1
گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
2
گروه مدیریت گردشگری، پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، تهران، ایران
10.22059/jut.2024.371724.1187
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فناوریهای هوشمند گردشگری بر تجارب گردشگران صورت گرفته است. گردشگری صنعتی اطلاعات محور است، که توسعه فناوریهای اطلاعاتی میتواند تحولات اساسی در عملکرد و ساختار این صنعت ایجاد نماید. این مطالعه بهعنوان پژوهشی کاربردی - پیمایشی با ابزار پرسشنامههای استاندارد «فناوری گردشگری هوشمند» و «تجربه گردشگران» به انجام رسیده است. جامعه آماری آن شامل گردشگران موزههای شهر تهران در سال 1402 میباشند. فرضیههای تحقیق از طریق آزمون رگرسیون با کمک نرمافزار SPSS و SMART PLS در بخش استنباطی مورد آزمون قرارگرفتهاند. نتایج تحلیل همبستگی میان متغیرهای فناوری گردشگری هوشمند با ارزش درک شده تجارب گردشگران با آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای تجربه ذهنی با ضریب 776/0، تجربه عاطفی با ضریب 732/0، تجربه رفتاری با ضریب 768/0، تجربه وجودی با ضریب 710/0 و تجربه تفریحی با ضریب 736/0 همبستگی مثبت و معناداری با متغیر فناوری گردشگری هوشمند از منظر گردشگران دارند همچنین نتایج نشان داد که فناوری هوشمند گردشگری بهصورت کلی بر تجارب گردشگران با میزان اثر 0.715 اثر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این یافتهها نشان داد که از بین ویژگیهای فناوری هوشمند گردشگری، اطلاعات با میزان اثر 0.298 بیشترین اثر؛ دسترسی با میزان اثر 0.292 در رتبه دوم؛ شخصیسازی با میزان 0.183 در رتبه سوم بر ارزش درک شده تجربه گردشگران مؤثر بودهاند. همچنین تعامل با تأثیر تنها بر بعد تجربه ذهنی با ضریب استاندارد 177/0 در رتبه چهارم و امنیت بدون تأثیر بر هیچیک از ابعاد تجربه گردشگران در رتبه پنجم قرارگرفته است.
آقاجانیریزی. احسان. (1402). نقش گردشگری هوشمند بر میزان افزایش رضایت گردشگران (مطالعه موردی جزیره قشم). اقتصاد و توسعه پایدار، 1(1)، 52-36.
پورسعید. محمدمهدی؛ زارع، رحیم؛ سلطانینژاد، نیما و عابدینی، علی. (1398). گردشگری علمی؛ فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته گردشگران خارجی دانشگاههای ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 14(48). 91-116.
doi: 10.22054/tms.2020.39013.2074
حق وردی زاده، ابوالفضل؛ زارعی، قاسم؛ عسگرنژاد نوری، باقر و رحیمی کلور، حسین. (1402). الگوی توسعه گردشگری هوشمند شهری مبتنی بر اکوسیستم بازاریابی مطالعه موردی: شهر تبریز. مجله گردشگری شهری 10 (3). 127-146
doi: 10.22059/jut.2023.365511.1157
دشتلعلی.، زهرا؛ علیقلی، منصوره و نوربخش، کامران. (1399). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر گردشگری هوشمند در کشور ایران (موردمطالعه: شهر اصفهان)، فصلنامه مدیریت کسبوکار، 48(12)، 196-212. Dor:20.1001.1.22520104.1399.12.48.10.1
رئیسی سرتشنیزی، هاشم؛ کنجکاو منفرد، امیررضا و حسینی. الهه. (1401). تأثیر عوامل منتخب فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر (موردمطالعه: گردشگران شهر یزد). نشریه مطالعات اجتماعی گردشگری، 10(2). 21-46.
زنگوئی، فرنوش؛ خرازی محمدوندی آذر، زهرا و صالحی صدقیانی، جمشید. (1399). شناسایی مؤلفههای هوشمند سازی صنعت گردشگری در ایران. نشریه مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 8(32)، 272-239.
https://doi.org/10.22054/IMS.2020.47173.1607
میمندی، فاطمه؛ کیواننیا، سامان و شیرمحمدی، علی. (1402). بررسی چالشهای هوشمند سازی اقامتگاههای بومگردی. مجله گردشگری شهری، 10(4)، 17-35. doi: 10.22059/jut.2024.352721.1102
وزیری، سیده مینا و دانشفر، سالار. (1399). بررسی نقش گردشگری هوشمند در ایجاد رضایت از تجربه سفر گردشگران. ششمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد سالم در بانک، بورس و بیمه، تهران.
Aghajani Rizi, E. (2023). The Role of Smart Tourism in Increasing Tourist Satisfaction (Case Study of Qeshm Island), Economy and Sustainable Development, 1(1),36-52. [In Persian]
Brown, L. (2013). Tourism: A catalyst for existential authenticity. Annals of Tourism Research, 40, 176-190. https://doi.org/10.1016/j.annals.2012.08.004
Buhalis, D. (2000). Tourism and information technologies: Past, present and future. Tourism recreation research, 25(1), 41-58. https://doi.org/10.1080/02508281.2000.11014899
Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2015). Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalisation of services. In Information and Communication Technologies in Tourism 2015: Proceedings of the International Conference in Lugano, Switzerland. February 3-6, 2015 (pp. 377-389). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14343-9_28
Dasht-Lali, Z., Aligholi, M., & Nourbakhsh, K. (2020). Identification and Prioritization of Factors Influencing Smart Tourism in Iran (Case Study: Isfahan City). Business Management Quarterly, 48(12), 196-212. Dor:20.1001.1.22520104.1399.12.48.10.1[In Persian]
Egger, R. (2013). The impact of near field communication on tourism. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 4(2), 119-133. https://doi.org/10.1108/JHTT-04-2012-0014
Goo, J., Huang, C. D., Yoo, C. W., & Koo, C. (2022). Smart tourism technologies’ ambidexterity: balancing tourist’s worries and novelty seeking for travel satisfaction. Information Systems Frontiers, 24(6), 2139-2158. https://doi.org/10.1007/s10796-021-10233-6.
Gretzel, U., & Zheng, Z. (2020). Tourism in the age of artificial intelligence. J. Tour, 35, 1-3.
Haghverdizadeh, A., zarei, G., Asgarnezhad Nouri, B., & Rahimi Kolour, H. (2023). Urban Smart Tourism Development Model Based on Marketing Ecosystem the Case Study of Tabriz City. urban tourism, 10(3), 127-146. doi: 10.22059/jut.2023.365511.1157[In Persian]
Huang, C. D., Goo, J., Nam, K., & Yoo, C. W. (2017). Smart tourism technologies in travel planning: The role of exploration and exploitation. Information & Management, 54(6), 757-770. https://doi.org/10.1016/j.im.2016.11.010
Jeong, M., & Shin, H. H. (2020). Tourists’ experiences with smart tourism technology at smart destinations and their behavior intentions. Journal of Travel Research, 59(8), 1464-1477. https://doi.org/10.1177/0047287519883034
Križaj, D., Bratec, M., Kopić, P., & Rogelja, T. (2021). A technology-based innovation adoption and implementation analysis of European smart tourism projects: towards a smart actionable classification model (SACM). Sustainability, 13(18), 10279. https://doi.org/10.3390/su131810279
Li, K. X., Jin, M., & Shi, W. (2018). Tourism as an important impetus to promoting economic growth: A critical review. Tourism management perspectives, 26, 135-142. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.10.002
Li, X., Li, Z., Song, C., Lu, W., & Zhang, Q. (2021). A study on the influence mechanism of virtual tourism behavior based on the theory of planned behavior. J. Tour, 36, 15-26.
Meymandi, F., Keyvannia, S., & Shirmohammadi, A. (2024). Examining the Challenges of Smartening Eco-lodges. Journal ofUrban Tourism, 10(4), 17-35. doi: 10.22059/jut.2024.352721.1102 [In Persian]
No, E., & Kim, J. K. (2015). Comparing the attributes of online tourism information sources. Computers in human behavior, 50, 564-575. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.063
Pai, C. K., Liu, Y., Kang, S., & Dai, A. (2020). The role of perceived smart tourism technology experience for tourist satisfaction, happiness and revisit intention. Sustainability, 12(16), 6592. https://doi.org/10.3390/su12166592
Phillips, S. G. (2000). The tourism industry association of Canada [EB/OL]. URL: http://www. slideshare. com, 12-05.
Poursaeed, M., Zarea, R., Soltani, N., & Abediny, A. (2020). Scientific tourism; a phenomenological understanding of the experiences of Foreign tourists from Iranian universities. Tourism Management Studies (Tourism Studies), 14(48), 91-116. doi: 10.22054/tms.2020.39013.2074 [In Persian]
Raeisi Sarteshnizi, H., Konjkav Monfared, A. R., & Hosseini, E. (2022). The Impact of Selected Factors of Smart Tourism Technologies on Satisfaction with Technology Use in Travel (Case Study: Tourists in Yazd City), Journal of Social Tourism Studies, 10(2), 21-46. [In Persian]
Schmitt, B. H. (1999). Experiential Marketing: How to Get Customers to Sense, Feel, Think, Act and Relate to Your Company and Brands, Free Press, New York.
Shen, S., Sotiriadis, M., & Zhang, Y. (2020). The influence of smart technologies on customer journey in tourist attractions within the smart tourism management framework. Sustainability, 12(10), 4157. https://doi.org/10.3390/su12104157
Thipsingh, S., Srisathan, W. A., Wongsaichia, S., Ketkaew, C., Naruetharadhol, P., & Hengboriboon, L. (2022). Social and sustainable determinants of the tourist satisfaction and temporal revisit intention: A case of Yogyakarta, Indonesia. Cogent Social Sciences, 8(1), 2068269. DOI: 10.1080/23311886.2022.2068269.
Vaziri, S. M., & Daneshfar, S. (2020). Examining the Role of Smart Tourism in Creating Satisfaction from Tourists' Travel Experience. Sixth National Conference on Applied Research in Management, Accounting, and Healthy Economics in Banking, Stock Exchange, and Insurance, Tehran. [In Persian]
Yoo, C., Kwon, S., Na, H., & Chang, B. (2017). Factors affecting the adoption of gamified smart tourism applications: An integrative approach. Sustainability, 9(12), 2162. https://doi.org/10.3390/su9122162
Zangouei, F., Kharazi Mohammadvandi Azar, Z., & Salehi Sadaghian, J. (2020). Identifying the Components of Tourism Smartization in Iran. Business Intelligence Management Studies, 8(32), 239-272. doi: 10.22054/IMS.2020.47173.1607 [In Persian]
Zhang, Y., Sotiriadis, M., & Shen, S. (2022). Investigating the impact of smart tourism technologies on tourists’ experiences. Sustainability, 14(5), 3048. https://doi.org/ 10.3390/su14053048.