تحلیل محتوای کیفی گفتمان توسعه گردشگری ادبی در ایران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسندگان

1 دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ایلام

2 دانشگاه علوم انتظامی امین

چکیده

در جهان کنونی بخش گردشگری از اهمیت بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی برخوردار است. کشور ایران علی‌رغم برخورداری از پتانسیل‌های فراوان به لحاظ جاذبه‌های گوناگون طبیعی و انسانی-فرهنگی تا کنون نتوانسته است به موقعیت قابل توجهی در این زمینه دست یابد. در این شرایط"گردشگری‌ادبی" به عنوان یکی از زیربخش‌های گردشگری فرهنگ و میراث شناخته می‌شود که در مقایسه با دیگر اشکال گردشگری از مزیت نسبی برای کشور برخوردار می باشد. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای کیفی، از طریق گردآوری فضای گفتمانی موجود پیرامون گردشگری ادبی در ایران، به واکاوی، بازنمایی و تحلیل و استنتاج در این باره می‌پردازد. هر گونه متنی یا نوشته‌ای که به طور مستقیم و غیر مستقیم به موضوع گردشگری ادبی در ایران می‌پردازد، به عنوان منبع داده گردآوری گردید، مانند: مقاله، متن سخنرانی، متن مصاحبه‌های منتشر شده در انواع رسانه‌ها، گزارش‌های علمی و خبری، یاداشت‌ها و نوشته‌های شخصی و غیره. بر اساس یافته‌های پژوهش گزاره های مطرح در گفتمان گردشگری ادبی در ایران ذیل چهار موضوع کلی قابل دسته بندی است. مفهوم و تعریف گردشگری‌ادبی؛ مسائل و مشکلات و موانع توسعه گردشگری‌ادبی؛ راهکارهای توسعه و ترویج گردشگری‌ادبی؛ کارکردها و پیامدهای گردشگری‌ادبی. نتایج پژوهش دربردارنده دستاوردهای نظری و کاربردی برای مجموعه ذینفعان توسعه گرشگری ادبی است.

کلیدواژه‌ها


منابع
1)      داوودی، علی اصغر (1389) نظریه گفتمان و علوم سیاسی، فصلنامه مطالعات سیاسی، سال 2، شماره 8، صص. 74-51.
2)      رضوانی، محمدرضا و بیات، ناصر (1393) تحلیل جایگاه گردشگری روستایی در برنامه‌های کلان توسعه­ی کشور (با تأکید بر برنامه‌های پنج ساله­ی توسعه­ی ملی)، مجله ی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال 3، شماره 9 ، صص. 30-11.
3)      سعیدی علی اصغر؛ بهشتی، سیدمحمد؛ رضوانی، رضا(1391)موانع اساسی سیاست گذاری گردشگری از نظر نخبگان، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال 1، شماره2، صص. 56-33.
4)      عقیلی، وحید و لطفی حقیقت، امیر (1389)  کاربرد روش تحلیل گفتمان در علوم رفتاری، نشریه دانشنامه، شماره 78، صص. 194-169.
5)      مجیدی، محمدرضا(1389) سیاست گردشگری خارجی در ایران: جستجوی الگوی مطلوب، فصلنامه سیاست، دوره 40، شماره 4، صص 272-257.
6)      محرابی، جواد؛ خلیلی، شورینی؛ سیاوش، خلفی احمد (1389)بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران، مدیریت توسعه و تحول، دوره4، شماره9، صص. 10-1.
7)      یورگنسن، ماریان و لوئیز، فیلیپس (1393) نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران : نشر نی.
8)      Andersen, H.-C., & Robinson, M. (2002) Literature and tourism: Reading and writing tourism texts, London: Continuum.
9)      Bell, David. & ‎Oakley, Kate. (2014) Cultural Policy, Routledge.
10)  Busby, G., & Klug, J. (2001) Movie-induced tourism: The challenge of measurement and other issues,Journal of Vacation Marketing, Vol 7, No.4, pp. 316–332.
11)  Croy, Glen(2012) Literary Tourism. In: Robinson, Peter (editor). Tourism: The Key Concepts, Routledge, pp. 119-121.
12)   Egberg, Thyme. & K., Wiberg, B., & Sundin, E. C. (2008) The entangled butterfly and the blue cactus. Two case studies on time-limited psychodynamic psychotherapy, In K. Egberg Thyme (Ed.), What do you see? Studies on time-limited psychodynamic art psychotherapy. pp. 1–21.
13)  Fawcett, C. & Cormack, P. (2001) Guarding authenticity at literary tourism sites, Annals of Tourism Research, Vol.28, No.3, pp. 686–704.
14)  Garibaldi, R. (2012) Il turismo culturale europeo: prospettive verso il 2020, FrancoAngeli.
15)  Hall, C. M. (2005) The role of government in the management of tourism: the public sector and tourism policies, In L. Pender, & R. Sharpley (Eds.), The management of tourism (pp. 217-230). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
16)  Herbert, D. (2001) Literary places, tourism and the heritage experience, Annals of Tourism Research, Vol28, No 2, pp. 312–333.
17)  Hoppen, A., & Brown, L., & Fyall, A. (2014) Literary tourism: Opportunities and challenges for the marketing and branding of destinations?, Journal of Destination Marketing & Management 3, pp. 37-47.
18)  Howells, V., & Zelnik, T. (2009)Making art: A qualitative study of personal and group transformation in a community arts studio, Psychiatric Rehabilitation Journal,  Vol 32, No 3, pp. 215–222.
19)  Lowe, H.I. ( 2012) Mark Twain's Homes and Literary Tourism, University of Missouri Press.
20)  MacLeod, N., & Hayes, D., & Slater, A. (2009) Reading the Landscape: The Development of a Typology of Literary Trails that Incorporate an Experiential Design Perspective,  Journal of Hospitality Marketing & Management, Vol 18, No. 2-3, pp. 154-172.
21)  Marques, L., & Cunha, C. (2013) Literary rural tourism entrepreneurship: case study evidence from Northern Portugal, Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, Vol 5, No 3, pp. 289-303.
22)  Mintel (2011) Literary tourism – international – September (p. 2011) London: Mintel International Group.
23)  Müller, D. K. (2006) Unplanned development of literary tourism in two municipalities in rural Sweden. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, Vol 6, No 3, pp. 214–228.
24)  Nelson,V. (2013)An Introduction to the Geography of Tourism, Lanham, MD: Rovan & Littlefield.
25)  Ommundsen, W. (2014) If it is Tuesday, this is must be Jane Austen literary tourism and the heritage industry, Available in: [http://www.textjournal.com.au], (12/23/2014).
26)  Robinson, M., & Andersen, H. (Eds.) (2002) Literature and tourism: Essays in the reading and writing of tourism, London: Thomson International.
27)  Smith, M.,  &MacLeod, N. & Hart Robertson, M. (2010) Key Concepts in Tourist Studies, 1st end. SAGE,  London.
28)   Smith, Melanie. & MacLeod, Nicola.  &Hart Robertson, Margaret. (2010) Key Concepts in Tourist Studies‌ SAGE Publication.
29)  Squire, S. J. (1994) The cultural values of literary tourism. Annals of Tourism Research, No.21, pp. 103–120.
30)  Squire, S. J. (1996) Literary tourism and sustainable tourism: Promoting ‘Anne of Green Gables’ in Prince Edward Island, Journal of Sustainable Tourism, Vol 4, No 3, pp. 119–134.
31)  Squire, S. J. (1996) Literary tourism and sustainable tourism: Promoting ‘Anne of Green Gables’ in Prince Edward Island, Journal of Sustainable Tourism, Vol 4, No 3, pp. 119–134.
32)  Squire, Sh. (1993) Valuing countryside: reflections on Beatrix Potter tourism, Area Vol 25. No 1. pp.5-10.
33)  Stiebel, Lindy. (2007) Going on (literary) pilgrimage: constructing the Rider Haggard literary trail. Lindy Stiebel, English Studies, UKZN.
34)  UNESCO (2013) Creative Cities Network. Available from:〈http://www.unesco.org/ new/en/culture/themes/creativity/creative-cities-network/⟩ Accessed 28.10.13.
35)  UNWTO. (2015) Tourism Highlights. Accessed: 21st December 2014 [http://mkt.unwto.org/publication/unwto-tourism-highlights]
36)  VisitBritain, (2010) Culture and heritage: [https://www.visitbritain.org/ inbound-culture-heritage-attractions-research] Accessed 07.10.2016.
37)  Watson, Nicola. (2006) The Literary Tourist: Readers and Places in Romantic and Victorian Britain. Basingstoke: Palgrave.