تحلیل اثر آمیختۀ بازاریابی سبز و نگرش برند سبز بر گردشگری شهری با نقش میانجی سرمایۀ فکری سبز

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسنده

گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22059/jut.2024.373021.1191

چکیده

توسعه گردشگری شهری علی‌رغم مزایایی که به همراه دارد، باعث بروز یک‌سری مسائل زیست‌محیطی شده است. ازاین‌رو، شناخت و به‌کارگیری اصول و مفاهیم زیست‌محیطی در فعالیت‌های سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه گردشگری اهمیت زیادی یافته است. این پژوهش، با هدف بررسی اثر آمیخته بازاریابی سبز و نگرش برند سبز بر گردشگری شهری با نقش میانجی سرمایه فکری سبز صورت گرفت. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه گردشگران شهر اردبیل در سال 1401 بود که طبق فرمول کوکران برای جوامع نامحدود، تعداد 384 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه پژوهش بین آن‌ها توزیع گردید. انتخاب این افراد از جامعه آماری به روش تصادفی ساده صورت گرفت. پایایی پرسشنامه‌ها به روش آلفای کرونباخ و روایی نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. تحلیل داده‌ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از دو نرم‌افزار SPSS 26 و Smart-PLS 3 صورت گرفت. بر اساس یافته‌های پژوهش، آمیخته بازاریابی سبز بر گردشگری شهری، سرمایه فکری سبز بر گردشگری شهری، آمیخته بازاریابی سبز بر سرمایه فکری سبز و نگرش برند سبز بر سرمایه فکری سبز تأثیر مثبت و معنادار دارند. اما نگرش برند سبز بر گردشگری شهری تأثیر معناداری ندارد. هم‌چنین، سرمایه فکری سبز در رابطه بین آمیخته بازاریابی سبز و گردشگری شهری و نیز در رابطه بین نگرش برند سبز و گردشگری شهری نقش میانجی ایفا می‌کند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند بر بهبود عملکرد سبز سازمان‌های حوزه گردشگری شهری مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


  1. بابازاده خامنه، صدیقه؛ دانه‌کار، افشین و علم‌بیگی، امیر. (1400). ارائه سناریوهای توسعه گردشگری تاب‌آور و پایدار و متکی بر جامعه محلی با رویکرد آینده‌نگری: موردمطالعه تالاب بین‌المللی فریدونکنار. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 52(4)، 922-909. doi: 10.22059/ijaedr.2020.307082.668935
  2. بابایی کارنامی، علی؛ نبوی چاشمی، سیدعلی و ثریایی، علی. (1402). ارائه مدل تأثیر سرمایه‌های اجتماعی و فکری بر بهبود نرخ
  3. بهره‌وری و تولید در شرکت‌های تولیدی استان مازندران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 54 (1)، 327-317. doi: 10.22059/ijaedr.2022.346788.669167
  4. پورسعید، محمدمهدی؛ ده یادگاری، سعید؛ خسروپور، ریحانه و برزگرپور، محبوبه. (1402). بررسی تأثیرات تصویر، آگاهی و کیفیت برند بر دل‌بستگی و وفاداری به برند مقصد با نقش میانجی اعتماد به برند، مطالعه تطبیقی: شهرهای کرمان و یزد. مجله گردشگری شهری، 10(2،)113-93..doi: 10.22059/jut.2023.352248.1093
  5. تاش، مهیم و امیری سردری، زهره. (1402). تبیین ساختاری-عملکردی تأثیر بازاریابی سبز در توسعه گردشگری سلامت در استان کرمان. گردشگری و توسعه، 12(1)، 176-163. doi: 10.22034/jtd.2022.338092.2601
  6. دارایی، ایوب؛ اکبری، مهسا و موسوی کاشی، زهره. (1400). بررسی عوامل مؤثر بر ارتباط میان بسته‌بندی سبز با وابستگی برند سبز. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(3)، 66-45. doi: 10.22108/nmrj.2021.124655.2218.
  7. سیف‌اللهی، ناصر و حمیدزاده اربابی، علی‌رضا. (1402). بررسی اثر نوگرایی مصرف‌کننده و برند سبز بر قصد خرید با نقش میانجی نگرش مصرف‌کننده (موردمطالعه: فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر اردبیل). مجله رفتار مصرف‌کننده، 10(3)،
    128-107. doi:10.22034/CBSJ.2023.62784
  8. سیف‌اللهی، ناصر و ابراهیمی خراجو، وحیده. (1400). واکاوی نقش تعدیلگری مدیریت دانش در رابطه سرمایه‌های فکری و مزیت رقابتی برند: با تمرکز بر نقش میانجی ارزش برند (نمونه پژوهش: هتل‌های اردبیل). مدیریت دانش سازمانی، 4(15)، 182-151. doi: 10.22034/jtd.2022.322632.2547
  9. صیاد بیدهندی، لیلا و قرخلو، مهدی. (1397). تحلیل و سطح­بندی جاذبه های گردشگری استان اردبیل. مجله گردشگری شهری، 5  (1) 125-113. doi :10.22059/JUT.2018.220882.267
  10. صادقی ده‌چشمه، مهرداد و قائدامینی هارونی، عباس. (1399). شناسایی اثرات منفی فرهنگی گردشگری بر جامعه میزبان (موردمطالعه: روستای ده‌چشمه). مطالعات مدیریت گردشگری،15(52)، 308-263. 10.22054/tms.2021.50908.2291.doi
  11. فرهادی‌خواه، حسین؛ زیاری، کرامت‌اله؛ زنگنه شهرکی، سعید و رضایی، ناصر. (1401). تحلیل رقابت‌پذیری کلان‌شهرهای ایران از
  12. منظر گردشگری شهری با تأکید بر وضعیت کلان‌شهر تهران. اقتصاد شهری،7 (1)، 18-1. doi: 10.22108/ue.2022.133694.1212
  13. Ahmed, R.R., Streimikiene, D., & Streimikis, J. (2023). Effecet of green marketing mix, green customer value, and attitude on green purchase intention: evidence from USA. Environmental Science and Pollution Research, 30(3), 11473-11495.doi: 10.1007/s11356-022-22944-7.
  14. Al-Halaseh, R.H., Al-Sou’b, S.A. (2022). The impact of 4p’s green marketing mix on consumer’s satisfaction and social responsibility in Al-Karak governorate. Humanities and Social Series, 37(2), 13-36.doi: http://dx.doi.org/10.35682/1732.
  15. AlKhatib, S., Kecskes, P., & Keller, V. (2023). Green marketing in the digital age: A systematic literature review. Sustainability, 15(16), 1-16.doi: 10.3390/su151612369.
  16. Babaie Karnami, A., Nabavi Chashmi, S. A., & Sorayai, A. (2023). Presenting a model of the impact of social and intellectual capital on improving productivity and production rates in manufacturing companies &Mazandaran province. Iranian Journal of Agricultural Economics & Development Research, 54(1),317-327. doi:10.22059/ijaedr.2022.346788669167 [In Persian].
  17. Babazadeh khameneh, S., Danehkar, A., & Alam Baigi, A. (2021). Providing scenarios for the development resilience tourism based on the local community with a furfures studies approach: A study of Fereydunkenar international wetland. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 52(4),909-922. doi:10.22059/ijaedr. 2020.307082.66 8935 [In Persian].
  18. Begum, S., Ashfaq, M., Asiaei, K., & Shahzad, K. (2023). Green intellectual capital and green business strategy: The role of green absorptive capacity. Business Strategy and the Environmrnt, 32(7), 4907-4923. doi: 10.1002/bse.3399.
  19. Bombiak, E. (2023). Effect of green intellectual capital practices on competitive advantage of
  20. Carvache-Franco, M., Regaldo-Pezua, O.,Sirkis, G.,Carvache-Franco,O., & Carvache-Franco, W. (2023). Market segmentation in urban tourism: A study in latin America. Plos One,18(5),1-15, doi: 10.1371/journal.pone.0285138.
  21. Chen, Y.S., Chang, T.W., Li, H.X., & Chen, Y.R. (2020). The influence of green brand affect on green purchase intentions: The mediation effects of green brand association and green brand attitude. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 1-17, doi: 10.3390/ijerph17114089.
  22. companies:Evidence from Polish companies.Sustainability,15(5),1-22.doi:10.339 /su1505 4050.
  23. Dang, V.T., & Wang, J. (2022). Building competitive advantage for hospitality companies: The roles of green innovation strategic orientation and green intellectual capital. International Journal of Hospitality Management, doi: 10.1016/j.ijhm.2022.103161.
  24. Daraei, A., Akbari, M., & Mousavi Kashi, Z. (2021). The relationship between green packaging and green brand attachment with the mediating roles of green trust, green brand attitude, and green brand image. New Marketing Research Journal, 11(3), 45-66. doi: 10.22108/nmrj .2021 .124655.2218 [In Persian].
  25. Dewi, H.P. (2023). Green marketing mix on green buying intention: Consumer purchasing behavior as moderating. Proceedings of the 20th International Symposium on Management, Bangkok, Thailand.doi: 10.2991/978-94-6463-244-6_51.
  26. Eskandari, H., ezatpanah, B., & Hosainzadeh Dalir, K. (2022). Evaluation of urban tourism marketing development (Case study: Sanandaj city). Research and Urban Planning , 12(47), 167-186. doi: 10.30495/jupm.2022.4027 [In Persian].
  27. Farhadikhah, H., Ziari, K., Zanganeh Shahraki, S., & Rezaei, N. (2022). Analyzing the competitiveness of Iranian metropolises from the point of view of urban tourism, emphasizing the situation of Tehran metropolis. Urban Economics, 7(1),1-18. doi:10.22108/ ue.2022.133694.1212 [In Persian].
  28. Haldorai, K., Kim, W.G., & Fernando-Garcia, R.L. (2022). Top management green commitment and green intellectual capital as enablers of hotel environmental performance: The mediating role of green human resource management. Tourism Management, 88(3).doi: 10.10 16/j .tourman.2021.104431.
  29. Hwang, J., Abbas, J., Joo, K., Choo, S.W., & Hyun, S.S. (2022). The effects of types of service providers on experience economy, brand attitude, and brand loyalty in the restaurant industry. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6), 1-15.doi:10.33 90/ ijerph19063430.
  30. Kaur, B., Gangwar, V.P., & Dash, G. (2022). Green marketing strategies, environmental attitude, and green buying intention: A multi-group analysis in an emerging economy context. Sustainability, 14(10), 1-16.doi: 10.3390/su14106107.
  31. Li, J., Guo, X., Lu, R., & Zhang, Y. (2022). Analysing urban tourism accessibility using real-time travel data: A case study in Nanjing, China. Sustainability, 14(19), 1-18.doi:10.3390/s u141912122.
  32. Osiako, P.O., Wikurendra, E.A., & Abdeljawad, N.S. (2022). Concept of green marketing in environment conservation: A literature review. Environmental and Toxicology Management, 2, 8-13.doi: 10.33086/etm.v2i2.3335.
  33. Poursaeed, M. M., Dehyadegari, S., Barzegarpour, M., & Khosropour, R. (2023). Investigating the Effects of Brand Image, Brand Awareness and Brand Quality on Attachment and Loyalty to the Tourism Destination Brand the Case Study A Kerman and Yazd Cities. Journal of Urban Tourism. 10 (2), 93-113.doi: 10.22059/jut.2023.352248.1093 [In Persian].
  34. Qiu, G. (2022). Research in tourism brand mascot promotion. Proceedings of Business and Economic Studies, 5(4), 94-99.doi: 10.26689/pbes.v5i4.4155.
  35. Sadeghi, M., & Ghaedamini Harouni, A. (2020). Identifying the negative cultural effects of
  36. Samanta, I., & Arfara, C. (2021). The impact of internal marketing on green management of intellectual capital. Arcgives of Business Research, 9(6), 51-67. doi: 10.14738/abr.96.10391.
  37. Sayad Bidhendi, Leila., & Gharakhloo, Mahdi. (2018). Analysis and Leveling of Tourist Attractions in Ardebil Province. Journal of Urban Tourism.5(1),113-125. doi:10.22059/ jut.2 018.220882.267
  38. Seifollahi, N. (2023). Analysis of the Effect of Green Packaging on Attracting and Retaining Environmentally Friendly Customers with the Mediating role of Green Brand Image. Pollution, 9 (3), 950-964. doi: 10.22059/poll.2023.352529.1723[In Persian].
  39. Seifollahi,N., & Ebrahimi Kharajo, V. (2023). Analyzing the role of intellectual capital on the competitive advantage of the brand with the mediating role of innovation and brand value (Case study: Marketing managers of the hospitality and hotel sector). Journal of Tourism and Development, 12(2),141-163.doi:10.22034/jtd.2022.322632.2547 [In Persian].
  40. Seifollahi,N., & Hamidzadeh Arbabi, Alireza. (2023). Investigating The Effect of Consumer Innovativeness and Green Brand On Purchase Intention with The Mediating Role of Consumer Attitude (Case Study: Ardabil Chain Stores). Consumer Behavior Study Journal.10(3),107-128.doi:10.22034/CBSJ.2023.62784 [In Persian].
  41.  Studies, 15(52), 263-308. doi:10.22054/tms.2021.50908.2291 [In Persian].
  42. Tan, J., Wang, K., Gan, C., & Ma, X. (2023). The impacts of tourism development on urban-rural integration: An empirical study undertaken in the Yangtze river delta region. Land, 12(7), 1-18, doi: 10.3390/land12071365.
  43. Tash, M., & Amiri sardari, Z. (2023). Structural-Functional explanation of green marketing effect in the development of health tourism in Kerman province. Journal of Tourism and Development, 12(1), 163-176.doi: 10.22034/jtd.2022.338092.2601[In Persian].
  44.  tourism on the host community (Case study: Deh Cheshmeh village). Tourism Management
  45. Vithayaporn, S., Nitivattananon, V., Sasaki, N., & San Santoso, D. (2023). Assessment of the factors influencing the performance of the adoption of green logistics in urban tourism in Thailand’s eastern economic corridor.Social Sciences,12(5),1-18. doi:10.3390/socsci120503 00.
  46. Zefreh, M.M., & Torok, A. (2021). comparison of the effects of different traffic condition on urban road environmental external costs. Sustainability, 13(6), 1-22.doi: 10.3390/ su13063541.