شناسایی و تحلیل انگیزه‌های گردشگران جنگ در استان کردستان

نوع مقاله : مقاله مستخرج از طرح پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور

2 آموزش و پرورش استان کردستان

چکیده

گردشگری جنگ به‌عنوان گونه‌ای جدید از بازار پرتنوع گردشگری است. برای جذب آن­ها به مقصد موردنظر باید نیازها و انگیزه‌های گردشگران را برآورده نمود. به‌منظور دستیابی به این امر در ابتدا نیاز است که مطالعات امکان‌سنجی به‌منظور شناسایی این انگیزه‌ها در مقاصد گردشگری انجام و سپس به دنبال حصول این شناخت؛ سعی در برآوردن آن‌ها نمود. ضرورت این امر در گونه‌های جدید و خاص گردشگری به‌مانند گردشگری جنگ، اهمیتی دوچندان دارد. پژوهش کاربردی حاضر نیز که آمیخته‌ای از هر دو روش کمی و کیفی بوده، به‌منظور دستیابی به این هدف یعنی شناسایی انگیزه‌های گردشگران جنگ و برآوردن آن‌ها در استان کردستان، با روش توصیفی-پیمایشی انجام‌گرفته است. در بخش کیفی با انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با گردشگران، جهت شناسایی انگیزه‌هایشان و سپس تحلیل این مصاحبه‌ها با تکنیک تئوری بنیادی و در بخش کمی نیز، با توزیع پرسشنامه‌ای به‌صورت تصادفی در میان 400 نفر از گردشگرانی که به روش کوکران از حجم جامعه 360 هزارنفری بازدیدکنندگان مقاصد گردشگری جنگ استان کردستان، انتخاب شدند، اطلاعات گردآوری و مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پرسشنامه‌ها با بهره‌گیری از مدل‌سازی ساختاری در نرم‌افزار لیزرل، نشان داد که مهم‌ترین انگیزه‌های گردشگران، در قالب 41 مفهوم، 10 مقوله؛ شامل: انگیزه‌های یادگیری، نشر و یادآوری، جاذبه‌ها، کنجکاوی، نوستالژی و بزرگداشت، خودشکوفایی، ملی‌گرایانه، ایدئولوژی و عقیده، مذهبی، کسب آرامش و لذت و درنهایت دو مقوله و بعد اصلی انگیزه‌های کششی و فشاری که در بخش کیفی شناسایی و دسته‌بندی گردیدند؛ دارای ارتباط و اثر معنی‌داری با عوامل و سازه مرتبط با خود بوده و در این میان، انگیزه‌های ملی‌گرایانه در بخش انگیزه‌های فشاری با بار عاملی 14/1 و مقدار t محاسبه‌شده برابر 47/6 و انگیزه‌های مربوط به بازدید از جاذبه‌ها در بخش انگیزه‌های کششی با مقدار بار عاملی برابر 06/1 و مقدار t برابر 18/8، بیشترین تأثیر را در هدایت و ایجاد تقاضای گردشگران به مقاصد گردشگری جنگ استان کردستان، دارا هستند.

کلیدواژه‌ها


Bigley, James. (2010) Motivations for War-related Tourism: A Case of DMZ Visitors in Korea,
Tourism Geographies, Vol.12, No.3, pp. 371–394.
14) Camille, Megelin. (2014) Tourists’ motivations for engaging in Dark Tourism, Case Study of
Apartheid memorials in South Africa, Bachelor Thesis for Obtaining the Degree Bachelor of
Business Administration in Tourism and Hospitality Management, MODUL University Vienna.
15) Chang, teyichang. (2013).dark tourism the effects of motivation and environmental attitudes on the
benefits of experience tourism negro, special issue on organizational innovation, Vol. 72, No 2, pp.
69-86.
16) Elder, Sara. (2009) Sampling methodology. ILO school-to-work transition survey: A methodological
guide, Module 3, International Labour Organization : United Kingdom.
17) Farmaki, Anna. (2013) Dark tourism revisited : A supply/demand conceptualization,
International Journal of Culture Tourism and Hospitality Research, Vol.7, No.3, pp 281–292.
18) Forsstrom, Patrik. (2005)Tourism and Wars; how the wars have motivated us to travel, Journal of
Tourism Studies, Vol.9, No.13, pp.37 –47.
شناسایی و تحلیل انگیز ههای گردشگران جنگ در استان کردستان 33
19) Gaya, Esther. (2013) Understanding motivation of visitors at dark tourism sites: Case study of August
7th Memorial Park, Kenya, Bachelor Thesis Degree Programme in Hotel, Restaurant and Tourism
Management, Haaga-Helia University of Applied Sciences.
20) hambete, Pramod. (2010).Grounded Theory: An Effective Method for User Experience Design
Research, at: www.idc.iitb.ac.in/resources/dt-aug-2010/Grounded%20Theory.pdf.
21) Harbsmeier, Michael. (2013).Dark Tourism and the influence of the media, at:
http://www.spheru.com.
22) Isaac, Rami. Khalil. (2013)Understanding visitor's motivation at sites of death and disaster: the case
of former transit camp Westerberg, the Netherlands, Current Issues in Tourism, Vol.17, No.2, pp
164–179.
23) Koper, M. (2015) dark tourism post-wwi Destinations of Human Tragedies and Opportunities for
Tourism Development, Proceedings of the International Workshop, Published by University of
Primorska Press.
24) Mills, Jane. & Karen, Francis. (2006) The Development of Constructivist Grounded Theory,
International Journal of Qualitative Methods, Vol.11, No.5, pp3-15.
25) Mini., Natalija. (2012) development of dark“ tourism in the contemporary society, available at:
www.gi.sanu.ac.rs.
26) Mirisaee, M. (2014) Post War Reconstruction for Tourism Development Case Study Khorram-Shar,
Iran, Proceedings of International Conference on Architecture And Civil Engineering, Dubai,
December 26-25, pp.57-63.
27) molok..ov., lucia. (2011) New phenomenon - Dark tourism, Acta Geoturistica journal, Vol.2, No.1,
pp 1-7.
28) Musai, Maysam. (2013) Motivational Factors of Travel to War Places in Iran, International Journal of
Academic Research in Business and Social Sciences, Vol.3, No.1, pp.310-318.
29) Niemel., Titta. (2010) Motivation Factors in Dark Tourism Case: House of Terror, The Faculty of
Tourism and Hospitality Degree Programme in Tourism and Hospitality Management Nature and
Soft Adventure Tourism, Bachelor’s thesis, LAHTI university of applied sciences.
30) Park, Kwang. (2008) visitors’ motivation for attending the south beach wine and food festival, Miami
beach, Florida, journal of travel & tourism marketing, Vol.25, No.2, pp.161–168.
31) Robinson, M. (2005) Niche tourism: an introduction, Niche tourism: Contemporary issues, trends
and cases, Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
32) Stone, P.R. (2006) A dark tourism spectrum Towards a typology of death and macabre related tourist
sites, attractions and exhibitions, Journal of Tourism Research, Vol.54, No.8, pp 145-160.
33) Swarbrooke, J. & Horner, S. (2007) Consumer behavior in tourism, London: Elsevier Butterworth-
Heinemann.
34) Yoon, Yooshik. & Uysal, Muzaffer. (2005) An examination of the effects of motivation and
satisfaction on destination loyalty: a structural model, Tourism Management, Vol.3, No.26, pp.45–56.