نقش فناوری دیجیتال بر شکل‌گیری تصویر ذهنی مثبت در مقاصد گردشگری شهری مطالعه موردی: شهر اردبیل

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی،واحد تبریز ،دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز ،ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی،واحدهادیشهر،دانشگاه آزاداسلامی،هادیشهر،ایران

چکیده

امروزه فناوری دیجیتال دنیای بازاریابی را در همه زمینه‌ها تسخیر کرده است. دسترسی به محتوا دقیق از طریق فناوری‌های دیجیتال می‌تواند بر تصویر ذهنی گردشگران نقش مثبتی داشته باشد. اهمیت این امر برای متولیان صنعت گردشگری نیز روشن است. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش فناوری دیجیتال بر تصویر ذهنی مثبت در مقاصد گردشگری شهر اردبیل با استفاده از روش کمی و کیفی و از نظر هدف کاربردی نگاشته شده است. جامعه آماری تحقیق در فاز کیفی کارشناسان حوزه گردشگری و بازاریابی اردبیل می‌باشند که با روش نمونه‌گیری هدفمند 15 نفر از خبرگان انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه بوده است. در فاز کمی نیز مدیران ارشد، میانی و دانشجویان ارشد و دکتری حوزه گردشگری و بازاریابی بودند که تعداد 385 نفر به‌عنوان حجم نمونه مشارکت داده شدند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS، Amos انجام‌شده است. با بررسی و دسته‌بندی داده‌های توصیفی حاصل از مصاحبه‌ها 23 شاخص و 3 بعد تصویر معنایی، تصویر فیزیکی، تصویر اجتماعی شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهم‌ترین موضوع در بحث فناوری دیجیتال بر تصویر ذهنی گردشگران، تأکید بر تصویر معنایی است که در آن شناسایی هدف و تعیین مراحل آن و بهزیستی ذهنی و روان‌شناختی مخاطبان نقش مهمی داراست. در واقع با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، این امکان میسر شده است تا در بستر اینترنت و به‌صورت آنلاین علاوه بر شناسایی مخاطبان، نیازها و اهداف آن‌ها را درک کرد. این امر کمک می‌کند تا هر فرد مطابق با شرایط مکانی و زمانی‌اش ترجیحات و علایق دلخواه خود را دریافت کند.  

کلیدواژه‌ها


  1. ابراهیمی، سجاد. (1401). تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه گردشگری. سومین کنفرانس بین‌المللی علوم، مهندسی و نقش تکنولوژی در کسب‌وکارهای نوین.
  2. نسیمی، محمدعلی؛ خاتمی نژاد، حامد و فرخ سرشت، بهزاد. (1401). ارائه عوامل مؤثر تجاری‌سازی فناوری اطلاعات در کسب‌وکارهای آنلاین با تأکید بر صنعت گردشگری. نشریه رشد فناوری، 18 (70)، 42-32. 10.52547/jstpi.20993.18.70.32doi:
  3. عباسی سورکی، فاطمه؛ شیخی، احمدرضا و نوری زمان‌آبادی، هدایت اله. (1401). ارزیابی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری روستایی به گردشگری هوشمند نمونه موردی: بخش بن رود شهرستان اصفهان. چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی.
  4. عسگرنژاد نوری، باقر؛ نعمتی، ولی و عباسقلزاده، ناطق. (1398). تأثیر ارزش درک شده بر تصویر ذهنی از مقصد، رضایت و وفاداری گردشگران پزشکی (مطالعه موردی: شهر اردبیل). مجله سلامت و بهداشت، 10 (1)، 49-34. ‎ doi:10.29252/j.health.10.1.34
  5. کوکبی، لیلا و برمایه ور، بهنود. (1399). هم آفرینی فضای گردشگری هوشمند از طریق تعاملات دیجیتالی ارائه مدل سایبر پارک. مجله گردشگری شهری، 7 (1)، 67-51. doi:22059/JUT.2019.281556.657
  6. لطفی آشتیانی، سید محسن؛ آندرواژ، لیلا و آلبو نعیمی، ابراهیم. (1402). ارائه مدل بازاریابی دیجیتال در صنعت گردشگری پزشکی ایران. مطالعات مدیریت گردشگری، 18 (62)، 202-161. DOI: 10.22054/tms.2023.73715.2837
  7. مقدمی، مهدی و زارع، سیدمحسن. (1401). بررسی تصویر ذهنی مشتریان از سازمان و روش‌های بهبود آن (مطالعه موردی شرکت ایران‌خودرو). سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت بازاریابی.
  8. منصوری مؤید، فرشته و سلیمانی، سمیرا. (1399). ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7 (18)، 110- 93. Dor:20.1001.1.23223294.1391.7.18.5.9
  9. ناصری، حامد. (1402). بررسی نقش فناوری دیجیتال بر کارآفرینی بین‌المللی در شهرهای الکترونیکی. اولین همایش ملی پژوهش‌های نوپدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری، تهران.
  10. Abbasi Suraki, F., Sheikhi, A., & Nouri Zamanabadi, H. E. (2022). Evaluation of the role of information and communication technology in the development of rural tourism to smart tourism, a case study: Ben Rood section of Isfahan city. The  fourth international conference on management, tourism and technology. [In Persian].
  11.  Asgarnezhad Nouri. B.,  Nemati, V., &  Abbasgholizadeh, N. (2019). The Effect of Perceived Value on the Destination Image, Satisfaction and Loyalty of Medical Tourists: A Case Study in Ardabil. Journal of Health, 10 (1), 34- 49. ‎ doi:10.29252/j.health.10.1.34 [In Persian].
  12. Buhali, S., & Amaranggana, S. (2008). The implementation of soft system methodology (SSM) for systems development in organizations (Study case: the development of tourism information system in Palembang City). In Proceedings of the First International Conference of Science, Engineering and Technology, Jakarta, Indonesia. DOI:10.4108/eai.23-11-2019.2301495
  13. Buhalis, D., Leung, D., & Lin, M. (2023). Metaverse as a disruptive technology revolutionising tourism management and marketing. Tourism Management, 97, 1-11. doi.org/10.1016/j.tourman.2023.104724
  14. Chen, S., Law, R., Xu, S., & Zhang, M. (2020). Bibliometric and visualized analysis of mobile technology in tourism. Sustainability, 12(19), 1-16. doi.org/10.3390/su12197975
  15. Dutta, D., Srivastava, Y., & Singh, E. (2023). Metaverse in the tourism sector for talent management: a technology in practice lens. Information Technology & Tourism, 25(3), 331-365. Doi:10.1007/s40558-023-00258-9
  16. Ebrahimi, S. (2022). The impact of the use of information and communication technology on the development of tourism. the third international conference on science, engineering and the role of technology in new businesses. [In Persian].
  17. Gössling, S. (2020). Technology, ICT and tourism: from big data to the big picture. Journal of Sustainable Tourism, 29(5), 849-858. DOI:10.1080/09669582.2020.1865387
  18. Gössling, S., Borde, N., & Hegde Desai, P. (2021). Assessment of technology strategies for sustainable tourism planning. foresight, 23(2), 172-187. doi.org/10.1108/FS-02-2020-0006.
  19. Gretzel, E. (2015). Visiting tourism destination: Is it influenced by smart tourism technology?. Journal of Indonesian Tourism and Development Studies, 8(3), 145-155. DOI:10.21776/ub.jitode.2020.008.03.04.
  20. Hollebeek, Linda.D.,& Macky, Keith. (2019). Digital Content Marketing's Role in Fostering Consumer Engagement, Trust, and Value: Framework, Fundamental Propositions, and Implications. Journal of Interactive Marketing, 45, 27-41. doi.org/10.1016/j.intmar.2018.07.003
  21. Kowkabi, L., & Barmayehvar, B. (2020).Co-creating a smart tourism space through digital interactions: Proposing a conceptual model of Cyberpark. Journal of Urban Tourism, 7 (1), 51-67, doi:10.22059/JUT.2019.281556.657 [In Persian].
  22. Li, P., Zhou, Y., & Huang, S. (2023). Role of information technology in the development of e-tourism marketing: A contextual suggestion. Economic Analysis and Policy, 78, 307-318. doi.org/10.1016/j.eap.2023.03.010.
  23. Liu, CH., Horng, JS., Chou, SF. et al. (2022). Integrating big data and marketing concepts into tourism, hospitality operations and strategy development. Quality & Quantity, 57, 1905-1922, doi.org/10.1007/s11135-022-01426-5.
  24. lotfi ashtiani, S.L., Andervazh, L., & Naeimi, E. (2022). Designing and explaining Digital marketing model in Iran's medical tourism industry. Tourism Management Studies, 18 (62), 161-202. DOI: 10.22054/tms.2023.73715.2837 [In Persian].
  25. Mansuri moayed, F., & Soleymani, S. (2012). Marketing Tools and Tourists` Destination Image. Tourism Management Studies, 7 (18), 93-110. Dor:20.1001.1.23223294.1391.7.18.5.9 [In Persian].
  26. Mavluda. T., & Mubinovna, F. R. (2020). The role of information technology in organization and management in tourism. Academy, 4 (55), 34-35.
  27. Moghadami, M., & Zare, S. M. (2021). Investigating the customers' mental image of the organization and its improvement methods (case study of Iran Khodro Company). the third international conference on marketing management [In Persian].
  28. Naseri, H. (2022). Examining the role of digital technology on international entrepreneurship in electronic cities. the first national conference of emerging researches in accounting, finance, management and economics with the approach of developing the innovation ecosystem, Tehran. [In Persian].
  29. Nasimi M. A,  Khatami Nejad, H., &    Farrokh Seresht, B. (2022). Providing an IT commercialization model in online business by focusing on tourism industry. Roshe-e- Fanavari,  18 (70), 32-42. Doi:10.52547/jstpi.20993.18.70.32 [In Persian].
  30. Ouyang, L., Zhang, S., Zhu, S., Liu, Z., & Li, J. (2024). Digital Technology in Tourism Dance Performance: Exploring the Influence of Tourists’ Flow Experience and Meaningful Experience on Revisit Intention. IEEE Access, 12, 46347-46361,
  31. Rahimi Zarchi, M. K., Jabbari, A., Rahimi, S.H., Shafaghat. T., &  Abbasi, S. (2013). Preparation and Designing a Checklist for Health Care Marketing Mix, with Medical Tourism Approach. International Journal of Travel Medicine and Global Health, 1 (3), 103-108.
  32. Soares, A. L. V., Mendes-Filho, L., & Gretzel, U. (2021). Technology adoption in hotels: applying institutional theory to tourism. Tourism Review, 76(3), 669-680. doi/10.1108/TR-05-2019-0153/full/html
  33. Troshin, A. S., Sokolova, A. P., Ermolaeva, E. O., Magomedov, R. M., & Fomicheva, T. L. (2020). Information technology in tourism: Effective strategies for communication with consumers. Journal of Environmental Management and Tourism, 11(2), 322-330. doi.org/10.14505//jemt.v11.2(42).10
  34. Wei. C, Wang. Q & Lie. C. (2020). Research on construction of a cloud platform for tourism information intelligent service based on blockchain technology. Wireless Communications and Mobile Computing, 2020 (1), 1-9. doi.org/10.1155/2020/8877625.
  35. Xiang & Wang, S. (2014). Online tourism-related text: a perspective article. Tourism Review, 75(1), 324-328. doi/10.1108/TR-06-2019-0246/full/html
  36. Yang, Y., Chen, X., Gao, S., Li, Z., Zhang, Z., & Zhao, B. (2023). Embracing geospatial analytical technologies in tourism studies. Information Technology & Tourism, 25(2), 137-150. DOI:10.1007/s40558-023-00249-w