تبیین تاثیر مولفه های بازاریابی تاثیرگذار بر توسعه گردشگری فرهنگی مورد مطالعه شهر تهران

نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

3 استادیار دانشکده تجارت و بازرگانی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران، تهران ، ایران

10.22059/jut.2025.389357.1261

چکیده

مجموعه های تاریخی شهرها به عنوان مکانی واجد ارزش های میراث فرهنگی, نمود هویت, تاریخ, اندیشه ها و نوع نگرش مردم در ادوار مختلف تاریخی می باشند. ارزش های منسوب به آن ها می توانند نقش عمده ای در جهت حفاظت و سرمایه گذاری در قالب گردشگری فرهنگی ایفا نمایند.بر این اساس هدف مطالعه حاضر تبیین تاثیر مولفه های بازاریابی تاثیرگذار بر توسعه گردشگری فرهنگی است. مطالعه حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را گردشگران ورودی به شهر تهران تشکیل می‌داد، به علت نبود آمار دقیق تعداد گردشگران ورودی به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده شد و حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSSو SMART PLS با روش آمار توصیفی و مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‌های تحقیق حاضر نشان داد که مولفه های بازاریابی تاثیر گذار یعنی جذابیت محتوا، بیان تجارب، تقویت اعتماد و سوابق حرفه ای بر توسعه گردشگری فرهنگی تاثیر مثبت و معناداری دارد از بین مولفه‌ها، مولفه‌ی جذابیت محتوا با ضریب مسیر 256/0 دارای بیشترین تاثیر بوده است.

کلیدواژه‌ها