیرضا. (1396). طراحی مدل موفقیت مجتمع‌های تجاری. رساله دکتری مدیریت گرایش بازاریابی بین‌الملل، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
  3. جعفری مهرآبادی، مریم؛ اکبری، مجید؛ عطایی، فرزانه و رازقی، فرزانه. (1396). مدل‌یابی ساختاری - تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری غذا (مطالعه موردی: شهر رشت). مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی، 12(3)(پیاپی 40)، 681-698.
  4. حمیدی، آرمان؛ سالاری پور، علی‌اکبر و حسام مهدی. (1400). ارزیابی سیاست‌های مدیریت شهری در بهره‌برداری از برند شهر خلاق (مطالعه موردی: رشت). پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، 9(2)، 439-461. doi: 10.22059/jurbangeo.2021.314497.1412
  5. حیدری، محمدتقی؛ احدنژاد روشتی، محسن و محرمی، سعید. (1398). تحلیلی بر بازآفرینی اقتصادی شهر با رویکرد گردشگری گاسترونومی. اقتصاد شهری، 4(2) (پیاپی 6)، 54-37. doi: 10.22108/ue.2020.123690.1147
  6. سازمان نقشه‌برداری کشور (1400)، نقشه تقسیمات کشور.
  7. سالاری پور، علی‌اکبر؛ حسام، مهدی؛ برادران سقرلو، آرش و حمیدی، آرمان. (1399). تبیین راهبردهای توسعه گردشگری خلاق در شهر رشت. مجله گردشگری شهری، 7(3)، 142-127. doi: 10.22059/jut.2020.303292.801
  8. شفیعی، زاهد؛ بابائی همتی، روشن و دلاوری، شیما. (1396). بررسی نقش ساخت و مدیریت برند گردشگری خوراک در توسعه پایدار گردشگری (مورد پژوهی: شهر رشت). فصلنامه میراث و گردشگری، (پیاپی 7)، 84-61.
  9. فریدی، عالیه؛ سالاری پور، علی‌اکبر و حسام، مهدی. (1401). ارزیابی میزان وفاداری، دل‌بستگی و رضایت گردشگران به مقصدهای گردشگری شهری مطالعه موردی: مقصد گردشگری رشت. مجله گردشگری شهری، 9(3)، 13-1. doi: 10.22059/jut.2022.333994.979
  10. قائدامینی هارونی؛ عباس، ابراهیم‌زاده دستجردی؛ رضا، صادقی ده‌چشمه، مهرداد و عبدی، حمیرا. (1398). بررسی تأثیر تبلیغات محیطی با نقش میانجی ارزش ویژه برند بر تصویر برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه‌های ورزشی شهر اصفهان (موردمطالعه: برند پوشاک ورزشی درفش). مدیریت بازاریابی، 14(44)، 94-74.
  11. مبارکی املشی، الهام. (1398). بررسی ظرفیتهای برندپذیری گردشگری شهر رشت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی شهری، به راهنمایی حسن احمدی، دانشکده هنر و معماری، گروه شهرسازی، دانشگاه گیلان.
  12. یوسفی، فائزه؛ تبریزی، نازنین و بریمانی، فرامرز. (1402)، توسعه بازار دنج در گردشگری غذا (موردمطالعه: شهر رشت). فصلنامه فضای جغرافیایی، 23 (81)، ۱۶۵-۱۸۶.
  13. Bakshizadeh, A. (2016). Designing the success model of business complexes. doctoral dissertation in international marketing management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University. [In Persian].
  14. Boştină-Bratu, B., Negoescu, A. G., & Palea, L. (2018). Consumer acceptance of outdoor advertising: a study of three cities. Land Forces Academy Review, 23(1), 65-74. doi:10.2478/raft-2018-0009
  15. Country Mapping Organization. (2021). map of the country's divisions. [In Persian].
  16. Faridi Foshtomi., A., Salaripour, A. A., & Hessam., M. (2022). Evaluating the level of loyalty, attachment and satisfaction of tourists to urban tourism destinations Case study: Rasht City, Journal of Urban Tourism, 9(3), 1-13. doi: 10.22059/jut.2022.333994.979. [In Persian].
  17. Florek, M., & Gazda, J. (2021). Traditional food products—Between place marketing, economic importance and sustainable development. Sustainability, 13(3), 1277. doi.org/10.3390/su13031277
  18. Gathen, C., Skoglund, W., & Laven, D. (2020). The UNESCO creative cities network: A case study of city branding. In International Symposium: New Metropolitan Perspectives (pp. 727-737). Springer, Cham. doi:10.1007/978-3-030-48279-4_68
  19. Haddock, S. V. (Ed.). (2010). Brand-building: The creative city: a critical look at current concepts and practices.
  20. Hamidi, A., Salaripour, A. A., & Hesam M. (1400). Evaluation of urban management policies in utilizing creative city brand, case study: Rasht city, Iran. Geographical Urban Planning Research, 9(2), 439-461. doi: 10.22059/jurbangeo.2021.314497.1412. [In Persian].
  21. Hanna, S., Rowley, J., & Keegan, B. (2021). Place and destination branding: A review and conceptual mapping of the domain. European Management Review, 18(2), 105-117. doi:10.1111/emre.12433
  22. Heydari, M. T., Ahdanjad Roshti, M., & Moharrami, S. (2018). An analysis on the economic regeneration of the city with the approach of gastronomy tourism. Urban Economics, 4(2) (serial 6), 37-54. doi: 10.22108/ue.2020.123690.1147. [In Persian].
  23. Jafari Mehr Abadi, M., Akbari, M., Ataei, F., & Razaghi, F. (2016). Interpretive Structural Modeling (ISM) of Factors Affecting Food Tourism Development (Case Study: Rasht City), journal of studies of human settlements planning, 12(3) (40 series), 681-698. [In Persian].
  24. Jerez, M. R. (2023). Tourism marketing of the Autonomous Communities of Spain to promote gastronomy as part of their destination branding. International Journal of Gastronomy and Food Science, 32, 100727. doi:10.1016/j.ijgfs.2023.100727
  25. Kimia Ensafjooei, K. (2021). Explaining the branding framework for tourism development in Iranian creative cities (Case study: Sanandaj Music Creative City). Master's thesis in the field of urban planning, Under the guidance of Ali Akbar Salaripour, Faculty of Art and Architecture, Department of Urban Planning, University of Gilan. [In Persian].
  26. Kuhn, V. R., dos Anjos, S. J. G., & Krause, R. W. (2023). Innovation and creativity in gastronomic tourism: A bibliometric analysis. International Journal of Gastronomy and Food Science, 100813. doi:10.1016/j.ijgfs.2022.100551
  27. Lee, J., & Lee, H. (2015). Deriving strategic priority of policies for creative tourism industry in Korea using AHP. Procedia computer science, 55, 479-484. doi:10.1016/j.procs.2015.07.018
  28. López-Guzmán, T., & Sánchez-Cañizares, S. (2012). Gastronomy, tourism and destination differentiation: a case study in Spain. Review of Economics & Finance, 1, 63-72.
  29. Luxton, S., & Drummond, L. (2000). What is this thing called ‘Ambient Advertising’. Visionary Marketing for the 21st Century: Facing the Challenge, ANZMAC, 735.
  30. Mubaraki Amlashi, E. (2018). Investigating the branding capacities of Rasht city tourism, master's thesis in the field of urban planning, under the guidance of Hassan Ahmadi, Faculty of Art and Architecture, Department of Urban Planning, Gilan University. [In Persian]
  31. Murwonugroho, W., & Yudarwati, G. A. (2020). Exposure to Unconventional Outdoor Media Advertising. Pertanika J. Soc. & Hum, 28(4), 3407-3424. doi:10.47836/pjssh.28.4.50
  32. Pavlidis, G., & Markantonatou, S. (2020). Gastronomic tourism in Greece and beyond: A thorough review. International Journal of Gastronomy and Food Science, 21, 100229. doi:10.1016/j.ijgfs.2020.100229
  33. Qaidamini Harouni., A, Ebrahimzadeh Dastjardi., R, Sadeghi Dehcheshmeh., M. & Abdi, H. (2018). Investigating the effect of environmental advertising with the mediating role of brand value on brand image from the perspective of customers of sports stores in Isfahan city (case study: Darfesh sportswear brand). Jounal of Marketing Management, 14(44), 94-74. [In Persian].
  34. Richards, G., & Duif, L. (2018). Small cities with big dreams: Creative placemaking and branding strategies. Routledge. doi:10.4324/9781351201193
  35. Salaripour, A. A., Hesam., M., Baradaran Sagharloo, A., & Hamidi, A. (2019). Explaining the Creative Tourism Development Strategies of Rasht City, Journal of Urban Tourism, 7(3), 142-127. doi: 10.22059/jut.2020.303292.801. [In Persian].
  36. Sandover, R. (2020). Participatory food cities: scholar activism and the co-production of food knowledge. Sustainability, 12(9), 3548. doi:10.3390/su12093548
  37. Sarantou, M., Kugapi, O., & Huhmarniemi, M. (2021). Context mapping for creative tourism. Annals of Tourism Research, 86, 103064. doi:10.1016/j.annals.2020.103064
  38. Shafii, Z., Babai Hemti., R., & Delavari., Sh. (2016). (The investigate of role of the construction and management of gastronomic tourism brand in tourism development. (A case study: city of Rasht. Journal of Heritage and Tourism, (7 series), 61-84. [In Persian].
  39. Slyusar, V. M., & Koval, V. O. (2020). Advertising in the modern urban space: a socio-philosophical analysis. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки, 2 (88), 146-156. doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(88).2020.146-156
  40. Sormaz, Ü., Akmeşe, H., Güneş, E., & Aras, S. (2016). Gastronomy in Tourism, Procedia Economics and Finance, 725-730. doi:10.1016/S2212-5671(16)30286-6
  41. Tsai, P. H., Lin, G. Y., Zheng, Y. L., Chen, Y. C., Chen, P. Z., & Su, Z. C. (2020). Exploring the effect of Starbucks' green marketing on consumers' purchase decisions from consumers’ perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 56, 102162. doi:10.1016/j.jretconser.2020.102162
  42. UNESCO (2015). available at: https://en.unesco.org/creative-cities/events/27-cities-join-unescocreative- cities-network.
  43. Vanolo, A. (2008). The image of the creative city: Some reflections on urban branding in Turin. Cities, 25(6), 370-382. doi:10.1016/j.cities.2008.08.001
  44. Vanolo, A. (2015). The image of the creative city, eight years later: Turin, urban branding and the economic crisis taboo. Cities, 46, 1-7. doi:10.1016/j.cities.2015.04.004
  45. Yousefi F., Tabrizi N., & Barimani F. (2022). Investigating of factors affecting the tourists' Attachment & loyalty to tourism destinations (Case study: Rasht City). Geographical Space, 23(81), 165-186. [In Persian].