بررسی تأثیر برندسازی مقاصد گردشگری بر توسعه گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهر زنجان)

نوع مقاله : مقاله مستخرج از پایان نامه

نویسندگان

1 گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز تبریز ایران

2 دانشگاه aدانشیار گروه برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریزتبریز

3 کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، گروه آموزشی برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه

10.22059/jut.2025.378007.1218

چکیده

به دلیل رقابت روزافزون مقاصد گردشگری، توسعه برند مقصد به عنوان یک ابزار استراتژیک در جهان تبدیل شده است. از این رو نقش برند را در توسعه و پیشرفت شهری نمی توان انکار کرد. از این رو هدف این پژوهش، رتبه بندی مقاصد گردشگری شهر زنجان بر اساس میزان برندینگ بودن آن و تاثیر این برند بر توسعه گردشگری این شهر می‌باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی بوده و برای گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه‌ای و مطالعه میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. تعداد 10 مقصد گردشگری مهم زنجان در قالب 7 معیار تاریخی، فرهنگی، نمادین، صرفه اقتصادی، تسهیلات و خدمات، دسترسی و نقش انگیزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS، مدل تاپسیس فازی و به منظور رتبه بندی مقاصد گردشگری از نرم افزار TOPSIS FUZZY SOLVER استفاده گردید. نتایج نشان داد که معیارهای تاریخی، دسترسی و نقش‌انگیزی با مقدار 9 نزدیکترین مقدار برای راه‌حل ایده‌آل می‌باشد که این نشان‌دهنده پتانسیل بیشتر این معیارها جهت برندسازی شهر زنجان می‌باشد. معیارهای فرهنگی، نمادین، اقتصادی و خدمات نیز با مقدار 7 به راه‌حل ایده‌آل نزدیک هستند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که درجه اهمیت مقاصد گردشگری شهر زنجان نسبت به یکدیگر از دیدگاه شهروندان زنجانی فاصله زیادی ندارد، به طوری که بازار سنتی زنجان با رتبه اول و با شباهت 5669/0، موزه رختشویخانه با رتبه دوم و با شباهت 5227/0 و موزه مردان نمکی با رتبه سوم و با شباهت 5188/0 در برندسازی این شهر سهیم بودند.

کلیدواژه‌ها