اثر صنایع‌دستی در بازساخت گردشگری محورهای تاریخی شهر (صنایع ظروف مسی خیابان مسگرهای شهر زنجان)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسنده

عضو هیئت‌علمی گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

10.22059/jut.2024.357311.1123

چکیده

صنایع‌دستی علی‌رغم داشتن مقیاس مکانی محلی، تکمیل‌کننده مقیاس کلان چرخه گردشگری مبدأ - مقصد می‌باشند. توسعه و سازماندهی این صنایع در گردشگری شهری، آغازگر شناساندن هویت و فرهنگ مقصد بوده و با پسایند اقتصادی مفهوم می‌یابد. ازبین‌رفتن هویت مبتنی بر ساخت و تولید صنایع‌دستی محلی در خیابان‌های مرکز شهر عاملی است بر اضمحلال آن‌ها و بازساخت هویت سنتی آن سبب‌ساز بازتولید گردشگری می‌باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش صنایع‌دستی بر بازساخت گردشگری محورهای تاریخی شهر است. روش تحقیق توصیفی - تبیینی بوده که بر ماهیت کاربردی استوار است. گردآوری داده‌ها با روش کتابخانه‌ای - میدانی انجام‌گرفته است که در روش میدانی با تکمیل پرسش‌نامه گردشگران به میزان 140 نفر داده‌ها اخذ گردید. بازساخت گردشگری صنایع ظروف مسی خیابان مسگرها (توحید) شهر زنجان با چهار مؤلفه اصلی برندسازی، کیفیت کالبدی، وفاداری و خاطره ذهنی تبیین شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده در نرم‌افزار SPSS پیاده گردیده، سپس با روش کمی مبتنی بر آمار توصیفی (گرایش مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (همبستگی و مدل ساختاری تحلیل مسیر) تجزیه‌وتحلیل داده‌ها انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد بازساخت گردشگری در محورهای تاریخی شهر مبتنی بر احیاء صنایع‌دستی سنتی مستقر در آن باید باشد. مدل آماری نشان داد که شاخص‌های بازساخت گردشگری مبتنی بر صنایع‌دستی در محور مسگرهای زنجان در حد متوسط رو به مطلوب می‌باشد. درعین‌حال همبستگی شاخص‌های بازساخت گردشگری با همدیگر دارای ارتباط مثبت با اثر متفاوت بازساختی می‌باشند طوری که وفاداری و برندسازی بیشترین اثر را در بازساخت گردشگری دارند.

کلیدواژه‌ها