بیماریهای واگیردار تغییرات رفتاری و اجتماعی را در عرصههای مختلف به وجود میآورند، گردشگری و خط مقدم ارائهکنندگان خدمات آن یعنی راهنمایان گردشگری نیز از این قاعده مستثنا نیستند. پاندمی کرونا در جهان طیف وسیعی از فعالان صنعت گردشگری و مشاغل وابسته به آن را مخصوصاً قشر راهنمایان گردشگری را تحت تأثیر قرار داده است. استان اردبیل تا قبل از پاندمی کرونا، استانی فعال در زمینه طبیعتگردی و گردشگری فرهنگی و شهری بوده و راهنمایان طبیعت و فرهنگی شهری فعالی داشته، لذا این پژوهش به دنبال بررسی آثار پاندمی کرونا بر جنبههای مختلف زندگی راهنمایان گردشگری شهری میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی در قالب پدیدار شناختی میباشد. بدین منظور برای جمعآوری دادهها با روش نمونهگیری گلوله برفی 16 نفر از راهنمایان استان اردبیل موردبررسی قرار گرفتند. و تجارب زیسته راهنمایان با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته به دست آمد و به شیوه هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بر اساس تجزیهوتحلیل انجامشده، ابعاد مثبت و منفی زندگی در این دوره ثبت و 10 دسته معانی اصلی برای تجربه زیستهاین قشر در دوران شیوع کرونا شناسایی شد که بهطور خلاصه عبارتاند از: تغییرات در سبک زندگی، چالشها و فرصتهای اقتصادی، دگردیسی الگوی اشتغال، تغییرات در نوع نگرش، عامل تبلیغات، رعایت مسائل بهداشتی، تغییر اشکال روابط اجتماعی، مسائل روحی و روانی، رکود در فعالیتها و موانع سازمانی. همچنین هر کدام از معانی اصلی دارای معانی فرعی و زیرشاخههای ویژه خود میباشند
عشایری، آسو امین. (1400). اثر شیوع ویروس کووید-۱۹ بر بازاریابی دیجیتال صنعت گردشگری کشور ایران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 5(18)،107-118.
ایمان زاده، علی؛ همراه زاده، ملیکا؛ جعفریان، وحیده و جباری، کامران. (1396). تجربیات زیسته گردشگران پزشکی از درمان در بیمارستانهای شهر تبریز. مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، 12(37)، 25-46.
بودلایی، حسن. (1395). روش تحقیق پدیدارشناسی. چاپ اول. تهران: نشر جامعهشناسان.
پژوهان, موسی و پورمقدم, زهرا. (1397). برنامهریزی راهبردی گردشگری شهری با رویکرد بازآفرینی فرهنگ مبنا در بافتهای تاریخی (نمونه موردی: بافت قدیم شهر رشت). فصلنامه مطالعات شهری، 7(27)، 53-66. DOi: 10.34785/J011.2018.008
حریری، نجلا. (1385). اصول و روش پژوهشهای کیفی. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
خلیلی مقدم، مریم؛ سلطانی، مرتضی، یزدانی، حمیدرضا و خنیفر، حسین. (1397). فهم تجربه خرید احساسی کالای بادوام: مطالعه پدیدار شناختی در خرید لوازمخانگی جهیزیه. مدیریت بازرگانی، 10(2)، 325-348.DOi:10.22059/jibm.2017.241967.2758
زارعی، قاسم و دهقانی قهنویه، عادله. (1400). پیشگیری از کرونا ویروس و نقش آمیخته بازاریابی در آن. ماهنامه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد, 30(6)، 4920-4931
شمسالدینی، علی و امیری فهلیانی، محمدرضا. (1399). تحلیلی بر متغیرهای کلیدی مؤثر بر تشدید وضعیت بیماری واگیردار کووید 19 بر جغرافیای سلامت در سکونتگاههای روستایی (موردمطالعه: روستای فهلیان-شهرستان ممسنی). توسعه محلی (روستائی-شهری)، 12(2)، 557-585. DOi: 10.22059/jrd.2021.314066.668605
غلامرضایی، هادی و شفیعآبادی، غلامرضا. (1400). تجربه زیسته فعالان صنعت گردشگری در پاندمی کرونا (مدیران اقامتگاههای بومگردی استان خراسان جنوبی) یک مطالعه پدیدار شناختی. پژوهشهای گردشگری و توسعه پایدار، 15(4)، 11-20.
کریمی، جواد؛ سلطانیان، لیلا و بجانی، ابوالفضل. (1399). طراحی مدل توسعة گردشگری ماجراجویانة ورزشی بر اساس نظریة دادهبنیاد. مطالعات مدیریت ورزشی، 12(60)، 61-82. https://doi.org/10.22089/smrj.2019.6327.2288
کلانتری، اسماعیل؛ زارعی، مریم و عبدالهی، فاطمه. (1401). آسیبهای سبک زندگی دانشجویان در دوران کرونا. فصلنامه رفاه اجتماعی، 22(87)، 321-355. DOi:10.32598/refahj.22.87.4082.1
لندران اصفهانی، سعید و رحیمی لنجی، مهسا. (1401). تأثیر کرونا بر وضعیت گردشگری موردمطالعه: شهر اصفهان. فصلنامه آیندهپژوهی شهری، 2(1)، 1-15. DOI: 10.30495/UF.2022.1953643.1026
محمدپور، احمد. (1390). روش تحقیق کیفی ضد روش (منطق و طرح در روششناسی کیفی). تهران: انتشارات جامعه شناسان.
محمدی، مصطفی. (1400). بررسی علل گردشگری خانههای دوم شهری در ایام شیوع کووید-19. مجله گردشگری شهری، 8(3)، 63-78.Doi: 10.22059/JUT.2021.319329.888
مسائلی، ارشک؛ رضایی، ناصر؛ درفشی، خه بات و باسخا، مهدی. (1400). اثرات همهگیری کرونا بر اشتغال نیروی کار در صنایع مرتبط با گردشگری ایران. مطالعات مدیریت گردشگری، 16(56)، 279-360. https://doi.org/10.22054/tms.2021.59352.2512
نوروزی سید حسینی، رسول. (1399). درک تجربه زیستة ورزشکاران حرفهای ایرانی از پاندمی کوید-19: رویکردی پدیدارشناسانه. مطالعات مدیریت ورزشی، 12(61)، 217-240. https://doi.org/10.22089/smrj.2020.8854.3014
نوروزی، وریا؛ طالبی، بهنام؛ اسدی شریف، فرانک؛ منصوری، خدیجه و عباسی راکی، فاطمه. (1401). پیشبینی رفتارهای پیشگیرانه از کووید 19 بر اساس سواد سلامت در مراجعهکنندگان 30 تا 50 ساله به مراکز بهداشتی درمانی اردبیل. مجله تحقیقات سلامت در جامعه، 8(4)، 1-12.
Amin Ashairi, E. (2021). The effect of the spread of the Covid-19 virus on the digital marketing of the tourism industry in Iran. New research approaches in management and accounting, 76(5), 113-124. [in persian].
Bhuiyan, A.H., Siwar, C., & Mohamad Ismail, S. (2013). Tourism Development in Malaysia from the Perspective of Development Plans. Asian Social Science, 9(9), 11-18. http://dx.doi.org/10.5539/ass.v9n9p11
Bodlai, H. (2015). Phenomenological research method. Edition1. Sociologists Publishing House. [in persian].
Galí, N. (2022). Impacts of COVID-19 on local tour guides. Journal of Tourism and Cultural Change, 6(20), 1-18. https://doi.org/10.1080/14766825.2022.2046016
Gholamrezaei, H., & Shafiabadi, G. (2021). The lived experience of tourism industry activists in the Corona pandemic (managers of ecotourism resorts in South Khorasan province), a phenomenological study. Tourism research and sustainable development, 15(4), 11-20. [in persian].
Grančay, M. (2020). COVID-19 and Central European Tourism: The Competitiveness of Slovak Tourist Guides. Central European Business Review, 9(5), 81-98. http://dx.doi.org/10.18267/j.cebr.259
Hariri, N. (2016). Principles and Methods of Qualitative Research. First Edition. Islamic Azad University Publications. [in persian].
Higgins-Desbiolles, F. (2020). Socialising tourism for social and ecological justice after COVID-19. Tourism Geographies, 3(22), 1-14. http://dx.doi.org/10.1080/14616688.2020.1757748
Imanzadeh, A., Hamorzadeh, M., Jafarian, V., & Jabari, K. (2016). Lived experiences of medical tourists from treatment in Tabriz hospitals. Tourism management studies, 12(37), 25-46. [in persian].
Kalantari, I., Zarei, M., & Abdulahi, F. (2023). Damages of students' lifestyles during the corona era. Social Welfare Quarterly, 22(87), 321-355. doi:10.32598/refahj.22.87.4082.1 [in persian].
Karimi, J., Soltanian, L., & Bejani, A. (2020). Designing the development model of sports adventure tourism based on the theory of data base. SportsManagementStudies, 12(60), 61-82. https://doi.org/10.22089/smrj.2019.6327.2288 [in persian].
Khalili Moghadam, M., Soltani, M., Yazdani, H. R., & Khanifar, H. (2017). Understanding the emotional purchase experience of durable goods: a phenomenological study on the purchase of dowry household appliances. BusinessManagement, 10(2), 325-348. doi:10.22059/jibm.2017.241967.2758 [in persian].
Landran Esfahani, S., & Rahimi Lanji, M. (2022). The effect of Corona on the tourism situation under study: Isfahan city. Urban future research quarterly, 2(1), 1-15. DOI: 10.30495/UF.2022.1953643.1026 [in persian].
Maslami, A., Rezaei, N., Darfashi, K., & Baskha, M. (2021). The effects of the corona epidemic on the employment of labor in Iran's tourism-related industries. Tourism Management Studies, 16(56), 279-360. https://doi.org/10.22054/tms.2021.59352.2512 [in persian].
Mbatha, F., Harilal, V., & Tichaawa, T. M. (2021). Tourist Guides, Covid 19 And Survival Mechanisms In South Africa. Geo Journal of Tourism and Geosites, 39, 1461-1472. http://dx.doi.org/10.30892/gtg.394spl17-790
Menegaki, A.N. (2020). Hedging Feasibility Perspectives against the COVID-19 for the International Tourism Sector. Preprints 2020, 2020040536. https://doi.org/10.20944/preprints202004.0536.v1
Mohammadi, M. (2021). Investigating the causes of urban second home tourism during the outbreak of Covid-19. Journal of Urban Tourism, 8(3), 63-78. Doi:10.22059/JUT.2021.319329.888 [in persian].
Mohammadpour, A. (2012). Anti-Method of Qualitative Research: Logic and Design in Qualitative Methodology. Sociologists Publications. [in persian].
Nazli, M. (2022). Tourist guides facing the impacts of the pandemic COVID-19. Current Issues in Tourism, 25(12), 1866-1870. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1997943
Ng, Y. P., Dousin, O., & Kler, B. K. (2022). Conceptualizing Person-environment Fit and the Meaning of Work for Tourist Guides in Malaysia During and Post COVID-19 Pandemic. International Journal of Human Resource Studies, 12(1), 92111-92111. http://dx.doi.org/10.5296/ijhrs.v12i1.19435
Nowrozi Seyyed Hosseini, R. (2019). Understanding the lived experience of Iranian professional athletes from the Covid-19 pandemic: a phenomenological approach. Sports Management Studies, 12(61), 217-240. https://doi.org/10.22089/smrj.2020.8854.3014 [in persian].
Nowrozi, V., Talebi, B., Asadi Sharif, F., Mansouri, K., & Abbasi Raki, F. (2023). Prediction of preventive behaviors against covid-19 based on health literacy in 30-50 year old visitors to Ardabil health centers. Journal of Health Research in Society, 8(4), 1-12. [in persian].
Pejohan, M., & Pourmoghadam, Z. (2018). Strategic planning of urban tourism with the approach of recreating the culture based on historical contexts case example: the old context of Rasht city. Journal of Urban Studies, 7(27), 53-66. doi: 10.34785/J011.2018.008 [in persian].
Rastati, R. (2020(. Virtual tour: tourism in the time of corona. In 6th International Conference on Social and Political Sciences, 2020, Atlantis Press, 489-494.
Shams al-Dini, A., & Amiri Fahliani, M. R. (2021). An analysis of the key variables affecting the exacerbation of the infectious disease situation of covid-19 on the geography of health in rural settlements case study: Fahlian village-Momsani city. Local Development Rural-Urban, 12(2), 557-585. doi: 10.22059/jrd.2021.314066.668605 [in persian].
Škare, M., Soriano, D. R., & Porada- Rochoń, M. (2021). Impact of COVID-19 on the travel and tourism industry. Technological Forecasting and Social Change, 163, 120469. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120469
Uğur, N. G., & Akbıyık, A. (2020). Impacts of COVID-19 on global tourism industry: A cross-regional comparison. Tourism Management Perspectives, 36, 100744. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100744
Woyo, E. & Slabbert, E. (2020). Cross-border destination marketing of attractions between borders: The case of Victoria Falls. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 2(2), 145-165. https://doi.org/10.1108/JHTI-10-2018-0073
Zarei, Q., & Dehghani Kahnouye, A. (2022). Prevention of corona virus and the mixed role of marketing in it. Scientific Research Monthly of Shahid Sadoughi University of Medical SciencesYazd, 30(6), 4920-4931. [in persian].