تحلیل نقش جاذبه های گردشگری در ایجاد شهرهای 15 دقیقه ای، مورد مطالعه: محدوده بافت تاریخی ارومیه

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسندگان

گروه شهرسازی، دانشکده معماری، شهرسازی و هنر، دانشگاه ارومیه

چکیده

رویکرد ۱۵ دقیقه‌ای که به آن شهر ۱۵ یا ۲۰ دقیقه‌ای گفته می‌شود، به نظر می‌رسد یک مدل محبوب برای سازمان فضایی محله، و همچنین شهر بزرگ باشد. اجرای سیاست‌های شهر 15 دقیقه‌ای یکی از روش‌های جدید و تأثیرگذار در کاهش انباشتگی و آلودگی است؛ ازآنجایی‌که که این آثار همواره جاذب سفرهای گردشگری هستند اجرای سیاست‌های شهر 15 دقیقه‌ای می‌تواند ارتباط مستقیم بارونق گردشگری داشته باشد؛ به عبارتی نتایج حاصل از اجرای سیاست‌های شهر 15 دقیقه‌ای در کنار سایر طرح‌های بازآفرینی به شهر کمک می‌کند تا به مقصد گردشگران تبدیل شود؛ چراکه فضای فاقد ازدحام و آلودگی بستر را برای حفظ میراث طبیعی و تاریخی و نیز نمایش هرچه مطلوب‌تر آن‌ها فراهم می‌کند. مقوله گذراندن اوقات فراغت در ارتباط مستقیم با گردشگری قرار دارد، شهری با اجتماع سالم و آرام، با هویت و خلاق همان‌جایی است که بسیاری از انسان‌ها برای گذران اوقات فراغت به آن گرایش دارند و شهرهای 15 دقیقه‌ای توانایی ایجاد چنین امکانی را آن‌هم در سطح بالا دارا هستند. مقاله حاضر تلاش می‌کند تا ارزیابی کند که آیا و چگونه جاذبه‌های گردشگری بر ایجاد شهرها و یا محلات 15 دقیقه‌ای تأثیر می‌گذارند. با توجه به هدف پژوهش ابتدا شاخص‌ها و مؤلفه‌های تأثیرگذار در این موضوع در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و کالبدی جمع‌آوری شد که 14 معیار مربوط به شهر یا محله 15 دقیقه‌ای مرتبط با این ابعاد از مبانی نظری تحقیق شناسایی‌شده است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی نوع عوامل موثر مشخص و سطح‌بندی شده‌اند که ابعاد اقتصادی، سپس اجتماعی و بعدازآن جاذبه‌های کالبدی بیشترین تأثیر را در ایجاد شهرهای 15 دقیقه‌ای داشته‌اند

کلیدواژه‌ها


  1. حاتمی نژاد، حسین و شریفی، امیر. (1394). بررسی گسترش گردشگری شهری بر شهر توسعه پایداری مطالعه موردی: شهر سنندج. فصلنامه گردشگری شهری، دوره 2، شمارة 1، صص. 74-61.
  2. رهنما، محمدرحیم و آفتاب، احمد. (1393). مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر ارومیه با استفاده از GIS و AHP. فصلنامه جغرافیا و توسعه، دوره 12، شماره 35، صص. 166-153.
  3. معتمدی، مهران؛ فخار، زرین؛ مافی، فرزاد. (1400). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل راهبردی توسعه گردشگری شهر سنقر. فصلنامه گردشگری شهری، دوره 8، شماره 4، صص. 86-73.
  4. Caselli, B., Carra, M., Rossetti, S., Zazzi, M. (2022). Exploring the 15-minute neighbourhoods. An evaluation based on the walkability performance to public facilities. Transportation Research Procedia, Vol.60, pp. 346–353.
  5. Church, A., Frost, M., Sullivan, K. (2000). Transport and social exclusion in London. TranspPolicy, vol.7, No,3, pp.195–205.
  6. Graells-Garrido, E., Serra-Burriel, F., Rowe, F., Cucchietti, F., Reyes, P. (2021). A city of cities: Measuring how 15-minutes urban accessibility shapes human mobility in Barcelona. PLOS ONE, vol.16, No,5, pp.1–21.
  7. Hatami Nejad, H., & Sharifi, A. (2015). A Study of Urban Tourism Development in the City of Sustainability Development Case Study: Sanandaj. Urban Tourism Quarterly, Vol. 2, No. 1, pp. 61-74. (In Persian).
  8. Moreno, C., Allam, Z., Chabaud, D., Gall, C., Florent, P. (2021). Introducing the “15-Minute City”: Sustainability, Resilience and Place Identity in Future Post-Pandemic Cities. Smart Cities, Vol.4, No.1, pp.93–111.
  9. Motamedi, M., Fakhar, Z., Mafi, F. (2021). Identifying and prioritizing strategic factors of tourism development in the city of Songhar. Urban Tourism Quarterly, Vol. 8, No. 4, 86-73. (In Persian).
  10. Parente, M. (2015). Designing the city identity: Strategic and product design for new experiential ways of living, enabling, and interacting with the urban context. dmi Journal, Vol.10, No.1, pp.62–71.
  11. Pinto, F., & Akhavan, M. (2022). Scenarios for a Post-Pandemic City: urban planning strategies and challenges of making “Milan 15-minutes city”. Transportation Research Procedia, Vol 60, pp.370–377.
  12. Pozoukidou, G., & Chatziyiannaki, Z. (2021). 15-Minute City: Decomposing the New Urban Planning Eutopia. Sustainability, Vol.13, No. 2, pp.1–25.
  13. Rahnama, M., & Aftab, A. (2014). Locating fire stations in Urmia using GIS and AHP. Quarterly Journal of Geography and Development, Vol. 12, No. 35, pp. 153-166. (In Persian).
  14. Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. J. Hosp. Tour. Manag, Vol.36, pp. 12–21.
  15. Solá, A., & Vilhelmson, B. (2019). Negotiating proximity in sustainable urban planning: A Swedish case. Sustainability, Vol.11, No. 1, pp. 1–18.
  16. TUMI Management. (2021). The 15-Minute City, Deutsche Gesellschaft für international Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, Bonn und Eschborn, pp.1–3.
  17. Zegin, L., Zheng, J., Zhang, Y. (2019). Study on the Layout of 15-Minute Community-Life Circle in Third-Tier Cities Based on POI: Baoding City of Hebei Province. Engineering, Vol.11, No.9, pp.592-603.