با توجه به بحرانهای اخیر از جمله بیماری کرونا و تحریمها و اثرات و خسارات آنها بر صنعت گردشگری احیای این صنعت امری ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر خونسردی برند بر تعامل مشتری با برند و تأثیر تعامل مشتری با برند بر پاسخهای رفتاری گردشگران (نیت بازدید مجدد و نیت توصیه به دیگران) با در نظر گرفتن نقش تعدیلکنندگی تجربه برند است. جامعه این پژوهش گردشگران در اصفهان است که با استفاده از فرمول کوکران، 400 نفری انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است که به روش در دسترس توزیع و گردآوری شد. در این پژوهش، روایی محتوا و روایی همگرا سنجش و بررسیشده و پایایی از طریق محاسبه ضرایب بارهای عاملی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بهدستآمده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری عامل تأییدی و از نرمافزار Spss25 و Smart Pls2.0 استفادهشده است. نتایج نشان میدهد خونسردی بر تعامل برند تأثیر مثبت و معنادار دارد و تعامل برند بر نیت بازدید مجدد و نیت توصیه به دیگران تأثیر مثبت و معنادار دارد. تجربه برند قادر است اثرگذاری خونسردی برند بر تعامل برند را تعدیل کند. مدیران و بازاریابان گردشگری میتواند با در نظر گرفتن نقش خونسردی برند و تأثیر آن بر تعامل مشتری با برند با فراهم کردن تجربه برند مطلوب میزان بازدید مجدد گردشگران از مقاصد گردشگری را افزایش داده و همچنین گردشگران را تشویق کنند تا این مکانهای گردشگری را به دیگران توصیه کنند.
جهاندیده تپراقلو، مینا؛ زارعی، قاسم و عسگرنژادنوری، باقر. (1399). تأثیر تصویر برند مقصد بر قصد بازدید مجدد: نقش واسطهای تجربه بهیادماندنی گردشگری، شخصیت و رضایت از مقصد گردشگری. مجلهگردشگری شهری، 7(1)، 129- 142. 10.22059/jut.2020.286895.697 doi:
داوری، علی؛ رضازاده، آرش. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
قاسمی، مهدیه و نجارزاده، محمد. (1394). بررسی عوامل موثر بر وفاداری به برند و ارتباط آن با توصیه شفاهی به دیگران (مطالعه موردی: گردشگران ورودی شهر اصفهان). مجلهگردشگری شهری،2(2)، 153- 165. 10.22059/jut.2015.55831 doi:
موسوی، سید نجمالدین؛ تقیپور، صابر و مؤمنی منفرد، معصومه (1399) طراحی مدل خونسردی برند با روش داده بنیاد، مطالعه موردی برندهای تند مصرف کسبوکارهای کوچک و متوسط. تحقیقات بازاریابی نوین،10(1)، 83-104. doi:10.22108/nmrj.2020.121880.2047
نیکخواه، فرناز؛ کیانی فیضآبادی، زهره؛ نجارزاده، محمد. (1400). تأثیر تجربه گردشگری بر خاطرات، رضایتمندی و نیات رفتاری گردشگران مطالعه موردی: شهر شیراز. مجلهگردشگری شهری،8 (1)، 83- 97. doi:10.22059/jut.2021.310080.835
Antón, C., Camarero, C., Laguna, M., & Buhalis, D. (2019). Impacts of authenticity, degree of adaptation and cultural contrast on travellers’ memorable gastronomy experiences. Journal of Hospitality Marketing & Management, 28(7), 743-764. doi:10.1080/19368623.2019.1564106
Attiq, S., Abdul Hamid, A. B., Khokhar, M. N., Shah, H. J., & Shahzad, A. (2022). Wow! It’s Cool: How Brand Coolness Affects the Customer Psychological Well-Being Through Brand Love and Brand Engagement. Frontiers in Psychology, 13, 923870. doi: 10.3389/fpsyg.2022.923870
Blanco, T. M. R. D. A. C. (2020). Enhancing recommendations and revisit intentions to museums through experiences: the mediated role of visitors’ perception of coolness and feeling of authentic pride (Doctoral dissertation).
Brodie, R. J., Hollebeek, L. D., Jurić, B., & Ilić, A. (2011). Customer Engagement. Journalof Service Research,14 (3), 252–271. doi: 10.1177/1094670511411703
Brodie, R. J., Ilic, A., Juric, B., & Hollebeek, L. (2013). Consumer engagement in a virtual brand community: An exploratory analysis. Journal of business research, 66(1), 105-114. doi: 10.1016/j.jbusres.2011.07.029
Chen, C. F., & Chou, S. H. (2019). Antecedents and consequences of perceived coolness for Generation Y in the context of creative tourism-A case study of the Pier 2 Art Center in Taiwan. Tourism Management, 72, 121-169. doi:10.1016/j.tourman.2018.11.016
Dar-Nimrod, I., Hansen, I. G., Proulx, T., Lehman, D. R., Chapman, B. P., & Duberstein, P. R. (2012). Coolness: An empirical investigation. Journal of Individual Differences, 33(3), 175-185. doi: 10.1027/1614-0001/a000088
Davari, A; Rezazadh, A. (2013). Structural equation modeling with PLS software. Tehran: University Jihad Publishing Organization. [In Persian].
Ghasemi, M; Najarzadeh, M. (2015). Investigating factors affecting brand loyalty and its relationship with verbal recommendation to others (case study: incoming tourists of Isfahan city). Journal of Urban Tourism, 2)2(, 153-165. doi:10.22059/jut.2015.55831 [In Persian].
Hollebeek, L. D., Smith, D. L., Kasabov, E., Hammedi, W., Warlow, A., & Clark, M. K. (2020). Customer brand engagement during service lockdown, Journal of Services Marketing. Forthcoming, 35(2), 201-209. doi: 10.1108/JSM-05-2020-0199
Jahandideh Tapraghloo, M., Zarei, Q., & Asgrenzhadnouri, B. (2020). he effect of destination brand image on revisit intention: the mediator role of destination personality, memorable tourism experiences and destination satisfaction. Journal of Urban Tourism, 7(1), 129-142. doi:10.22059/jut.2020.286895.697 [In Persian].
Jiménez-Barreto, J., Loureiro, S. M. C., Rubio, N., & Romero, J. (2022). Service brand coolness in the construction of brand loyalty: A self-presentation theory approach. Journal of Retailing and Consumer Services, 65, 102876. doi: 10.1016/j.jretconser.2021.102876
Khamwon, A., & Kularbkaew, U. (2021). Brand Coolness, Brand Engagement and Brand Equity of Luxury Brand. AsianJournal of Research in Business and Management, 3(3), 1-7. https://myjms.mohe.gov.my/index.php/ajrbm/article/view/15101
Khoi, N. H., & Le, A. N. H. (2022). Is coolness important to luxury hotel brand management? The linking and moderating mechanisms between coolness and customer brand engagement. InternationalJournal of Contemporary HospitalityManagement, 34 (7), 2425- 2449. doi:10.1108/IJCHM-10-2021-1230
Li, M. W., Teng, H. Y., & Chen, C. Y. (2020). Unlocking the customer engagement-brand loyalty relationship in tourism social media: The roles of brand attachment and customer trust. Journal of Hospitality and Tourism Management, 44, 184-192. doi: 10.1016/j.jhtm.2020.06.015
Lim, W. M., Rasul, T., Kumar, S., & Ala, M. (2022). Past, present, and future of customer engagement. Journal of Business Research, 439-458. doi:10.1016/j.jbusres.2021.11.014
Loureiro, S. M. C., Jiménez-Barreto, J., & Romero, J. (2020). Enhancing brand coolness through perceived luxury values: Insight from luxury fashion brands. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, 102211. doi:10.1016/j.jretconser.2020.102211
Michalkó, G., Bal, D., & Erdélyi, É. (2022). Repositioning Budapest’s tourism milieu for a post-Covid-19 period: Visual content analysis. European Journal of Tourism Research, 32, 3204-3223. doi: 10.54055/ejtr.v32i.2602
Morgan, A. (2009). Eating the big fish: How challenger brands can compete against brand leaders. John wiley & sons.
Moriuchi, E. (2019). Okay, Google!: An empirical study on voice assistants on consumer engagement and loyalty. Psychology & Marketing, 36(5), 489-501. doi:10.1002/mar.21192
Mousavi, S. N., Taghipour, S., & Momeni Monfared, M. (2019). Brand coolness model design with foundation data method, a case study of small and medium-sized business fast-consuming brands. New Marketing Research, 10 (36), 83-104. doi: 10.22108/nmrj.2020.121880.2047 [In Persian].
Munawar, F., Munawar, R., & Tarmidi, D. (2021). The Impact of Perceived Coolness, Destination Uniqueness and Tourist Experience on Revisit Intention: A Geographical Study on Cultural Tourism in Indonesia. Review of International Geographical Education Online, 11(1), 400-411. doi: 10.48047/rigeo.11.1.25
Nikkhah, F; Kayani Faizabadi, Z; Najarzadeh, M. (2021). The impact of tourism experience on memories, satisfaction and behavioral intentions of tourists, a case study: Shiraz city. Journal ofUrban Tourism, 8)1), 83-97. doi:10.22059/jut.2021.310080.835 [In Persian].
Ning, Y. M., Hu, C., Tu, T. T., & Li, D. (2022). Offensive or amusing? The study on the influence of brand-to-brand teasing on consumer engagement behavioral intention based on social media. Frontiers in Psychology, 13, 966254. doi:10.3389/fpsyg.2022.966254
Phan, Q., Pham, T. N., & Nguyen, L. H. L. (2020). How to drive brand engagement and EWOM intention in social commerce: A competitive strategy for the emerging market. Journal of Competitiveness, 2(3), 136-155.doi: 10.7441/joc.2020.03.08
Rather, R. A. (2021). Demystifying the effects of perceived risk and fear on customer engagement, co-creation and revisit intention during COVID-19: A protection motivation theory approach. Journal of Destination Marketing & Management, 20, 100564. doi:10.1016/j.jdmm.2021.100564
Rather, R. A., & Hollebeek, L. D. (2021). Customers’ service-related engagement, experience, and behavioral intent: Moderating role of age. Journal of Retailing and Consumer Services, 60, 102453. doi: 10.1016/j.jretconser.2021.102453
Rather, R. A., Hollebeek, L., Smith, D. L., Kukk, J., & Ghasemi, M. (2022). Visitors' Destination Brand Engagement's Effect on Co-Creation: An empirical study. In The Routledge Companion to Corporate Branding (pp. 321-337). Routledge.
Serras, S. A. L. (2020). Exploiting the Impact of User-Generated Content on Brand Coolness and Consumer Brand Engagement: A Text-Mining Approach (Doctoral dissertation, ISCTE-Instituto Universitario de Lisboa (Portugal)).
Tiwari, A. A., Chakraborty, A., & Maity, M. (2021). Technology product coolness and its implication for brand love. Journal of Retailing and Consumer Services, 58, 102258. doi:10.1016/j.jretconser.2020.102258
Truong, N. X., Ngoc, B. H., & Phuong, P. T. L. (2021). The Relationship between Coolness, Perceived Value and Value Creation: An Empirical Study of Fashion Distribution. Journal of Distribution Science, 19(9), 101-111. doi:10.15722/jds.19.9.202109.103
Warren, C., & Campbell, M. C. (2014). What Makes Things Cool? How Autonomy Influences Perceived Coolness. Journal of Consumer Research, 41(2), 543–563. doi: 10.1086/676680
Warren, C., Batra, R., Loureiro, S. M. C., & Bagozzi, R. P. (2019) Brand coolness. Journal of Marketing, 83(5), 36-88.doi: org/10.1177/002224291985769
Warren, C., Campbell, M.C. (2014). What Makes Things Cool? How Autonomy Influences Perceived Coolness. Journal of Consumer Research, 41, 543-563. doi:10.1086/676680
Yen, T. F. (2020). The determinates of revisit intentions in wine cultural event: The moderating role of experience authenticity. Asian Journal of Education and Social Studies, 6(4), 27-40. doi: 10.9734/ajess/2020/v6i430183
Zhang, H. M., Xu, F. F., Leung, H. H., & Cai, L. P. (2016). The influence of destination-country image onprospective tourists’ visit intention: Testing three competing models. Asia PacificJournal of TourismResearch, 21(7), 811-835. doi: 10.1080/10941665.2015.1075566
Zhang, H., Wu, Y., & Buhalis, D. (2018). A model of perceived image, memorable tourism experiences and revisit intention. Journal of destination marketing & management, 8, 326-336. doi: 10.1016/j.jdmm.2017.06.004