هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوی توسعه هوش مصنوعی و فناوریهای هوشمند در بهبود تجربه گردشگری شهری بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی از نوع تحلیل مضمون اجرا شد. جامعه آماری، خبرگان، مدیران ارشد صنعت گردشگری و کارکنان و مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهر تهران در سال 1403 هست. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت استخراج ابعاد الگوی نهایی پژوهش از روش نظاممند اشتراوس و کوربین استفاده شد. اعتبار یابی یافتههای این پژوهش از طریق چهار معیار ارزیابی گوبا و لینکلن، خود بازبینی محقق و توافق بین دو کدگذار مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل یافتهها بر اساس روش کدگذاری در نرمافزار MAXQDA انجام شد. بر اساس یافتههای پژوهش تعداد 398 مضمون پایه، 33 مضمون سازمان دهنده و 7 مضمون فراگیر که شامل هوش مصنوعی، بازاریابی گردشگری دیجیتال، رمز ارزها و اکوسیستم مالی در زمینه گردشگری، رسانههای اجتماعی در گردشگری، برندینگ، اینترنت اشیاء و زیرساختهای فناوری بهعنوان ابعاد الگوی توسعه هوش مصنوعی و فناوریهای هوشمند در بهبود تجربه گردشگری شهری شناسایی شدند. با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میگردد مدیران صنعت گردشگری با در نظر گرفتن ابعاد الگوی استحصالشده در این پژوهش گردشگری شهری را بهبود بخشند.
حسنی، علی و رحیم زاده، معصومه. (1398). آیندهنگاری صنعت گردشگری در شهر تهران. مجله گردشگری شهری، 6(1)، 135-148. doi: 10.22059/jut.2019.250270.439
شیرشمسی، عبدالمهدی؛ میرابی، وحید رضا؛ حسنپور، اسماعیل و رنجبر، محمدحسین. (1399). تأثیر بازاریابی الکترونیکی در توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی شهر یزد). مجله گردشگری شهری، 7(4)، 35-48. doi: 10.22059/jut.2021.315495.864
فرامرزنیا، آتا. (1385). بررسی اثرات استفاده از ICT در توسعه صنعت گردشگری ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
قاسم نژاد، زینب؛ مجیدی قهرودی، نسیم و جلیلوند، محمدرضا. (1400). بررسی چالشهای توسعه گردشگری دیجیتال مطالعه موردی: شهر تهران. مجله گردشگری شهری، 8(3)، 79-90. doi: 10.22059/jut.2021.325447.912
قنبری، ابوالفضل؛ آقایاری هیر، محسن، و زیدی، لاله. (1399). ارزیابی تأثیر آمادگی الکترونیکی بر گردشگری الکترونیکی (موردمطالعه: اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایعدستی استان آذربایجان شرقی). گردشگری و توسعه، 9(3)، 17-30. doi: 10.22034/jtd.2019.133158.1421
گودرزی، مجید؛ سلطانی، زهرا و متینی نژاد، اعظم. (1403). تدوین و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری پزشکی در کلانشهر اهواز. مجله گردشگری شهری، 11(1)، 1-20. doi: 10.22059/jut.2024.373612.1195
ویسی، هادی و مهماندوست، خدیجه. (1394). بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری بینالمللی در ایران با تأکید بر گردشگری ورودی. فصلنامه بینالمللی ژئوپلیتیک، 11(37)، 197-194.
Bagheri Dargah, B., & Golrokhsari, H. (2012). E-tourism and Customer Satisfaction Factors. International Journal of Advances in Management Science, 2 (3), 35-44.
Beaumont, N. (2011). The third criterion of ecotourism: are ecotourists more concerned about sustainability than other tourists?. Journal of Ecotourism, 10(2), 135-148. https://doi.org/10.1080/14724049.2011.555554
Bookman, M. Z., & Bookman, K. R. (2007) Medical tourism in developing countries. New York: Palgrave Macmillan.
Chellik, S., Mansouri, I., Squalli, W., Achiban, H., Serbouti, S., Mounir, M., & Zidane, L. (2023). Ecotourism in Morocco: Review of the Current Situation, Natural Potential, Cultural Diversity, Obstacles and Recommendations for Future Research. Tropical Journal of Natural Product Research, 7(10), 4119-4127. http://www.doi.org/10.26538/tjnpr/v7i10.1
Chen, J. (2023). Temporal-spatial assessment of the vulnerability of human settlements in urban agglomerations in China. Environmental Science and Pollution Research, 30(2), 3726-3742. DOI: 10.1007/s11356-022-22420-2
Choi, M. A. (2020). Multiple environmental subjects: Governmentalities of ecotourism development in Jeungdo, South Korea. Geoforum, 110, 77-86. DOI:10.1016/j.geoforum.2020.01.011
Dai, S., Xu, H., & Chen, F. (2019). A hierarchical measurement model of perceived resilience of urban tourism destination. Social Indicators Research, 145(2), 777-804. https://doi.org/10.1007/s11205-019-02117-9
Donohoe, H. M., & Needham, R. D. (2006). Ecotourism: The evolving contemporary definition. Journal of Ecotourism, 5(3), 192-210. DOI:10.2167/joe152.0
Dwivedi, Y. K., Ismagilova, E., Hughes, D. L., Carlson, J., Filieri, R., Jacobson, J., ... & Wang, Y. (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management, 59, 102168. DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2020.102168
Edwards, D., Griffin, T., & Hayllar, B. (2008). Urban tourism research: developing an agenda. Annals of tourism research, 35(4), 1032-1052. DOI:10.1016/j.annals.2008.09.002
Faramarzania, A. (2016). study of the effects of using ICT in the development of Iran's tourism industry. Master's Thesis, School of Management, University of Tehran. [In Persian]
Gavilan, D., Avello, M., & Navarro, G. M. (2018) The influence of online ratings and reviews on hotel booking consideration. Tourism Management, 66, 53-61. DOI:10.1016/j.tourman.2017.10.018
Ghanbari, A., Aghayari Hir, M., & zaidi, L. (2020). The Impact of E- Readiness on E-Tourism (Case Study: The Administration of the Cultural Heritage Department of Tourism and Handicrafts of East Azerbaijan Province). Journal of Tourism and Development, 9(3), 17-30. doi: 10.22034/jtd.2019.133158.1421[In Persian]
ghasemnejhad, Z., majidi ghahroodi, N., & jalilvand, M. (2021). Investigating the Challenges of Digital Tourism Development Case Study: Tehran City. Journal of Urban Tourism, 8(3), 79-90. doi: 10.22059/jut.2021.325447.912[In Persian]
Goodarzi, M., Soltani, Z., & Matini Nejad, A. (2024). Compiling and Prioritizing Factors Affecting Medical Tourism Development in Ahvaz Metropolis. Journal of Urban Tourism, 11(1), 1-20. doi: 10.22059/jut.2024.373612.1195[In Persian]
Gössling, S. (2021). Tourism, technology and ICT: a critical review of affordances and concessions. Journal of Sustainable Tourism, 29(5), 733-750. DOI:10.1080/09669582.2021.1873353
hasani, A., & rahimzadeh, M. (2019). Tehran Tourism industry foresight. urban tourism, 6(1), 135-148. doi: 10.22059/jut.2019.250270.439 [In Persian]
Havle, C.A. & Üçler, Ç. (2018) Enablers for Industry, 2018 2nd International Symposium on Multidisciplinary Studies and Innovative Technologies. DOI:10.1109/ISMSIT.2018.8567293
Heung, V. C.& Kucukusta, D. & Song, H. (2011) Medical tourism development in Hong Kong: An assessment of the barriers. Tourism Management, 32(5), 995-1005. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.08.012
Hunt, C. A., & Harbor, L. C. (2019). Pro-environmental tourism: Lessons from adventure, wellness and eco-tourism (AWE) in Costa Rica. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 28. https://doi.org/10.1016/j.jort.2018.11.007
Kırtıl, İ. G., & Aşkun, V. (2021). Artificial intelligence in tourism: A review and bibliometrics research. Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR), 9(1), 205-233. DOI:10.30519/ahtr.801690
Knani, M., Echchakoui, S., & Ladhari, R. (2022). Artificial intelligence in tourism and hospitality: Bibliometric analysis and research agenda. International Journal of Hospitality Management, 107, 103317. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103317
Li, H., Li, X., Tian, S., Li, S., & Zhao, P. (2017). Temporal and spatial variation characteristics and mechanism of urban human settlements: Case study of Liaoning province. Geogr. Res, 36(07), 1323-1338. DOI:10.3390/su15021165
Liang, T. P., Ho, Y. T., Li, Y. W., & Turban, E. (2011). What drives social commerce: The role of social support and relationship quality. International journal of electronic commerce, 16(2), 69-90. https://doi.org/10.2753/JEC1086-4415160204
Liao, Z. & Shi, X. (2017) Web functionality, web content, information security, and onine tourism service continuance. Journal of Relating and Consumer Services, 39, 258-263. DOI:10.1016/j.jretconser.2017.06.003
Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Matveevskaya, A. S., Pogodina, V. L., Tarakanova, T. S., Evseev, V. V., & Nesterova, I. E. (2018). Technologies of tourism in the modern urban environment. International Journal of Civil Engineering and Technology, 9(10), 1566-1574. doi.org/10.15405/epsbs.2020.03.02.27
Meshack, H., & Prusty, S. (2021). Service Quality, Satisfaction and Loyalty of Customers in Hotels: The Case of Northern Tanzania. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 10(4), 1430-1451. DOI:10.46222/ajhtl.19770720.171
Miranda, J., Makitalo, N., Garcia-Alonso, J., Berrocal, J., Mikkonen, T., Canal, C., & Murillo, J. M. (2015). From Internet of Things to Internet of People. IEEE Internet Computing, IEEE Computer Society. pp. 2-8. DOI:10.1109/MIC.2015.24
Musleh, M., Subianto, A., Tamrin, M. H., & Bustami, M. R. (2023). The Role of Institutional Design and Enabling Environmental: Collaborative Governance of a Pilgrimage Tourism, Indonesia. Journal of Local Government Issues (LOGOS), 6(1), 75–90. https://doi.org/10.22219/logos.v6i1.22218
Neger, C. (2022). Ecotourism in crisis: an analysis of the main obstacles for the sector's economic sustainability. Journal of Ecotourism, 21(4), 311-333. DOI:10.1080/14724049.2021.1942019
Page, S. J., & Duignan, M. (2023). Progress in Tourism Management: Is urban tourism a paradoxical research domain? Progress since 2011 and prospects for the future. Tourism Management, 98, 104737. DOI:10.1016/j.tourman.2023.104737
Peter, O., Pradhan, A., & Mbohwa, C. (2023). Industrial internet of things (IIoT): opportunities, challenges, and requirements in manufacturing businesses in emerging economies. Procedia Computer Science, 217, 856-865. DOI:10.1016/j.procs.2022.12.282
Pourahmad, A., Farhoudi, R., & Baradaran Nia, A. (2018). Assessing the Role of Information Technology in Promoting Tourism Industry in Kish Island. Journal of Urban Tourism, 4(4), 13-34. doi: 10.22059/jut.2018.224979.278 [In Persian]
Ryngnga, P. K. (2008). Ecotourism prioritization: a geographic information system approach. South Asian journal of tourism and heritage, 1(1), 49-56. DOI:10.1201/b12752-44
Salman, A., Jaafar, M., Mohamad, D., & Malik, S. (2021). Ecotourism development in Penang Hill: a multi-stakeholder perspective towards achieving environmental sustainability. Environmental Science and Pollution Research, 28, 42945-42958. DOI:10.1007/s11356-021-13609-y
Shemshad, M., & Malek Mohammadi, I. (2012). Analysis of Factors Affecting the Ecotourism Development (In Pasture and Forest Cooperatives in Golestan Province, Iran). InternationalJournal of Architecture and Urban Development, 2 (4), 19-24.
Shirshamsi, A., Mirabi, V., Hasanpour, E., & Ranjbar, M. (2021). The Effect of E-Marketing on the Development of the Tourism Industry Case Study: Yazd City. Journal of Urban Tourism, 7(4), 35-47. doi: 10.22059/jut.2021.315495.864 [In Persian]
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
UNWTO. (2024). Tourism Highlights. 2014Edition, Madrid: World Tourism Organization.
Veicy, H., & Mehmandoost, K. (2015). Investigation of the Obstacles of the International Tourism Development in Iran (With Emphasis on Inbound Tourism). Geopolitics Quarterly, 11(37), 197-194. [In Persian]
Wang, J., Huang, X., Gong, Z., & Cao, K. (2020). Dynamic assessment of tourism carrying capacity and its impacts on tourism economic growth in urban tourism destinations in China. Journal of Destination Marketing & Management, 15, 100383. DOI:10.1016/j.jdmm.2019.100383
Wondirad, A., Tolkach, D., & King, B. (2020). Stakeholder collaboration as a major factor for sustainable ecotourism development in developing countries. Tourism Management, 78, 104024. DOI:10.1016/j.tourman.2019.104024
Yang GM, Gong GF, Luo Y, Yang RY, Gu QQ (2022) Spatiotemporal characteristics and influencing factors of tourism-urbanization-technology-ecological environment on the Yunnan-Guizhou-Sichuan region: an uncoordinated coupling perspective. Int J Environ Res Public Health 19(14), 8885 DOI:10.3390/ijerph19148885
Zsarnoczky, M. (2017a). Accessible & Senior Tourism in the European Union. Conference proceeding of 6th Central European Conference in Regional Sciences, Banska Bystrica https://www.researchgate.net/publication/321085023_HOW_DOES_ARTIFICIAL_INTELLIGENCE_AFFECT_THE_TOURISM_INDUSTRY