استادیار رشته جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
10.22059/jut.2024.372505.1188
چکیده
خرید سوغات از فعالیتهای مورد توجه گردشگران میباشد، به ویژه در مقاصد گردشگری فرهنگی که محصولات صنایع دستی گزینه مورد علاقه گردشگران است، لذا درک ارزش و رفتار خرید صنایع دستی گردشگران فرهنگی بسیار مهم است. این مطالعه به بررسی ارزشهای درک شده سوغاتی صنایع دستی توسط گردشگران فرهنگی، ارزیابی عوامل مؤثر بر رفتار خرید گردشگران فرهنگی با استفاده از سازههای تئوری رفتار برنامهریزی شده، و نقش ارزش درک شده سوغاتی صنایع دستی در شکلدهی نگرشها، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده گردشگران فرهنگی در تمایل خرید سوغاتی صنایع دستی میپردازد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و به شیوه پیمایشی است. حجم نمونه پژوهش 360 نفر از گردشگران فرهنگی شهر اصفهان بوده اند که با استفاده از روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای روایی متغیرهای پرسشنامه از روش محتوایی و برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار ضریب آلفا 0.86 محاسبه شد. برای آزمون فرضیهها از نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده شد. نتایج نشان میدهد سوغاتی صنایع دستی برای گردشگران فرهنگی دارای سه ارزش فرهنگی-هنری، کاربردی و نشانهای است. همچنین نتایج حاکی از تأثیر مستقیم بین ارزش درک شده و سه سازه کلیدی اصالت، هنجار ذهنی محیط فروش و کنترل رفتاری درک شده، با تمایل خرید گردشگران فرهنگی است. این یافتهها برای کسب و کارهای صنایع دستی برای افزایش عملکرد تجاری شان و بهبود تجربه کلی گردشگران کاربردی خواهد بود.
وزین, نرگس. (1403). بررسی ارزشهای ادراک شده و رفتار خرید گردشگران فرهنگی نسبت به سوغاتی صنایع دستی: مطالعه موردی، شهر اصفهان. نشریه گردشگری شهری, (), -. doi: 10.22059/jut.2024.372505.1188
MLA
نرگس وزین. "بررسی ارزشهای ادراک شده و رفتار خرید گردشگران فرهنگی نسبت به سوغاتی صنایع دستی: مطالعه موردی، شهر اصفهان". نشریه گردشگری شهری, , , 1403, -. doi: 10.22059/jut.2024.372505.1188
HARVARD
وزین, نرگس. (1403). 'بررسی ارزشهای ادراک شده و رفتار خرید گردشگران فرهنگی نسبت به سوغاتی صنایع دستی: مطالعه موردی، شهر اصفهان', نشریه گردشگری شهری, (), pp. -. doi: 10.22059/jut.2024.372505.1188
VANCOUVER
وزین, نرگس. بررسی ارزشهای ادراک شده و رفتار خرید گردشگران فرهنگی نسبت به سوغاتی صنایع دستی: مطالعه موردی، شهر اصفهان. نشریه گردشگری شهری, 1403; (): -. doi: 10.22059/jut.2024.372505.1188