ارائه مدل بازاریابی محتوا در رسانه‌های اجتماعی با تأکید بر توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی شهر تهران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد عجب‌شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب‌شیر، ایران

2 گروه اقتصاد و مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 گروه مدیریت، واحد عجب‌شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب‌شیر، ایران

4 گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

توجه به مقوله بازاریابی و دسترسی به محتوای مناسب و دقیق برای گردشگران نقش مهمی در توسعه و تقویت گردشگری ایفا می‌کند. در کشورهای که این موضوع را به‌خوبی درک کرده‌اند، بازاریابی در حوزه گردشگری بخش رو به رشدی را به خود اختصاص داده است. تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل بازاریابی محتوا در رسانه‌های اجتماعی با رویکرد تقویت گردشگری موردمطالعه شهر تهران به انجام رسانیده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از صاحب‌نظران شامل مدیران و متولیان ارشد گردشگری و شرکت‌های حوزه‌های بازاریابی و اساتید دانشگاهی بودند که بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند، 15 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب مورد مصاحبه قرار گرفتند. رویکرد اتخاذشده در این تحقیق تحلیل مضمون (تم) بود. نتایج به‌دست‌آمده پژوهش نشان‌دهنده نه بعد اصلی ازجمله؛ محوریت فناوری در بازاریابی محتوایی در رسانه‌های اجتماعی، ارتباط با گردشگران و رقبا و محوریت داده‌های آن‌ها، ابعاد استراتژیک در بازاریابی محتوایی، ارتقاء زیرساخت‌های بازاریابی، تحول در فرایندهای سازمانی، نوآوری در بازاریابی محتوایی، ارتقاء فرهنگ بازاریابی محتوایی در رسانه‌های اجتماعی، اهداف بازاریابی محتوایی، ارزش‌مداری و تناسب محتوا بازاریابی می‌باشد که به‌عنوان ابعاد تعیین‌کننده در بازاریابی محتوایی در رسانه‌های اجتماعی جهت توسعه گردشگری شهری محسوب می‌شوند. در راستای به‌کارگیری این ابعاد شناخت جامعه هدف و درک صحیحی از انتظارات، نیازها و توقعات آن‌ها و همچنین به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی که تسهیل‌کننده تأمین نیازهای آن‌ها هستند، تأثیر مستقیم بر ذهنیت گردشگران و به‌تبع توسعه گردشگری دارد

کلیدواژه‌ها


  1. اعظمی، محسن و حسینی، نادر. (1395). بازاریابی اینترنتی با رویکرد هوش تجاری. چاپ اول، تهران: انتشارات راز نهان.
  2. شیرشمسی، عبدالمهدی؛ میرابی، وحیدرضا؛ حسن‌پور، اسماعیل و رنجبر، محمدحسین. (1399). ارائه مدل کاربردی بازاریابی الکترونیکی در صنعت گردشگری (مطالعه موردی شهر یزد). مجله گردشگری شهری، 7 (4)، 47-35. Doi:10.22059/jut.2021.315495.864
  3. خسروی، سلیمه السادات و نادری، نادر. (1402). مدل بازاریابی داده محور در گردشگری هوشمند، رویکرد فراترکیب. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 18 (61)، 206-169.  https://doi.org/10.22054/tms.2023.73136.2823
  4. خدایی سرخانلو، جابر؛ قره بیگلو، حسین؛ ایران زاده، سلیمان و شاهین پور، علی. (1402). نقش بازاریابی محتوا در توسعه گردشگری سلامت در ایران مطالعه موردی: شهر تهران. مجله گردشگری شهری، 10 (4)، 113-97. Doi:10.22059/jut.2023.363230.1148
  5. دوستی شکیب، مرجان و انصاری، غلامرضا. (1395). بازاریابی محتوا. کنفرانس بین‌المللی نخبگان مدیریت، تهران، موسسه سرآمد همایش کارین.
  6. رحیمی، محمدکاظم؛ شفقت، طاهره؛ بیگی نیا، ابوالفضل و جعفری، حسن. (1401). بررسی وضعیت بازاریابی گردشگری سلامت بیمارستان‌های منتخب دولتی و خصوصی شهر یزد در سال 1400. مجله تحقیقات سلامت در جامعه، (8) 1، 68-60. Dor: 20.1001.1.24236772.1401.8.1.6.9
  7. زمانی، حسین؛ نعامی، عبدالله؛ حمدی، کریم. (1401). طراحی الگوی بازاریابی محتوایی برای افزایش قصد خرید در بازاریابی دیجیتال، فصلنامه مدیریت بازرگانی، 14، (2)، 376-354.  doi:10.22059/JIBM.2021.332652.4222
  8. ساریخانی خرمی، مریم؛ شفیعی، میثم؛ حاجی پور، بهمن و سلطانی، مرتضی. (1400). بازاریابی گردشگری؛ تکنیک، پارادایم یا رویکرد (با نگاهی انطباقی بر سایر مفاهیم بازاریابی). مطالعات مدیریت گردشگری، 16 (55)، 388-357. Doi:10.22054/TMS.2021.59232.2511
  9. فروزنده، لطف اله؛ باقری، علی؛ آسایش، فرزاد و روستا، علیرضا. (1402). مدل بازاریابی گردشگری سلامت (مطالعه موردی: شهر تهران). گردشگری فرهنگ، 4 (13)، 61-46. Doi: 10.22034/TOC.2023.389929.1114
  10. کریم‌خانی، امیر. (۱۳۹۷). آسیب‌شناسی موانع و تنگناهای جذب گردشگر خارجی سلامت در کلان‌شهر تبریز. سومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، بندرعباس.
  11. محمودزاده، سید مجتبی؛ ایزدی یزدان‌آبادی، فاطمه؛ آشتیانی، طاهره و حیدری، علی‌اصغر. (1402). تحول دیجیتال و تأثیر آن بر روند کسب‌وکارهای گردشگری. فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، 11 (22)، 230-201. Doi:10.61186/journalitor.36111.11.22.201
  12. ملک اخلاق، اسماعیل؛ اکبری، محسن؛ مقدادی کاسانی، حسن. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر اثربخشی تبلیغات و جذب گردشگران سلامت. دومین همایش بین‌المللی نوآوری، توسعه و کسب‌وکار، تهران، موسسه علمی کیان پژوهان.
  13. منصوری مؤید، فرشته و سلیمانی، سمیرا. (1391). ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد، مطالعات مدیریت گردشگری، 7 (18)، 110- 93.
  14. هاشمی باغی، زینب؛ شیرمحمدی، یزدان و شاهسون، نسترن. (1397). تحلیل اثر ارتباطات یکپارچه بازاریابی و فناوری اطلاعات پیشرفته بر ارزش ویژه برند گردشگری سلامت، فصلنامه گردشگری و توسعه، 7 (1)، 19-1.
  15. Azami, M., & Hosseini, N. (2015). Internet marketing with business intelligence approach. first edition, Tehran: Raz Nahan Publications. [In Persian].
  16. Bagheri, A., Rousta, A., Forozandeh, L., & Asayesh, F. (2023). Marketing Model of Health Tourism (Case Study: The City of Tehran). Cultural tourism, 4 (13), 46-61. Doi:10.22034/toc. 2023.389929.1114. [In Persian].
  17. Buhalis, A., & Amaranggana, S. (2008). The implementation of soft system methodology (SSM) for systems development in organizations (Study case: the development of tourism information system in Palembang City). In Proceedings of the First International Conference of Science, Engineering and Technology, Jakarta, Indonesia. Doi:10.4108/eai.23-11-2019.2301495
  18. Cavmak, D., & Cavmak, S. (2020). Using AHP to prioritize barriers in developing medical tourism: case of Turkey. International Journalof Travel Medicine and Glob Health, 8(2), 73-79. https:// doi/73-79. 10.34172/IJTMGH.2020.12
  19. Crooks, V. A., Turner, L., Snyder, J., Johnston, R., & Kingsbury, P. (2011). Promoting medical tourism to India: Messages, images, and the marketing of international patient travel. Social Science & Medicine, 72(5), 726-732. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2010.12.022
  20. Dolnicar, S., & Ring, A. (2014). Tourism marketing research: Past, present and future. Annals of Tourism Research, 47, 31-47. https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.03.008
  21. Gössling, S., Borde, N., & Hegde Desai, P. (2021). Assessment of technology strategies for sustainable tourism planning. foresight, 23(2), 172-187. doi.org/10.1108/FS-02-2020-0006.
  22. Gretzel, E. (2015). Visiting tourism destination: Is it influenced by smart tourism technology?. Journal of Indonesian Tourism and Development Studies, 8(3), 145-155. DOI:10.21776/ub.jitode.2020.008.03.04.
  23. Hashemi Baghi, Z., shirmohammadi, Y., & Shahsavaan, N. (2018). The Integrated marketing communications and Advanced Information Technology on the Value of the Brand for Tourism. Tourism and Development, 7 (1), 1-19. [In Persian].
  24. Hollebeek, S., Linda, D., & Macky, K. (2019). Digital Content Marketing's Role in Fostering Consumer Engagement, Trust, and Value: Framework, Fundamental Propositions, and Implications. Journal of Interactive Marketing, 45, 27-41. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2018.07.003
  25. Karimkhani, A. (2018). Pathology of obstacles and bottlenecks in attracting foreign health tourists in the metropolis of Tabriz. the third national conference of the third millennium and human sciences, Bandar Abbas. [In Persian].
  26. Khodayi Sarkhanlou, J., gharehbiglo, H., Iranzadeh, S., & Shahinpour, A. (2022). Analysis of the relationship between the development of health tourism in Iran and content marketing Case example: Tehran city. Journal of Urban Tourism, 10 (4), 97-113. Doi:10.22059/jut.2023.363230.1148. [In Persian].
  27. Khosravi, S., & Naderi, N. (2022). Proposing a Model for Data Driven Marketing in the Smart Tourism with a Meta-synthesis Approach. Tourism Management Studies, 18 (61), 169-206. doi.org/10.22054/tms.2023.73136.2823. [In Persian].
  28. Li, Y., Hu, C., Huang, C., & Duan, L. (2017). The concept of smart tourism in the context of tourism information services. Tourism Management, 58, 293-300. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.03.014
  29.  Mahmodzadeh, M.,  Izadi Yazdanabadi, F.,   Ashtiani, T., &  Heydari, A . (2023). Investigating the Effect of Digital Revolution on Tourism Business Trends. Social Studies in Tourism, 11(22), 201-230. Doi:10.61186/journalitor.36111.11.22.201. [In Persian].
  30. Malik Akhlaq, I., Akbari, M., & Moqdadi Kasani, H. (2016). Investigating the impact of social media marketing on the effectiveness of advertising and attracting health tourists. the second international conference on innovation, development and business, Tehran, Kian Pajohan Scientific Institute. [In Persian].
  31. mansuri moayed, F., & Soleymani, S. (2012). Marketing Tools and Tourists` Destination Image, 7 (18), 93-110. [In Persian].
  32. Pulizzi, F., Bubnova. O., Milana. S., Schilter. D., Abergel. D., Moscatelli. A. (2019).Graphene making. Nature Nanotechnology, 14 (10), 914-918. Doi:10.1038/s41565-019-0552-5
  33. Rahim. K, J. (2023). B2B Content Marketing: 2016 Benchmarks. Budgets, and Trends - North America.
  34. Rahimi Zarchi, M. K., Jabbari, A., Rahimi, S.H., Shafaghat. T., &  Abbasi, S. (2013). Preparation and Designing a Checklist for Health Care Marketing Mix, with Medical Tourism Approach. International Journal of Travel Medicine and Global Health, 1 (3), 103-108.
  35. Rahimi, M.K., Shafqat, T., Biginia, A., & Jafari, H. (2021). Investigating the health tourism marketing status of selected public and private hospitals in Yazd in 1400. Journal of Health Research in Society, 1 (8), 68-60. Dor: 20.1001.1.24236772.1401.8.1.6.9. [In Persian].
  36. Santos, A., & Cincera, M. (2018). Tourism demand, low cost carriers and European institutions: The case of Brussels. Journal of Transport Geography, 73, 163-171. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.04.026.
  37. sarikhani, M., shafiee, M., Hajipour, B., & soltani, M. (2021). Tourism marketing among: Approach, Technique or paradigm. Tourism Management Studies, 16 (55), 357-388. doi.org/10.22054/tms.2021.59232.2511. [In Persian].
  38. Sembiring, B.K.F., Rini, E.S. & Yuliaty, T. (2022). Content Marketing Strategies to Maximize Product Sales SMEs in North Sumatra, Sergi, B.S. and Sulistiawan, D. (Ed.) Modeling Economic Growth in Contemporary Indonesia (Entrepreneurship and Global Economic Growth), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 69-79.
  39. Shakib, M., & Ansari, Gh. (2015). Content Marketing. International Conference of Management Elites. Tehran, Sarmad Institute of Karin Conference. [In Persian].
  40. Shirshamsi, A., Mirabi, V.R., Hasanpour, E., & Ranjbar, M.H. (2020). The Effect of E-Marketing on the Development of the Tourism Industry Case Study: Yazd City. Journal of Urban Tourism, 7 (4), 35-47. Doi:10.22059/jut.2021.315495.864. [In Persian].
  41. Zamani, H., Naami, A., & Hamdi, K. (2022). Designing a Content Marketing Template to Increase Purchase Intention in Digital Marketing. Journal of Business Management, 14 (2), 354-376. Doi:10.22059/jibm.2021.332652.4222. [In Persian].