تحلیل تناظر شهرت و کشش احساسی سفر در راستای برند آفرینی مؤثر مطالعه موردی: کلان‌شهر اهواز

نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز

2 گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 گروه جغرافیایی انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jut.2021.316098.866

چکیده

متغیرهای شهرت و کشش احساسی سفر به یک مکان و ارتقای متناسب جایگاه این دو متغیر به‌صورت متقابل، ازجمله مهم‌ترین عوامل در برند آفرینی مؤثر و خلق تصویری جذاب از مقصد به هدف توسعه گردشگری و جذب گردشگران و به‌تبع دستیابی به سرمایه‌ها است. اما مسئله این است که این موضوع در کشور و به‌ویژه در ارتباط با کلان‌شهر اهواز مغفول واقع گردیده است. شاهد آن‌که تاکنون پژوهشی دراین‌ارتباط انجام نیافته است. لذا، بر این اساس، مقاله حاضر به بررسی رابطه شهرت و کشش احساسی سفر به کلان‌شهر اهواز و نیز تعیین موقعیت این شهر در ارتباطی متقابل از این دو متغیر می‌پردازد. این پژوهش در حیطه جغرافیای رفتاری است. روش انجام تحقیق، توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی بوده که در انجام آن از تحلیل‌های آماری همبستگی کندال تائو و اسپیرمن و مدل ماتریس شهرت مکان بهره گرفته‌شده است؛ ضمن آن‌که برای تائید استفاده از دو آزمون ناپارامتریک فوق‌الذکر و سنجش معنی‌داری متغیرها در این چارچوب، از آزمون آماری کالموگروف- اسمیرنف استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش، متشکل از افرادی است که تاکنون به کلان‌شهر اهواز سفری نداشته‌اند. روش نمونه‌گیری انجام‌یافته، تلفیق روش‌های نمونه‌گیری گلوله برفی خوشه‌ای و شبکه‌ای نظارت‌شده بوده است که داده‌های جمع‌آوری‌شده با نرم‌افزار SPSS، در چارچوب همبستگی‌های آماری و مدل فوق‌الذکر مورد تحلیل قرار گرفتند. بر مبنای یافته‌های تحقیق، میانگین کشش احساسی سفر به اهواز در سطح پائین تری از شهرت این کلان‌شهر نسبت به سایر کلان‌شهرهای کشور قرار داشته و در اثر تصویر غیر مثبت شکل‌گرفته ناشی از کیفیت پائین محیطی، جایگاه کلان‌شهر اهواز در ماتریس شهرت مکان، در میان گروه بازندگان می‌باشد

کلیدواژه‌ها


  1. اسماعیل‌پور، حسن و پارسا، سمانه. (1392). برند سازی مکان؛ تعاریف، موانع و راهکارها. فصلنامه بررسی‌های بازرگانی، 6(63)، 1-24. doi: 20.1001.1.26767562.1392.11.63.1.1
  2.  امان پور، سعید؛ دامن باغ، صفیه و علیزاده، هادی. (1399). تحلیل عوامل مؤثر در شکل‌گیری تصویر شهر در راستای برند سازی مؤثر شهری. مطالعه موردی: کلان‌شهر اهواز. فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا، 10(35)، 86-67. doi: 10.30488/GPS.2019.104380.2638
  3. امیری فهلیانی، محمدرضا. (1399). آینده‌پژوهی با رویکرد سناریونویسی تأثیرات جغرافیای رفتاری بر گردشگری در مواجهه با بیماری‌های واگیردار و COVID-19. فصلنامه مدیریت گردشگری، 15(19)، 216-179. doi:  10.22054/tms.2020.53845.2362
  4.  آروین، محمود؛ پوراحمد، احمد و زنگنه شهرکی، سعید. (1396). ارزیابی زمین‌های بایر به‌منظور توسعه میان افزا با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری تلفیقی و Arc GIS نمونه موردی: کلان‌شهر اهواز. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 7(26)، 182-163.
  5. آنهالت، ساموئل. (1390). هویت رقابتی مدیریت نوین برند برای ملل، شهرها و مناطق. ترجمه مصطفی اکبری مطلق؛ مجتبی شاکری روش و محمد صالح شریفی، چاپ اول، تهران: انتشارات طحان/هله.
  6.  بوذرجمهری، خدیجه؛ حسینی کهنوجی، سید رضا و حسینی، نبی اله. (1398). تحلیل مؤلفه‌های اثرگذار بر مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها نمونه موردی: مناطق هشت‌گانه کلان‌شهر اهواز. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 9(34)، 52-37. doi: 10.30488/GPS.2020.91917
  7.  پروازی، مهناز. (1395). تحلیل ارزش ویژه برند گردشگری شهری (موردمطالعه: شهر مرزی بانه). فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، 7(1)، 69-49.
  8.  پوراحمد، احمد؛ حبیبیان، بهار و احمدنیا، محمدرضا. (1395). تحلیلی بر فضای کالبدی کلان‌شهر اهواز. فصلنامه باغ نظر، 13(39) 38-25.
  9. دینی، کیت. (1391). برندینگ شهری؛ یاد سازی شهری نظریه‌ها و موارد. ترجمه محمدرضا رستمی، چاپ اول، تهران: انتشارات تبلور.
  10. دیواندری، علی؛ کرمانشاه، علی و اخلاصی، امیر. (1391). ارائه مدل برند سازی برای کلان پروژه‌های تفریحی، اقامتی، گردشگری و ورزشی کشور با رویکرد بومی بر اساس تئوری مبتنی بر داده‌ها. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 17(65)، 64-27. doi: 20.1001.1.17350794.1391.17.65.2.0
  11. رضوانی، مهران و خداداد حسینی، سید حمید. (1397). مدیریت جامع برند (مکاتب، ارزش‌گذاری و توسعه برند ملی). چاپ دوم، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  12.  سجادیان، ناهید؛ نعمتی، مرتضی؛ دامن باغ، صفیه و شجاعیان، علی. (1395). تحلیلی بر رشد سریع شهرنشینی و کیفیت زندگی در کلان‌شهر اهواز. فصلنامه آمایش شهری و منطقه‌ای، 6(18)، 214-187. doi:  10.22111/GAIJ.2016.2376
  13. شکری کوچک، سعید و بهنیا، عبدالکریم. (1390). تأثیر پدیده جزیره گرمایی بر تغییر اقلیم محلی در کلان‌شهر اهواز. فصلنامه علوم مهندسی آبیاری، 34(1)، 43-35. doi: 10.22055/JISE.2011.13278
  14. طباطبائی نسب، سید محمد و ماه آورپور، فهیمه. (1396). مدل‌سازی ساختاری عوامل مؤثر بر شهرت مقصد گردشگری و تأثیر آن بر ارزش ویژه برند مقصد (مطالعه موردی: شهر اصفهان)، مجله گردشگری شهری، 4(1)، 86-71. doi:  10.22059/JUT.2017.61998
  15. غفاری، محمد؛ کنجکاو منفرد، امیررضا و عسگرنژاد نوری، باقر. (1398). واکاوی نقش تصویر ذهنی گردشگران از برند بر شهرت مقصد گردشگری مطالعه موردی: شهر یزد. مجله گردشگری شهری، 6(2)، 59-45.
  16. فلاح قالهری، غلامعباس و سروستان، غلامعباس. (1396). بررسی و شناسایی مهم‌ترین پارامترهای هواشناسی تأثیرگذار بر تغییرات اقلیم (مطالعه موردی: کلان‌شهر اهواز). فصلنامه مطالعات علوم محیط‌زیست، 2(2)، 414-397.
  17.  کارسینگ، آمیست. (1394). برند آفرینی مقصد. ترجمه احمد روستا و فرانک صالحی. چاپ اول، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
  18. محمدپورزرندی، حسین؛ حسنی، علی و امینیان، ناصر. (1395). عوامل مؤثر بر برند شهری و اولویت‌بندی آن‌ها از دیدگاه گردشگران بین‌المللی (مطالعه موردی: برج میلاد تهران). فصلنامه اقتصاد و مدیریت، 14(4)، 137-116. doi: 20.1001.1.23452870.1395.4.14.8.1
  19.  محمدی فر، یوسف؛ روستا، احمد؛ حمیدی زاده، محمدرضا و قره چه، منیژه. (1395). مفهوم‌پردازی مدل برند آفرینی شهری در ایران. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 6(4)، 52-37. doi: 10.22108/NMRJ.2017.21267
  20. مرادی، صبا. (1398). تأثیر ادراک شناختی و تصویر ذهنی بر شهرت مقصد گردشگری با میانجیگری اعتماد به مقصد گردشگری (مطالعه موردی: شهر سرعین). پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک، به راهنمایی حسین رحیمی کلور، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
  21. مطلبی، قاسم؛ حیدری، شاهین و شیرمحمدی، شهرام. (1394). خوانشی از جایگاه و نقش برند سازی معماری بر رقابت‌پذیری شهری در شهرهای جهانی. فصلنامه مدیریت شهری، 14(40)، 206-177.
  22.  معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اهواز. (1396). گزیده اطلاعات مناطق، نواحی و محلات کلان‌شهر اهواز. ویرایش سوم، اهواز: انتشارات روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری اهواز.
  23.  معروف نژاد، عباس. (1390). تأثیر کاربری‌های شهری در ایجاد جزایر حرارتی «مطالعه موردی: کلان‌شهر اهواز»، فصلنامه جغرافیایی آمایش محیط، 4(14)، 90-65. doi: 10.22067/GEO.V0I0.68150
  24. ملکی، سعید؛ داری پور، نادیا و سیاحی، زهرا. (1396). سنجش رابطه میان محل سکونت و انحرافات اجتماعی (مطالعه موردی: محلات حاشیه‌نشین و غیر حاشیه‌نشین نهضت آباد و گلستان شهر اهواز). فصل‌نامه مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی، 12(2)، 313-301.
  25.  مهارتی، یعقوب و جلالی، آزاده. (1391). بازاریابی شهری زمینه‌ساز رسیدن به نشان ویژه پایدار شهر به‌منظور رقابت در عرصه جهانی (مطالعه موردی: شهر مشهد). چهارمین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، 21 و 20 اردیبهشت 1391، مشهد، 20-1
  26. نجم روشن، سعید و محمودی میمند، محمد. (1396). شهرت ملی؛ مفاهیم، چالش‌ها و رویکردها. نشریه کاوش‌های بازرگانی، 9(18)، 297-269.
  27. یوسفی، فریبا؛ مجتبی زاده، حسین و پیشگاهی فرد، زهرا. (1395). تدوین مدل جامع برند سازی ابر شهرها (مورد مطالعاتی: ابر شهر تهران). فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، 6(4)، 248-223. doi: 20.1001.1.22286462.1395.6.4.16.5
  28. یوسفی، فریبا؛ مجتبی زاده، حسین و پیشگاهی فرد، زهرا. (1396). تدوین و اعتباریابی مدل معادلات ساختاری برند سازی ابر شهرها (موردمطالعه: ابر شهر تهران). فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، 7(3)، 357-376. doi: 20.1001.1.22286462.1396.7.3.19.3
  29. Ahvaz Municipality Planning Deputy. (2017). Selection of Information on Areas. Districts and Neighborhoods of Ahvaz Metropolis. Third Edition, Public Relations and International Affairs Publications of Ahvaz Municipality. [In Persian].
  30. Amanpour, S., Daman bagh, S., & Alizadeh, H. (2020). Analysis of effective factors in shaping the image of the city in the direction of effective urban branding case study: Ahwaz metropolis. Journal of Space Geography, 35, 67-86. doi: 10.30488/GPS.2019.104380.2638 [In Persian].
  31. Amiri Fahliani, M.R. (2016). Futurology with a Scenario-Writing Approach to the Effects of Behavioral Geography on Tourism in the Face of Infectious Diseases and COVID-19. Journal of Tourism Management, 15, 179-216. doi: 10.22054/tms.2020.53845.2362  [In Persian].
  32. Anhalt, S. (2010). places-identity, image and reputation. London: Palgrave MacMillan. doi: 10.1007/978-0-230-25128-1
  33. Anhalt, S. (2007). What is competitive identity? In competitive identity. MacMillan: Palgrave.
  34. doi: 10.1057/9780230627727_1
  35. Anhalt, S. (2011). Competitive Identity of New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Translated by Mostafa Akbari Motlagh, Mojtaba Shakeri Rosh and Mohammad Saleh Sharifi, Tahan: Heleh Publications. [In Persian].
  36. Arnold,E J., & Zinkhan,G. (2005). Consumer. London: McGraw- Hil Education.
  37. Artgas, E.M., Vilches-Monero, S., & Yrigoyen,C.C. (2015). Antecedents of tourism destination reputation: the mediating role of familiarity. Journal of Retailing and Consumer Services, 26, 147-152. doi: 10.1016/j.jretconser.2015.06.005
  38. Arvin, M., Poorahmad, A., & Zanganeh Shahraki, S. (2017). Evaluation of barren lands for mid-term development using integrated decision making techniques and Arc GIS Case study: Ahvaz metropolis. Journal of Spatial Planning, 26, 163-182. [In Persian].
  39. Ashworth, G.J., & Voogd,H. (1990). Selling the city: marketing approaches in public sector urban planning. London: Belhaven. doi: 10.1177/030913259201600413
  40. Betman, J.R. (1979). Memory Factors in Consumer Choice: A Review. Journal of Marketing, 42, 81-90. doi: 10.1177/002224297904300205
  41. Bouzarjomehri, Kh., Hosseini Kahnooji, S.R., & Hosseini, N. (2020). Analysis of components affecting citizen participation in the administration of urban affairs Case study: Eight districts of Ahvaz metropolis. Journal of Space Geography, 34, 37-52. doi: 10.30488/GPS.2020.91917 [In Persian].
  42. Buhalis,D., & Inversini, A.I. (2014). Tourism Branding, Identity, Reputation Co-Creation and Word-of-Mouth In The Age of Social Media In Book: Tourism Management. Tourism Management, Marketing, and Development, New York: Palgrave Macmillan. doi: 10.1057/9781137354358_2
  43. Cai, L.A. (2002). cooperative branding for rural destinations. Annals of Tourism Research, 3, 720-742. doi: 10.1016/S0160-7383(01)00080-9
  44. Carsing, A. (2015). Destination Branding. translated by Ahmad Rousta and Frank Salehi, First Edition, Tehran: Commercial Publishing Company. [In Persian].
  45. Chondrogiannis, M., Katsosis, S., Belias, D., Velissariou, E., Papadimopoulos, L., & Koustelios, A. (2018). Reputation management in the tourism industry, part of the tourism. Hospitality, Event Management Book Series (THEM), Springer. doi: 10.1007/978-3-319-94664-1_15
  46. Collins, A.M., & Loftus, E.F. (1975). spreading-artivation theory of semantic processing. Psychological Review, 6, 407-428. doi: 10.1037/0033-295X.82.6.407
  47. Coshall, J.T. (2000). Measurement of tourists images: the repertory grid approach. Journal of Travel Research, 10, 85-89. doi: 10.1177/004728750003900111
  48. Croce, V. (2019). reputation & image recovery for the tourism industry. Journal of Tourism, 3, 291-292. doi: 10.1108/JTF-09-2019-086
  49. DeChernatory, L., & Dall,olmo Riley, F. (1998). Defining a brand beyond the literature with experts, interpretations. Journal of Matketing Management, 5, 417-443. doi: 10.1362/026725798784867798
  50. Dinnie, K. (2012). Urban Branding; Urban remembrance of theories and cases. translated by Mohammad Reza Rostami, First Edition, Tehran: Tabalvor Publications. [In Persian].
  51. Divandari, A., & Kermanshah, A., & Ekhlasi, A. (2012). Presenting a Branding Model for Large Recreational, Residential. Tourism and Sports Projects with Indigenous Approach Based on Data-Based Theory. Business Research Quarterly, 65, 27-64. doi: 20.1001.1.17350794.1391.17.65.2.0 [In Persian].
  52. Fallah Qalehri, Gh., & Sarvestan, Gh. (2017). Investigation and Identification of the Most Important Meteorological Parameters Affecting Climate Change (Case Study: Ahvaz Metropolis). Journal of Environmental Science Studies, 2, 397-414. [In Persian].
  53. Ghaffari, M., Konjkave Monfared, A.R., & Asgarnejad Nouri, B. (2019). Analysis of the role of tourists' mental image of the brand on the reputation of the tourist destination Case study: Yazd. Journal of Urban Tourism, 2, 45-59. [In Persian].
  54. Gun, C.A. (1972). vacations cape: destigning tourist regions. Washington DC: Taylor and Francis.
  55. Ham, P.V. (2001). The rise of the brand state, the postmodern politics of image and reputation goreign. Foreign Affairs, 5, 2-6. doi: 10.2307/20050245
  56. Horng, J., Hsun, H., & Tsai, Ch. (2018). An assessment model of corporate social responsibility practice in the tourism industry. Journal of Sustainable Tourism. 7, 1085-1104. doi: 10.1080/09669582.2017.1388384
  57. Hospers, G. (2003). Creative cities,breeding places in the knowledge economy. Knowledge Technology & Policy, 16, 143-162. doi: 10.1007/s12130-003-1037-1
  58. Ismailpour, H., & Parsa, S. (2014). place branding, Definitions, Obstacles and Solutions. Journal of Business Studies, 63, 1-24. doi: 20.1001.1.26767562.1392.11.63.1.1 [In Persian].
  59.   Judd, D.R., & Faintein, S. (2014). The touristy city. New Haven: Yale University Press.
  60. Kozhokulov, S., Chen, X., Yang, D., & Issanova, G., & Aliyava,S. (2019). assessment of tourism impact on the Socio-Economic sphers of the Issyk-Kul region (Kyrgyzstan). Journal of Sustainability,11, 1-14. doi: 10.3390/su11143886
  61.   Maarof Nejad, A. (2011). The Impact of Urban Land Use on the Creation of Thermal Islands "Case Study: Ahvaz Metropolis". Geographical Journal of Environmental Management, 14, 65-90.  doi: 10.22067/GEO.V0I0.68150 [In Persian].
  62. 33) Maharti, Y., & Jalali, A. (2012). Urban marketing paves the way for achieving a sustainable brand in the world to compete in the global arena (Case study: Mashhad). Fourth Conference on Urban Planning and Management, May 21 and 20, 2012, Mashhad, 1-20. [In Persian].
  63.   Maleki, S., Daripour, N., & Siyahi, Z. (2017). Assessing the Relationship between Residence and Social Deviations (Case Study: Neighborhood and Non-Marginal Neighborhoods of Nehzatabad and Golestan in Ahvaz). Journal of Residential Planning Studies Of Humanities, 2, 301-313. [In Persian].
  64.   Malerba, R.C., Fernandes, C.I. & Veiga, P. (2020). what do we know about destination branding?. In Multilevel Approach to Competitiveness in the Global Tourism Industry. IGI Global. doi: 10.4018/978-1-7998-0365-2.ch013
  65.   Matlabi, Q., Heydari, Sh., & Shirmohammadi, Sh. (2015). A Reading of the Status and Role of Architectural Branding on Urban Competitiveness in Global Cities. Journal of Urban Management, 40, 177-206. [In Persian].
  66.   Mohammad Pourzarandi, H., & Hassani, A., & Aminian, N. (2016). Factors Affecting Urban Behavior and Their Prioritization from the Perspective of International Tourists (Case Study: Milad Tower, Tehran). Journal of Economics and Management, 14, 116-137. doi: 20.1001.1.23452870.1395.4.14.8.1 [In Persian].
  67.   Mohammadifar, Y., & Rusta, A., Hamidizadeh, M.R., & Qara Che, M. (2016).Conceptualization of Urban Branding Model in Iran. Journal of Modern Marketing Research, 4, 37-52. doi: 10.22108/NMRJ.2017.21267 [In Persian].
  68.   Moradi, S. (2020). The effect of cognitive perception and mental image on the reputation of the tourist destination through the mediation of trust in the tourist destination (Case study: Sarein city). Under the guidance of Hossein Rahimi Klor, Faculty of Literature and Humanities, Mohaghegh Ardabili University. [In Persian].
  69.   Morgan, N., & Pritchard, A. (2014). destination reputations and brands:communication challengs. Journal of Destination Marketing & Management, 1,1-1. doi: 10.1016/j.jdmm.2014.02.001
  70.   Morgan,N., Pritchard,A., & Pride,R. (2011). brands of tourism destinations, reputation management and place reputation. London: Routledge. doi: 10.1016/B978-0-08-096930-5.10001-1
  71.   Najm Roshan, S., & Mahmoudi Meymand, M. (2017). National Reputation; Concepts, Challenges and Approaches. Journal of Business Exploration, 18, 269-297. [In Persian].
  72.   Parvazi, M. (2017). Analysis of the Special Value of Urban Tourism Brand (Case Study: Baneh Border City). Journal of Geography (Regional Planning), 1, 49-69[In Persian].
  73.   Poorahmad, A., Habibian, B., & Ahmadnia, M.R. (2016). An Analysis of the Physical Space of Ahvaz Metropolis. Bagh Nazar Scientific-Research Quarterly, 39, 25-38. [In Persian].
  74.   Quilian, M. (1986). Semantic Memory, in Semantic Information Processing. Masachoset: MIT Press.
  75.   Rezvani, M., & Khodadad Hosseini, S.H. (2018). Comprehensive Brand Management (Schools, National Brand Valuation and Development). second edition, Tehran: Cultural Research Office Publications. [In Persian].
  76.   Rodriguez, X.A., Martinez-Roget, F., & Gonzalez-Murias, P. (2018). length of stag:evidence from Santiago de Compostela. Annals of Tourism Research, 2, 9-19. doi: 10.1016/j.annals.2017.11.001
  77.   Sajadian, N., Nemati, M., Daman bagh, S., & Shojaeian, A. (2016). An Analysis of the Rapid Growth of Urbanization and Quality of Life in Ahvaz Metropolis. Journal of Urban and Regional Planning, 18, 187-214. doi: 10.1016/j.annals.2017.11.001 [In Persian].
  78.   Shukri Kochak, S., & Behnia, A. (2011). The Impact of Heat Island Phenomena on Local Climate Change in Ahvaz Metropolis. Journal of Irrigation Engineering Sciences, 1, 35-43. doi: 10.22055/JISE.2011.13278  [In Persian].
  79.   Sodhro, A.H., Pirbulal,S., Luo, Z., & de Albuquerque,V. (2019). towards an optional resource management for IOT based green and sustainable smart cities. Journal of Vleaner Production, 6, 1167-1179. doi: 10.1016/j.jclepro.2019.01.188
  80.   Tabatabai Nasab, S.M., & Mahvarpour, F. (2017). Structural Modeling of Factors Affecting Tourism Destination Reputation and Its Impact on Destination Brand Specific Value (Case Study: Isfahan). Journal of Urban Tourism, 1, 71-86. doi:  10.22059/JUT.2017.61998 [In Persian].
  81.   Tapachai,N., & Waryszak,R. (2000). An examination of the role of benefitcial image in tourist destination selection. Journal of Travel Research, 1, 37-44. doi:10.1177/004728750003900105
  82.   Vanolo, A. (2008). the image of the creative city: some reflections urban branding in Turin. Cities, 6, 382-370. doi: 10.1016/j.cities.2008.08.001
  83.   Vasile, V., & Bancia, E. (2019). cultural heritage tourism export and local development, performance indicators and policy challenges for Romania, in Caring and Sharing the Cultural Heritage Environment as an Agent for Change. Cham: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-89468-3_24
  84.   Walters, G., & Mair, J. (2019). reputation and image recovery for the tourism industry. New York: Goodfellow Publishers.
  85.   Yousefi, F., & Mojtaba Zadeh, H., & Pishgahi Fard, Z. (2016). Compilation of a comprehensive model of branding of metropolises (case study: Tehran metropolis). Journal of Geography (Regional Planning), 4, 223-248. doi: 20.1001.1.22286462.1395.6.4.16.5 [In Persian].
  86.   Yousefi, F., Mojtaba Zadeh, H., & Pishgahi Fard, Z. (2017). Development and validation of a model of structural equations for branding of metropolises (Case study: Tehran metropolis). Journal of Geography (Regional Planning), 3, 357-376. doi: 20.1001.1.22286462.1396.7.3.19.3 [In Persian].