تأثیر کیفیت رفتار جامعه میزبان بر رضایت و وفاداری گردشگران مطالعه موردی: مجتمع تفریحی بام سبز شهر لاهیجان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسنده

دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه پیام نور تهران، ایران

چکیده

رفتار جامعه میزبان، یکی از عوامل مهم در جهت جذب و رضایتمندی گردشگران محسوب می‌شود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رفتار جامعه میزبان بر رضایت و وفاداری گردشگران شهری است. به این منظور رفتار جامعه میزبان در چهار متغیر رفتار متعهدانه، رفتار محترمانه، رفتار خیرخواهانه و رفتار فضیلت مدارانه در قالب 12 شاخص سنجیده شده است. این تحقیق به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام‌شده است. اطلاعات موردنیاز به‌وسیله پرسشنامه از گردشگران شهر لاهیجان در فصول مرداد و شهریور 1396 جمع‌آوری شد. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و روابط بین متغیرها از مدل‌سازی معادلات ساختاری SEM و SPSS استفاده‌شده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان می‌دهد، در حالت کلی بین مؤلفه‌های کیفیت رفتار جامعه میزبان با میزان رضایت گردشگران رابطه مستقیم و معناداری (001/0=(sig وجود دارد. ازنظر اولویت، متغیر رفتار متعهدانه در شرایط موجود با تأثیر 745/0 بیشترین اثر را بر رضایت‌مندی و وفاداری گردشگران دارد، متغیرهای رفتار خیرخواهانه (ضریب تأثیر 652/0) و رفتار فضیلت مدارانه 593/0 در رتبه‌های تأثیرگذار بعدی بر وفاداری گردشگران جای می‌گیرند. تحلیل مربوط به شیب‌خط رگرسیون در مورد متغیرهای پیش‌بین بیانگر آن است که متغیر رفتار متعهدانه جامعه میزبان با زیر شاخص‌های مهمان‌نوازی (104/0=B) رفتار مؤدبانه با (100/0=B) و توجه به پاسخگویی به نیاز گردشگران (108/0=B) با وفاداری گردشگران ارتباط مستقیم دارند. نتایج خروجی نرم‌افزار لیرزل در معادلات ساختاری نشان می‌دهد که رفتار متعهدانه به‌طور قابل‌توجهی بر وفاداری گردشگران تأثیرگذار است. این عامل ازجمله فاکتورهای اصلی در شکل‌گیری و بسط وفاداری گردشگران محسوب می‌شود.
 

کلیدواژه‌ها


1)      اکبریان رونیزی، سعید رضا و رمضان زاده لبسوئی، مهدی (1394) هوش فرهنگی جامعه میزبان و توسعه گردشگری روستایی، مورد شناسی: منطقه رودبار قصران، فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری – منطقه‌ای، دوره5، شماره 16، صص.212 –201.
2)      امیری، علیرضا و صفری، سمیه (۱۳۹۵) تأثیر رفتار شهروندی بر رضایت و وفاداری مشتری در باشگاه‌های ورزشی خصوصی شهرکرد، فصلنامه پژوهش کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره5، شماره 1، صص.99-91.
3)      امین بیدختی، علی‌اکبر؛ جعفری، سکینه؛ سلطانی نژاد، مهدیه (۱۳۹۶) نقش میانجی مدیریت برنامه‌ریزی در رابطه بین نقش منابع جامعه و گردشگری و توسعه پایدار اکو توریسم، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دوره15، شماره ۴، صص. 58-39.
4)      حیدرزاده کامبیز؛ نجفی، کبری؛ حسینی، سید علی (۱۳۹۶) تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی مقصد گردشگری، فصلنامه مدیریت گردشگری، دوره12، شماره ۴۰، صص.۱۵3- ۱15.
5)      رحیمی مقدم، جواد و ناظری، احسان (۱۳۹۲) تأثیر رفتار جامعه میزبان در جذب گردشگر، دومین همایش ملی گردشگری طبیعت‌گردی ایران‌زمین، صص. 13- ۱.
6)      غفاری محمد؛ رنجبریان، بهرام؛ فتحی، سعید (۱۳۹۳) ارائه مدلی جهت تبیین ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری مطالعه موردی شهر اصفهان، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره6، شماره ۴، صص.۸۶۶- ۸۴۵.
7)      فراهانی، بنفشه؛ بهاری، شهلا؛ بذله، مرجان؛ بهاری، حامد (1395) بررسی رابطه رضایت مشتریان، تصویر برند و کیفیت ادراک‌شده بر وفاداری مشتریان در صنعت هتلداری، فصلنامه مطالعات هتلداری و میزبانی، دوره1، شماره 6 صص. 88 – 73.
8)      فنی، زهره؛ برغمدی، مجتبی؛ اسکندرپور، مجید؛ سلیمانی، منصور (۱۳۹۱) سنجش میزان رضایتمندی گردشگران شهر گرگان، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال 7، شماره ۲۰، صص.۴۸-۳۱.
9)      قلی­پور سلیمانی، فرزاد و رشیدی، علی (1387) عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران در ایران قابل‌دسترسی در سایت: http:// mayketing articles. Ir
10)   طباطبایی نسب، محمد و ماه آورپور، فهیمه (۱۳۹۶) مدل‌سازی ساختاری عوامل مؤثر بر شهرت مقصد گردشگری و تأثیر آن بر ارزش ویژه برند مقصد مطالعه موردی شهر اصفهان، فصلنامه گردشگری شهری، دوره ۴، شماره ۱، صص.86-71.
11)   محمدپور، نسیبه؛ رجب‌زاده، علی؛ آذر، عادل؛ ضرغام، حمید (۱۳۹۶) بررسی نقش جامعه میزبان در پشتیبانی از توسعه گردشگری استان گیلان، فصلنامه مدیریت پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، دوره ۶، شماره ۲، صص.۱۳۹-۱۲۵.
12)   مرکز آمار ایران (1395) سرشماری عمومی نفوس و مسکن، وضعیت جمعیت استان و شهرهای استان گیلان.
13)   نرگسیان، عباس (۱۳۹۲) کاربرد نرم‌افزار لیزرل در معادلات ساختاری، تهران: انتشارات نگاه دانش.
14)   نیکخواه قمصری، نرگس و منصوریان، راوندی، فاطمه (۱۳۹۵) مطالعه سهم مؤلفه‌های مؤثر بر رضایتمندی گردشگران با کاربرد مدل‌سازی معادلات ساختاری. مطالعه موردی شهر قمصر، فصلنامه گردشگری علم و فرهنگ، دوره4، شماره 5، صص.59-47.
15)   هرندی، عطاالله (۱۳۹۴) بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تصویر مشتریان از برند، فصلنامه مدیریت برند، دوره2، شماره 2، صص.146-125.
16)  Amindar, John (2013) Tourism management, New York press.
17)  Armario, E. (2007) Tourist Satisfaction, Journal of environmental Economics and manangement, No.26, pp.271-292.
18)  Aslund, A. & Backstorm, I. (2017) Managements role in customer value creation, International of quality and service science, Vol.9, No.2, pp.148-164.
19)  Avouradiadou, S. (2014) The development of loyalty among novice and experienced customer, sport management review, Vol.17, No.4, pp.30-41.
20)  Callarza, M. (2016) The quality value satisfaction loyalty, Journal of tourism review, Vol.68, No.1, pp.3-20.
21)  Chang, Gibson. & Sisson, Lisa. (2016) The rohe of Satis Faction and in volvement in Loyalty: Comparing Residents and tourism, Journal Advancing Tourism Research Globaly, No.73, pp.1- 12.
22)  Datzira, B. (2014) Absorbing tourists in to the host community: the case of Barcelona (online)
23)  Deng, Z. (2010) Understanding Customer Satisfaction in china, International Journal of Information Management, Vol.36, No 4, pp.289-300.
24)  Dye, P. (2007) structural modeling of Resident of tourism and associated development on the sunshine coast, Australia, Tourism Manage mint, Vol.28, No.1, pp.409-422.
25)  Fernandz, Smith. (2015) Employee empowerment and job satisfication in the us, Federal bureaucracy, the American rewiew of public Administration, No.4, pp.375-401.
26)  GUYSOY, D. (2002) Resident Attitudes A StructuyaL Modeling Approach, Annals of Tourism Research, Vol.29, No.1, pp.79-105
27)  Hill, Jones. (2013) Strategic Management TheoYy: An Integrated Approach, Amazon Publication.
28)  Huyun, S. (2017) understanding the dimensions of customer relatioship in the hotel and restaurant, international journal of hospitality management, Vol.64, pp.73-84.
29)  Kayeser, Fatima. (2014) service quality and satisfaction, International journal of quality, No.4, pp.367-379.
30)  Kelly, Hofiman. (2005) An investigation of positive offect behaviors and service quality, journal of retailing, Vol.73, pp.240-407.
31)  Kim, H. (2011) service orientantion, customer satisfaction and customer, Journal of hospitality marketing and management, Vol.20, pp.619-637.
32)  Law Christopher, M. (1996) urban Tourism Attraction Visitoys to cities, Mansell, Publishing, London.
33)  Lee, A. & Kavacs, J. (2015) Creative food clustres and rural development through place branding, journal of rural studies, No.30, pp.133-144.
34)  Lee, J. (2011) the mediating effect of place attachment on the Elation ship between Festival sates faction, Journal of Travels Research, Vol.2, No.1, pp.1-14.
35)  Liu, Z. (2003) Sustainable tourism develop pent, Journal of Sustainable tourism, Vol.11, No.6, pp.459-475.
36)  Marinao, E. (2012) Trust in toueism destinations, the role of local inhabitans and institution, Academia, Revista Latinoamericana de Administración, No.51, pp.27-47.
37)  Martin, J. & tabrnner, G. (2007) Satisfaction with destination attributes, journal of customer satisfaction and complaining behavior, Vol.1, pp.74-90.
38)  Neg sena, Abdul. (2012) Human Behaviour and Activities in Relation to shah Alam Urban Park, Journal of social and Behavioyal Science, No.6, pp.427 – 438.
39)  Ogato, G. (2014) Planning for sustainable tourism, American journal of human ecology, No.3, pp 20-26.
40)  Pasapy, Lawon. (2015) Good strategies for sustainable ecotourism in Tanzania, journal of Ecotourism, No.14, pp.145-165.
41)  Pike, Clarck. (2014)Tourist statisfaction, London, Blackwell press.
42)  Pritchard, M. (1999) Analyzing the commitment. Loyalty, Journal of the Academy of Marketing science, Vol.27, No.3, pp.333-348.
43)  Riduan, S. (2015) the effect of Tourism service quality, European Journal of Business and Management, No.2, pp.319-329
44)  Robert, A. (2018) Tourist responses to climate chang: Potential impacts and adaptation in Florida Coastal destiations, Journal Tourism Manangement Vol.69, pp.12-22
45)  Sallah, Omar. (2013) Tourist satisfaction in Malaysia, international journal of business and social science, No.4, pp.221-226.
46)  Shams, A. (2013) The effects of organizational citizenship behavior, international journal of advanced studies in humanities, Vol.1, pp.154-163.
47)  Sin, H. (2014) Touring res ponsibility in community in Thailand, Geoforum, Vol.51, pp.96-106.
48)  Spasic, C. (2012) Intergrating sustainable tourism in tour operator supply Chaina, singiduum journal, No.9, pp.60-66.
49)  Tang, T. & Tang, Y. (2012) Promoting service oriented organizational citizenship behavior in hotels, international journal of hospitality management, No.4, pp.812-818.
50)  Tasur, S. (2006) Eva Luating ecotourism From the in tegyated Pyes Pective of Yesource, Tourism Manangement. Vpl.27, pp640-653
51)  Telfer, D. (2008) Tourism and development in the developing world, Routledge prees.
52)  Thakuy, S. (2012) Band Image, Customer Satisfaction and loyalty, international Journal of Multidisc plenary Management Studies, Vol.2, No.5, pp.37-50.
53)  Tsar, S. (2006) Evaluating ecotourism Sustainability From the integrated of Resource, Journal of tourism Manna gerent, Vol.27, No.1, pp.640-653.
54)  UNWTO. (2010) Tourosm highlights, word tourism organization, pp1-12.
55)  Yonsal, F. (2016) Tourism planning, newyork, Reihold press.
56)  Zhang, H. (2014) Destination image and tourist loyalty, journal tourism management, Vol.40, pp.213-223.