تبیین اثر مؤلفه‌های بازاریابی تأثیرگذار بر توسعه گردشگری فرهنگی مطالعه موردی: شهر تهران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران

2 گروه مدیریت، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

3 دانشکده تجارت و بازرگانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

مجموعه‌های تاریخی شهرها به‌عنوان مکانی واجد ارزش‌های میراث فرهنگی، نمود هویت، تاریخ، اندیشه‌ها و نوع نگرش مردم در ادوار مختلف تاریخی می‌باشند. ارزش‌های منسوب به آن‌ها می‌توانند نقش عمده‌ای در جهت حفاظت و سرمایه‌گذاری در قالب گردشگری فرهنگی ایفا نمایند. بر این اساس هدف مطالعه حاضر تبیین تأثیر مؤلفه‌های بازاریابی تأثیرگذار بر توسعه گردشگری فرهنگی است. مطالعه حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را گردشگران ورودی به شهر تهران تشکیل می‌داد، به علت نبود آمار دقیق تعداد گردشگران ورودی به‌منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده شد و حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه‌شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و SMART PLS با روش آمار توصیفی و مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‌های تحقیق حاضر نشان داد که مؤلفه‌های بازاریابی تأثیرگذار یعنی جذابیت محتوا، بیان تجارب، تقویت اعتماد و سوابق حرفه‌ای بر توسعه گردشگری فرهنگی تأثیر مثبت و معناداری دارد از بین مؤلفه‌ها، مؤلفه جذابیت محتوا با ضریب مسیر 256/0 دارای بیشترین تأثیر بوده است. بر اساس یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه گردشگری فرهنگی شهر تهران لازم است که در حوزه بازاریابی و مخصوصاً بازاریابی تأثیرگذار حوزه گردشگری فرهنگی برنامه‌ریزی داشته باشند تا از این طریق زمینه برای جذب گردشگر و بهره‌مندی از منافع حاصل از توسعه گردشگری فراهم گردد.

کلیدواژه‌ها


  1. اکبری، محسن؛ اسماعیل‌پور، رضا؛ رضوی، حامد و حاتمی نژاد، محمد. (1400). ایجاد وفاداری گردشگری فرهنگی: تأثیر تجربه ماندگار شهر، ارتباط فرهنگی و مشارکت گردشگران شهر ماسوله. دانش شهرسازی، 5(2)، 113-132.
  2. بدری، سید علی؛ حسام، مهدی و چراغی، مهدی. (1398). تحلیل عوامل تأثیرگذار بر وضعیت بازاریابی گردشگری روستایی در یک حوزه کلان‌شهری از دیدگاه کارشناسان؛ مورد: روستاهای شمال تهران. برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 2(7)، 82-105.
  3. جلالیان، سید اسحاق و بیکی، پریسا. (1402). تحلیل مؤلفه‌های مؤثر بر توسعه گردشگری فرهنگی در کلان‌شهر شیراز. مجله گردشگری شهری، 10(1)، 1-21.
  4. حسنی، علی و رحیم زاده، معصومه. (1398). آینده‌نگاری صنعت گردشگری در شهر تهران. مجله گردشگری شهری، 6(1)، 135-148.
  5. دانش‌پژوه، عرفان؛ آندرواژ لیلا و آریا، کیومرث. (۱۴۰۱) طراحی الگوی تحول دیجیتال بازاریابی اخلاق مدارانه در صنعت گردشگری سلامت. اخلاق پزشکی، 16 (47)،3-18
  6. دلشاد، علی. (1400). تحلیل رقابت‌پذیری مقصدهای گردشگری شهری در ایران. مجله گردشگری شهری، 8(1)، 143-161.
  7. روستایی حسین‌آبادی، عادل؛ قلی پور سلیمانی، علی؛ شبگو منصف، محمود و دل‌افروز، نرگس. (1399). بازاریابی قابلیت‌های فرهنگی ـ تاریخی، گردشگری شهری مطالعه موردی: استان گیلان. مجله گردشگری شهری، 7(4)، 21-33.
  8. زارع اشکذری، سیدمحمد؛ سقایی، محسن؛ موسوی، میرنجف؛ مختاری ملک‌آبادی، رضا. (1394). عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری فرهنگی با رویکرد جذب گردشگران خارجی در ایران مرکزی. مجله جغرافیا و آمایش شهری منطقه‌ای، 17(3)، 189-207.
  9. طهماسب پور، زهرا؛ فرهنگی، علی‌اکبر؛ نعامی عبداله و آسایش، فرزاد. (۱۴۰۰). بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه صنعت گردشگری مورد مطالعه هتل‌های جزیره کیش. شباک، ۷ (۶۳)، ۱۱۷-۱۲۸
  10. عیسوی، هیرو. (1403). ارائه مدل بازاریابی دیجیتال در صنعت گردشگری (مطالعه موردی: شهر تهران). گردشگری فرهنگ، 5(17)، 40-51.
  11. محمودزاده، سید مجتبی؛ ایزدی، یزدان؛ آبادی، فاطمه؛ آشتیانی، طاهره و حیدری، علی‌اصغر. (۱۴۰۲). تحول دیجیتال و تأثیر آن بر روند کسب‌وکارهای گردشگری مطالعات اجتماعی، مجله گردشگری شهری، ۱۱ (۲۲)، ۲۰۱-212
  12. مظفری، سوما؛ ایرانزاده، سلیمان؛ قره بیگلو، حسین و رنج پور، رضا. (1403). ارائه مدل بازاریابی محتوا در رسانه‌های اجتماعی با تأکید بر توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی شهر تهران. مجله گردشگری شهری، 11(3)، 89-105.
  1. Abdin, J. (2023). Shaping a view on the influence of technologies on sustainable tourism. Sustainability, 13(22), 16-33.
  2. Akbari, M., Esmailpour, R., Razavi, H., & Hataminejad, M. (2021). Creating cultural tourism loyalty: The impact of the city's enduring experience, cultural connection, and tourist participation in Masuleh city. Urban Planning Knowledge, 5(2), 113–132. [in Persian]
  3. Altinkaya, Z., Yilmaz, M.K., Aksoy, M. & Secme, Z.O. (2024). "Social media adoption and export intensity: the moderating role of firm size". Review of International Business and Strategy, 34 (1), 102-125. https://doi.org/10.1108/RIBS-02-2023-0016
  4. Badri, S. A., Hessam, M., & Cheraghi, M. (2019). Analysis of factors influencing the status of rural tourism marketing in a metropolitan area from the experts' perspective; Case: Northern villages of Tehran. Tourism Planning and Development, 2(7), 82–105. [in Persian]
  5. Chhtrapati, D., Trivedi, D., Chaudhari, S.P., Sharma, A. & Bhatt, A. (2024). "Global research performance on social media security: a bibliometric visualization analysis". Information Discovery and Delivery, 52 (1), 101-113
  6. Danesh Pajouh, E., Andervazh, L., & Aria, K. (2022). Designing a model for the digital transformation of ethics-oriented marketing in the health tourism industry. Medical Ethics Journal, 16(47), 3–18. [in Persian]
  7. Delshad, A. (2021). Analysis of the competitiveness of urban tourism destinations in Iran. Journal of Urban Tourism, 8(1), 143–161. [in Persian]
  8. Doğan, B., Balcioglu, Y.S. & Elçi, M. (2024), "Multidimensional sentiment analysis method on social media data: comparison of emotions during and after the COVID-19 pandemic", Kybernetes, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/K-09-2023-1808
  9. Eisavi, H. (2024). Presenting a digital marketing model in the tourism industry (Case study: Tehran city). Farhang Gardeshgari (Culture Tourism), 5(17), 40–51. [in Persian]
  10. Femenia-Serra, F., & Gretzel, U. (2020). Influencer marketing for tourism destinations: Lessons from a mature destination. In Information and Communication Technologies in Tourism 2020: Proceedings of the International Conference in Surrey, United Kingdom, January 08–10, 2020 (pp. 65-78). Springer International Publishing.
  11. Feruza, O. (2023). How to Create Effective Marketing Strategies for Your Business. Vital Annex: International Journal of Novel Research in Advanced Sciences, 2(3), 12-17.
  12. Hassani, A., & Rahimzadeh, M. (2019). Foresighting the tourism industry in Tehran city. Journal of Urban Tourism, 6(1), 135–148. [in Persian]
  13. Jalalian, S. E., & Beyki, P. (2023). Analysis of factors affecting the development of cultural tourism in the metropolis of Shiraz. Journal of Urban Tourism, 10(1), 1–21. [in Persian]
  14. Kılıç, İ., & Gürlek, M. (2024). Green influencer marketing: conceptualization, scale development, and validation: an application to tourism products. Journal of Sustainable Tourism, 32(10), 2181-2206.
  15. Li, X., Abbas, J., Dongling, W., Baig, N. U. A., & Zhang, R. (2022). From cultural tourism to social entrepreneurship: Role of social value creation for environmental sustainability. Frontiers in Psychology, 13, 31-43.
  16. Lin, X., Shen, Z., Teng, X., & Mao, Q. (2024). Cultural routes as cultural tourism products for heritage conservation and regional development: A systematic review. Heritage, 7(5), 2399-2425.
  17. Madhani, P. M. (2022). Effective marketing strategy with blockchain implementation: Enhancing customer value propositions. IUP Journal of Business Strategy, 19(1), 7-35.
  18. Mahmoudzadeh, S. M., Izadi, Y., Abadi, F., Ashtiani, T., & Heidari, A. A. (2023). Digital transformation and its impact on tourism business processes. Journal of Urban Tourism, 11(22), 201–212. [in Persian]
  19. Mazhari, S., Iranzadeh, S., Gharabaglou, H., & Ranjpour, R. (2024). Presenting a content marketing model in social media with an emphasis on urban tourism development; Case study of Tehran city. Journal of Urban Tourism, 11(3), 89–105. [in Persian]
  20. Mele, E., Kerkhof, P., & Cantoni, L. (2021). Analyzing cultural tourism promotion on Instagram: a cross-cultural perspective. Journal of Travel & Tourism Marketing, 38(3), 326-340.
  21. Meng, Y., Lin, H., Gong, W., Guan, R. and Dong, L. (2024), "An analysis of users’ continuous use intention of academic library social media using the WeChat public platform as an example". The Electronic Library, 42 (1), 136-157
  22. Monda, A., Botti, A., & Vesci, M. (2024). "Risks and Benefits of Social Media Events Strategy", Camilleri, M.A. (Ed.) Tourism Planning and Destination Marketing, 2nd Edition, Emerald Publishing Limited, Leeds, pp. 197-212
  23. Palazzo, M., Vollero, A., Vitale, P., & Siano, A. (2021). Urban and rural destinations on Instagram: Exploring the influencers’ role in# sustainabletourism. Land use policy, 100, 104915.
  24. Polat, E., Çelik, F., Ibrahim, B., & Gursoy, D. (2024). Past, present, and future scene of influencer marketing in hospitality and tourism management. Journal of Travel & Tourism Marketing, 41(3), 322-343.
  25. Raji, M. A., Olodo, H. B., Oke, T. T., Addy, W. A., Ofodile, O. C., & Oyewole, A. T. (2024). Digital marketing in tourism: a review of practices in the USA and Africa. International Journal of Applied Research in Social Sciences, 6(3), 393-408.
  26. Roustaei Hassan Abadi, A., Gholipour Soleimani, A., Shabgo Monsef, M., & Delafrooz, N. (2020). Marketing cultural-historical capabilities for urban tourism; Case study: Gilan province. Journal of Urban Tourism, 7(4), 21–33. [in Persian]
  27. Sesar, V., Hunjet, A., & Kozina, G. (2021). Influencer marketing in travel and tourism: literature review. Economic and social development: book of proceedings, 182-192.
  28. Shpak, N., Muzychenko-Kozlovska, O., Gvozd, M., & Sroka, W. (2021). Simulation of the influence of external factors on the level of use of the regional tourism potential: A practical aspect. Administrative Sciences, 11(3), 85.
  29. Su, M. M., Wall, G., Ma, J., Notarianni, M., & Wang, S. (2023). Empowerment of women through cultural tourism: perspectives of Hui minority embroiderers in Ningxia, China. In Theoretical Advancement in Social Impacts Assessment of Tourism Research (pp. 99-120). Routledge.
  30. Tahermasbpour, Z., Farhangi, A. A., Naami, A., & Asayesh, F. (2021). Investigating the impact of digital marketing on the development of the tourism industry: A case study of Kish Island hotels. Shabak, 7(63), 117–128. [in Persian]
  31. Ufer, D., Ortega, D. L., & Wolf, C. A. (2022). Information and consumer demand for milk attributes: Are redundant labels an effective marketing strategy?. Applied Economic Perspectives and Policy, 44(2), 960-981.
  32. Wei, J. (2024), "Exploring the evolution of consumer attitude from followers to brand enthusiasts: an experiential learning perspective on social media", Qualitative Market Research, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/QMR-04-2023-0055
  33. Zare Ashkezari, S. M., Saghaei, M., Mousavi, M., & Mokhtari Malekabadi, R. (2015). Factors affecting the development of cultural tourism with an approach to attracting foreign tourists in central Iran.  Journal of Geography and Urban-Regional Planning, 17 (3), 189–207. [in Persian]
  34. Zhang, T., & Huang, X. (2022). Viral marketing: Influencer marketing pivots in tourism–a case study of meme influencer instigated travel interest surge. Current Issues in Tourism, 25(4), 508-515.
  35. Zhang, T., & Huang, X. (2023). Viral marketing: Influencer marketing pivots in tourism–a case study of meme influencer instigated travel interest surge. Current Issues in Tourism, 25(4), 508-515.