راهبردهای رقابت پذیری توسعه گردشگری مذهبی مطالعه موردی: شهرستان رضوانشهر

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسنده

عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه فنی و حرفه ای،دانشکده فنی ملاصدرا رامسر،رامسر،ایران

چکیده

گردشگری مذهبی گونه‌ای از گردشگری است که به‌دلیل شرایط ویژه و ریشه داشتن در فرهنگ دینی نقش مهمی در پایداری فرهنگی و اقتصادی سکونتگاه‌های دارای اماکن مذهبی دارد و همچنین ظرفیت‌های زیادی برای توسعه خدمات گردشگری در مناطق فراهم می‌نماید که برای استفاده از آن نیاز است که شرایط موجود بررسی و برنامه‌ریزی راهبردی با تکیه بر نقاط قوت و امکانات مناطق مذکور تدوین شود. هدف از پژوهش حاضر ارائه راهبردهای رقایت‌پذیری به‌منظور توسعه گردشگری مذهبی در شهرستان رضوانشهر می‌باشد. این پژوهش با توجه به ماهیت به‌صورت کمی و کیفی صورت گرفته است. بدین‌گونه که جهت گردآوری داده‌ها ابتدا از مصاحبه‌ها و مشاهدات و پرسشنامه‌ها بهره گرفته شده است و سپس داده‌های بدست آمده با روش کمی و نرم افزار متاسوات مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته‌اند. جامعه آماری تحقیق گروه خبرگان می‌باشند که در بخش کیفی 15 نفر از خبرگانی که با محیط و موضوع آشنا بودند به روش گلوله‌برفی انتخاب گردیدند در روش کمی از مدیران، مسئولان و خبرگان استان که در حوزه گردشگری فعالیت داشته‌اند بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد که شهرستان‌های شفت، رشت، صومعه سرا، املش و لنگرود رقبای اصلی شهرستان رضوانشهر در زمینه گردشگری محسوب می‌شوند در بخش اولویت‌بندی راهبردهای توسعه گردشگری نیز مشخص گردید که راهبردهای عواملی نظیر ایجاد اردوگاه‌ها و دهکده توریستی با امکانات توریستی و تفریحی در حاشیه مکان مذهبی، ایجاد کمپینگ‌های اقامتی، توریستی در زمین‌های حاشیه رودخانه چافرود و شفارود نزدیک با اماکن مذهبی، ارائه تسهیلات بانکی باکارمزد کم به سرمایه-گذران علاقمند جهت ایجاد فضاهای گردشگری در مناطق مذهبی ییلاقی (سلطان برزکوه آق مسجد رینه) و مناطق کوهپایه‌ای (شیخ ابوالمعالی)، اطلاع‌رسانی از طریق تهیه برنامه‌های مستند صدا و سیما، نقشه و بروشور، مجلات تخصصی، نشریات و سایت‌های رسمی برای گردشگران علاقمند به بازدید از بناهای مذهبی و تاریخی، مرمت و بازسازی اماکن قدیمی اسپیه مزگت و آق مسجد دارای بیشترین تاثیرگذاری بوده و بیشترین وزن را در بین سایر عوامل دارند.

کلیدواژه‌ها