شناسایی الگوی توسعه هوش مصنوعی و فناوری‌های هوشمند در بهبود تجربه گردشگری شهری

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسنده

گروه معماری، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوی توسعه هوش مصنوعی و فناوری‌های هوشمند در بهبود تجربه گردشگری شهری بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی از نوع تحلیل مضمون اجرا شد. جامعه آماری، خبرگان، مدیران ارشد صنعت گردشگری و کارکنان و مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهر تهران در سال 1403 هست. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 30 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت استخراج ابعاد الگوی نهایی پژوهش از روش نظام‌مند اشتراوس و کوربین استفاده شد. اعتبار یابی یافته‌های این پژوهش از طریق چهار معیار ارزیابی گوبا و لینکلن، خود بازبینی محقق و توافق بین دو کدگذار مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل یافته‌ها بر اساس روش کدگذاری در نرم‌افزار MAXQDA انجام شد. بر اساس یافته‌های پژوهش تعداد 398 مضمون پایه، 33 مضمون سازمان دهنده و 7 مضمون فراگیر که شامل هوش مصنوعی، بازاریابی گردشگری دیجیتال، رمز ارزها و اکوسیستم مالی در زمینه گردشگری، رسانه‌های اجتماعی در گردشگری، برندینگ، اینترنت اشیاء و زیرساخت‌های فناوری به‌عنوان ابعاد الگوی توسعه هوش مصنوعی و فناوری‌های هوشمند در بهبود تجربه گردشگری شهری شناسایی شدند. با توجه به یافته‌های این پژوهش پیشنهاد می‌گردد مدیران صنعت گردشگری با در نظر گرفتن ابعاد الگوی استحصال‌شده در این پژوهش گردشگری شهری را بهبود بخشند.  

کلیدواژه‌ها


  1. حسنی، علی و رحیم زاده، معصومه. (1398). آینده‌نگاری صنعت گردشگری در شهر تهران. مجله گردشگری شهری، 6(1)، 135-148. doi: 10.22059/jut.2019.250270.439
  2. شیرشمسی، عبدالمهدی؛ میرابی، وحید رضا؛ حسن‌پور، اسماعیل و رنجبر، محمدحسین. (1399). تأثیر بازاریابی الکترونیکی در توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی شهر یزد). مجله گردشگری شهری، 7(4)، 35-48.  doi: 10.22059/jut.2021.315495.864
  3. فرامرزنیا، آتا. (1385). بررسی اثرات استفاده از ICT در توسعه صنعت گردشگری ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
  4. قاسم نژاد، زینب؛ مجیدی قهرودی، نسیم و جلیلوند، محمدرضا. (1400). بررسی چالش‌های توسعه گردشگری دیجیتال مطالعه موردی: شهر تهران. مجله گردشگری شهری، 8(3)، 79-90. doi: 10.22059/jut.2021.325447.912
  5. قنبری، ابوالفضل؛ آقایاری هیر، محسن، و زیدی، لاله. (1399). ارزیابی تأثیر آمادگی الکترونیکی بر گردشگری الکترونیکی (موردمطالعه: اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی). گردشگری و توسعه، 9(3)، 17-30. doi: 10.22034/jtd.2019.133158.1421
  6. گودرزی، مجید؛ سلطانی، زهرا و متینی نژاد، اعظم. (1403). تدوین و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری پزشکی در کلان‌شهر اهواز. مجله گردشگری شهری، 11(1)، 1-20. doi: 10.22059/jut.2024.373612.1195
  7. ویسی، هادی و مهماندوست، خدیجه. (1394). بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری بین‌المللی در ایران با تأکید بر گردشگری ورودی. فصلنامه بین‌المللی ژئوپلیتیک، 11(37)، 197-194.
  8. Bagheri Dargah, B., & Golrokhsari, H. (2012). E-tourism and Customer Satisfaction Factors. International Journal of Advances in Management Science, 2 (3), 35-44.
  9. Beaumont, N. (2011). The third criterion of ecotourism: are ecotourists more concerned about sustainability than other tourists?. Journal of Ecotourism10(2), 135-148. https://doi.org/10.1080/14724049.2011.555554
  10. Bookman, M. Z., & Bookman, K. R. (2007) Medical tourism in developing countries. New York: Palgrave Macmillan.
  11. Chellik, S., Mansouri, I., Squalli, W., Achiban, H., Serbouti, S., Mounir, M., & Zidane, L. (2023). Ecotourism in Morocco: Review of the Current Situation, Natural Potential, Cultural Diversity, Obstacles and Recommendations for Future Research. Tropical Journal of Natural Product Research7(10), 4119-4127. http://www.doi.org/10.26538/tjnpr/v7i10.1
  12. Chen, J. (2023). Temporal-spatial assessment of the vulnerability of human settlements in urban agglomerations in China. Environmental Science and Pollution Research30(2), 3726-3742.  DOI: 10.1007/s11356-022-22420-2
  13. Choi, M. A. (2020). Multiple environmental subjects: Governmentalities of ecotourism development in Jeungdo, South Korea. Geoforum110, 77-86. DOI:10.1016/j.geoforum.2020.01.011
  14. Dai, S., Xu, H., & Chen, F. (2019). A hierarchical measurement model of perceived resilience of urban tourism destination. Social Indicators Research145(2), 777-804. https://doi.org/10.1007/s11205-019-02117-9
  15. Donohoe, H. M., & Needham, R. D. (2006). Ecotourism: The evolving contemporary definition. Journal of Ecotourism5(3), 192-210. DOI:10.2167/joe152.0
  16. Dwivedi, Y. K., Ismagilova, E., Hughes, D. L., Carlson, J., Filieri, R., Jacobson, J., ... & Wang, Y. (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management59, 102168. DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2020.102168
  17. Edwards, D., Griffin, T., & Hayllar, B. (2008). Urban tourism research: developing an agenda. Annals of tourism research35(4), 1032-1052. DOI:10.1016/j.annals.2008.09.002
  18. Faramarzania, A. (2016). study of the effects of using ICT in the development of Iran's tourism industry. Master's Thesis, School of Management, University of Tehran. [In Persian]
  19. Gavilan, D., Avello, M., & Navarro, G. M. (2018) The influence of online ratings and reviews on hotel booking consideration. Tourism Management, 66, 53-61. DOI:10.1016/j.tourman.2017.10.018
  20. Ghanbari, A., Aghayari Hir, M., & zaidi, L. (2020). The Impact of E- Readiness on E-Tourism (Case Study: The Administration of the Cultural Heritage Department of Tourism and Handicrafts of East Azerbaijan Province). Journal of Tourism and Development9(3), 17-30. doi: 10.22034/jtd.2019.133158.1421[In Persian]
  21. ghasemnejhad, Z., majidi ghahroodi, N., & jalilvand, M. (2021). Investigating the Challenges of Digital Tourism Development Case Study: Tehran City. Journal of Urban Tourism8(3), 79-90. doi: 10.22059/jut.2021.325447.912[In Persian]
  22. Goodarzi, M., Soltani, Z., & Matini Nejad, A. (2024). Compiling and Prioritizing Factors Affecting Medical Tourism Development in Ahvaz Metropolis. Journal of Urban Tourism11(1), 1-20. doi: 10.22059/jut.2024.373612.1195[In Persian]
  23. Gössling, S. (2021). Tourism, technology and ICT: a critical review of affordances and concessions. Journal of Sustainable Tourism29(5), 733-750. DOI:10.1080/09669582.2021.1873353
  24. hasani, A., & rahimzadeh, M. (2019). Tehran Tourism industry foresight. urban tourism6(1), 135-148. doi: 10.22059/jut.2019.250270.439 [In Persian]
  25. Havle, C.A. & Üçler, Ç. (2018) Enablers for Industry, 2018 2nd International Symposium on Multidisciplinary Studies and Innovative Technologies. DOI:10.1109/ISMSIT.2018.8567293
  26. Heung, V. C.& Kucukusta, D. & Song, H. (2011) Medical tourism development in Hong Kong: An assessment of the barriers. Tourism Management, 32(5), 995-1005. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.08.012
  27. Hunt, C. A., & Harbor, L. C. (2019). Pro-environmental tourism: Lessons from adventure, wellness and eco-tourism (AWE) in Costa Rica. Journal of Outdoor Recreation and Tourism28. https://doi.org/10.1016/j.jort.2018.11.007
  28. Kırtıl, İ. G., & Aşkun, V. (2021). Artificial intelligence in tourism: A review and bibliometrics research. Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR)9(1), 205-233. DOI:10.30519/ahtr.801690
  29. Knani, M., Echchakoui, S., & Ladhari, R. (2022). Artificial intelligence in tourism and hospitality: Bibliometric analysis and research agenda. International Journal of Hospitality Management107, 103317. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103317
  30. Li, H., Li, X., Tian, S., Li, S., & Zhao, P. (2017). Temporal and spatial variation characteristics and mechanism of urban human settlements: Case study of Liaoning province. Geogr. Res36(07), 1323-1338. DOI:10.3390/su15021165
  31. Liang, T. P., Ho, Y. T., Li, Y. W., & Turban, E. (2011). What drives social commerce: The role of social support and relationship quality. International journal of electronic commerce16(2), 69-90. https://doi.org/10.2753/JEC1086-4415160204
  32. Liao, Z. & Shi, X. (2017) Web functionality, web content, information security, and onine tourism service continuance. Journal of Relating and Consumer Services, 39, 258-263. DOI:10.1016/j.jretconser.2017.06.003
  33. Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  34. Matveevskaya, A. S., Pogodina, V. L., Tarakanova, T. S., Evseev, V. V., & Nesterova, I. E. (2018). Technologies of tourism in the modern urban environment. International Journal of Civil Engineering and Technology9(10), 1566-1574. doi.org/10.15405/epsbs.2020.03.02.27
  35. Meshack, H., & Prusty, S. (2021). Service Quality, Satisfaction and Loyalty of Customers in Hotels: The Case of Northern Tanzania. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 10(4), 1430-1451. DOI:10.46222/ajhtl.19770720.171
  36. Miranda, J., Makitalo, N., Garcia-Alonso, J., Berrocal, J., Mikkonen, T., Canal, C., & Murillo, J. M. (2015). From Internet of Things to Internet of People. IEEE Internet Computing, IEEE Computer Society. pp. 2-8. DOI:10.1109/MIC.2015.24
  37. Musleh, M., Subianto, A., Tamrin, M. H., & Bustami, M. R. (2023). The Role of Institutional Design and Enabling Environmental: Collaborative Governance of a Pilgrimage Tourism, Indonesia. Journal of Local Government Issues (LOGOS), 6(1), 75–90. https://doi.org/10.22219/logos.v6i1.22218
  38. Neger, C. (2022). Ecotourism in crisis: an analysis of the main obstacles for the sector's economic sustainability. Journal of Ecotourism21(4), 311-333. DOI:10.1080/14724049.2021.1942019
  39. Page, S. J., & Duignan, M. (2023). Progress in Tourism Management: Is urban tourism a paradoxical research domain? Progress since 2011 and prospects for the future. Tourism Management98, 104737. DOI:10.1016/j.tourman.2023.104737
  40. Peter, O., Pradhan, A., & Mbohwa, C. (2023). Industrial internet of things (IIoT): opportunities, challenges, and requirements in manufacturing businesses in emerging economies. Procedia Computer Science217, 856-865. DOI:10.1016/j.procs.2022.12.282
  41. Pourahmad, A., Farhoudi, R., & Baradaran Nia, A. (2018). Assessing the Role of Information Technology in Promoting Tourism Industry in Kish Island. Journal of Urban Tourism4(4), 13-34. doi: 10.22059/jut.2018.224979.278 [In Persian]
  42. Ryngnga, P. K. (2008). Ecotourism prioritization: a geographic information system approach. South Asian journal of tourism and heritage1(1), 49-56. DOI:10.1201/b12752-44
  43. Salman, A., Jaafar, M., Mohamad, D., & Malik, S. (2021). Ecotourism development in Penang Hill: a multi-stakeholder perspective towards achieving environmental sustainability. Environmental Science and Pollution Research28, 42945-42958. DOI:10.1007/s11356-021-13609-y
  44. Shemshad, M., & Malek Mohammadi, I. (2012). Analysis of Factors Affecting the Ecotourism Development (In Pasture and Forest Cooperatives in Golestan Province, Iran). International Journal of Architecture and Urban Development, 2 (4), 19-24.
  45. Shirshamsi, A., Mirabi, V., Hasanpour, E., & Ranjbar, M. (2021). The Effect of E-Marketing on the Development of the Tourism Industry Case Study: Yazd City. Journal of Urban Tourism7(4), 35-47. doi: 10.22059/jut.2021.315495.864 [In Persian]
  46. Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  47. UNWTO. (2024). Tourism Highlights. 2014Edition, Madrid: World Tourism Organization.
  48. Veicy, H., & Mehmandoost, K. (2015). Investigation of the Obstacles of the International Tourism Development in Iran (With Emphasis on Inbound Tourism). Geopolitics Quarterly11(37), 197-194. [In Persian]
  49. Wang, J., Huang, X., Gong, Z., & Cao, K. (2020). Dynamic assessment of tourism carrying capacity and its impacts on tourism economic growth in urban tourism destinations in China. Journal of Destination Marketing & Management15, 100383. DOI:10.1016/j.jdmm.2019.100383
  50. Wondirad, A., Tolkach, D., & King, B. (2020). Stakeholder collaboration as a major factor for sustainable ecotourism development in developing countries. Tourism Management78, 104024. DOI:10.1016/j.tourman.2019.104024
  51. Yang GM, Gong GF, Luo Y, Yang RY, Gu QQ (2022) Spatiotemporal characteristics and influencing factors of tourism-urbanization-technology-ecological environment on the Yunnan-Guizhou-Sichuan region: an uncoordinated coupling perspective. Int J Environ Res Public Health 19(14), 8885 DOI:10.3390/ijerph19148885
  52. Zsarnoczky, M. (2017a). Accessible & Senior Tourism in the European Union. Conference proceeding of 6th Central European Conference in Regional Sciences, Banska Bystrica https://www.researchgate.net/publication/321085023_HOW_DOES_ARTIFICIAL_INTELLIGENCE_AFFECT_THE_TOURISM_INDUSTRY