طراحی مدل تاثیر راهنمایان تور در ارتقای صنعت گردشگری ایران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسنده

گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

راهنمایان تور را می‌توان سفیران کشورها و مقاصد گردشگری دانست که نقش بسزایی در تضمین رضایت گردشگران، تصویر مقصد و بازدید مجدد گردشگران دارند. شناسانده شدن مقاصد گردشگری بسیار منوط به عملکرد راهنمایان تور است. این تحقیق به دنبال ارزیابی رابطه بین نقش راهنمایان تور در ترویج گردشگری و رابطه آن در ایجاد تصویر خوب از مقصد و همچنین افزایش تمایل به بازدید مجدد گردشگر در ایران است. موارد فوق، با در نظر گرفتن رضایت از راهنمایان تور، به‌عنوان نقش میانجی، بررسی خواهد شد. این تحقیق با به‌کارگیری تکنیک تلفیقی ISM و SEM اجرا و داده‌ها از 11 خبره دانشگاهی و فعالین بخش گردشگری و 86 گردشگر داخلی و خارجی که از جاذبه‌های ایران بازدید داشته‌اند و با استفاده از پرسشنامه‌های ساختاریافته آنلاین، جمع‌آوری‌شده است. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت و مستقیم بین نقش راهنمایان تور در ارتقاء گردشگری و تصویر مقصد است. علاوه بر این، تأثیر مستقیمی بین نقش تبلیغاتی راهنمایان تور و قصد بازدید مجدد گردشگر به دست آمد. در این مقاله همچنین نقش میانجی رضایت از تورهای دارای راهنما نیز تأیید شد. علاوه بر آن اهمیت راهنمایان تور در ارتقای تصویر مقصد و قصد بازدید مجدد گردشگر در این مطالعه برجسته شده است. انتظار می‌رود یافته‌های تعیین‌شده به بهبود عملکرد راهنمایان تور در ترویج گردشگری کمک کند

کلیدواژه‌ها


  1. داوری، علی و رضازاده، علی (1395). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. چاپ سوم، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
  2. شرکا، سعید؛ علیزاده، کتایون و جعفری، حمید. (1401). ارزیابی عوامل موثر بر توسعه گردشگری نمونه موردی: شهر بجنورد. مجله گردشگری شهری، 9 (3)، 146-131.doi: 10.22059/JUT.2022.340958.1025
  3. فرهادی، مجید؛ جهانیان، منوچهر؛ پورطاهری، مهدی و رکن­الدین افتخاری، عبدالرضا. (1401). ارائه الگوی گردشگری تجربه محور در جاذبه‌های فرهنگی خلاق مطالعه موردی: شهر تهران. مجله گردشگری شهری، 9 (2)،26-13. doi: 10.22059/JUT.2022.339631.1018
  4. میرفخرالدینی، فائزه السادات و بهادری، سید رضا. (1401). نقش راهنمایان تور و تور گردان‌ها در توسعه گردشگری پایدار. چاپ اول، یزد: انتشارات دانشگاه یزد.
  5. Alshamaileh, M., Abuhjeeleh, M., Harazneh, I., & Elrehail, H. (2022). Tour guides as a supportive tool for the experiential image of Jordan’s destination: a French tourists’ perspective. Journal of Global Business Advancement, 1-17. doi: 10.1504/JGBA.2022.10047455
  6. Benitez, J., Henseler, J., Castillo, A., & Schuberth, F. (2020). How to perform and report an impactful analysis using partial least squares: Guidelines for confirmatory and explanatory IS research. Journal of Information & Management, 57(2), 103-168. doi: 10.1016/j.im.2019.05.003
  7. Cetin, G., & Yarcan, S. (2017). The professional relationship between tour guides and tour operators. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(4), 345-357. doi: 10.1080/15022250.2017.1330844
  8. Çetı̇nkaya, M., & Öter, Z. (2016). Role of tour guides on tourist satisfaction level in guided tours and impact on re-visiting Intention: A research in Istanbul. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 7(1), 40-54. doi: 10.1515/ejthr-2016-0005
  9. Cheng, Y. S., Kuo, N. T., Chang, K. C., & Chen, C. H. (2019). How a tour guide interpretation service creates intention to revisit for tourists from mainland China: the mediating effect of perceived value. Journal of China Tourism Research, 15(1), 84-104. doi: 10.1080/19388160.2018.1517067
  10. Davari, A. & Rezazadeh, A., (2016). Structural Equation Modeling with PLS software. third edition,Tehran: Jahaad University Press. [In Persian]
  11. Deng, J., & Pierskalla, C. (2018). Linking Importance–Performance Analysis, Satisfaction, and Loyalty: A Study of Savannah, GA. Journal of Sustainability, 10(3), 689-704. doi: 10.3390/su10030704
  12. Farhadi Y.M.; Jahian, M.; Portahari, M. & Ruknuddin Iftikhari, A. (2022), presenting an experience-oriented tourism model in creative cultural attractions, a case study: Tehran city, Urban Tourism Quarterly, Volume 9, Number 2, pp: 13-26. doi: 10.22059/JUT.2022.339631.1018. [In Persian]
  13. Feldman, J., & Skinner, J. (2019). Tour Guides as Cultural Mediators. Journal of Ethnologia Europaea, 48(2), 5-13. doi:10.16995/ee.1955
  14. Francis, K., Wandaka, j., Wamathai, A. & Jilo, N. (2019). The Role of Tour Guides in Promotion of Sustainable Tourism Practices in Kenya. Journal of Tourism and Hospitality Management, 7(2), 40-47. doi: 10.15640/jthm.v7n2a5
  15. Huang, S., Weiler, B., & Assaker, G. (2015). Effects of interpretive guiding outcomes on tourist satisfaction and behavioral intention. Journal of Travel Research, 54(3), 344-358. doi: 10.1177/0047287513517426
  16. Hwang, J., & Lee, J. (2019). Relationships among senior tourists’ perceptions of tour guides’ professional competencies, rapport, satisfaction with the guide service, tour satisfaction, and word of mouth. Journal of Travel Research, 58(8), 1331-1346. doi: 10.1177/0047287518803199
  17. Lin, Y. C. & Chen, Y. C. (2017). How tour guides’ professional competencies influence on service quality of tour guiding and tourist satisfaction. International Journal of Human Resource Studies, 7(1), 1-19. doi: 10.5296/ijhrs.v7i1.10602
  18. Modlin Jr, E. A., Alderman, D. H., & Gentry, G. W. (2011). Tour guides as creators of empathy: The role of affective inequality in marginalizing the enslaved at plantation house museums. Journal of Tourist Studies, 11(1), 3-19. doi: 10.1177/1468797611412007
  19. Mirfakhraddini, F.S. & Bahadori, S.R. (2022). the role of tour guides and tour operators in the development of sustainable tourism. Yazd: Yazd University Publications. [In Persian]
  20. Nguyen, H. L. (2015). The impacts of tour guide performance on foreign tourist satisfaction and destination loyalty in Vietnam. Thesis (D.B.A.), University of Western Sydney.
  21. Pereira, A. M. (2015). Tour guides and destination image: Evidence from Portugal. Journal of Tourism and Hospitality Management, 3(7-8), 129-150. doi: 10.17265/2328-2169/2015.08.001
  22. Perpiña, L., Camprubí, R., & Prats, L. (2019). Destination image versus risk perception. Journal of Hospitality & Tourism Research, 43(1), 3-19. doi: 10.1177/10963480177044
  23. Satar, N., Halidin, I. & Yuricka, A. (2022). The Quality of Tour Guides on Tourists’ Satisfaction in Malaysia Tourism Industry. Journal of Tourism, Hospitality and Destination, 1(2), 99-104. doi: 10.55123/toba.v1i2.603
  24. Shoraka, S.; Alizadeh, K. & Jafari, H. (2022), evaluation of factors affecting the development of tourism case study: Bojnord city. Journal of Urban Tourism, 9 (3), 131-146. doi: 10.22059/JUT.2022.340958.1025 [In Persian]
  25. Tătar, C. F., Herman, G. V., & Gozner, M. (2018). Tourist guides’ contribution to sustainability in Romania. Geo-Journal of Tourism and Geo-sites, 21(1), 282-287. doi: 10.30892/gtg.21122-287
  26. Vivek, S. D., Banwet, D. K., & Shankar, R. (2008). Analysis of interactions among core, transaction and relationship-specific investments: The case of offshoring. Journal of Operations Management, 26(2), 180-197. doi: 10.1016/j.jom.2007.02.010
  27. Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L. (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Journal of Tourism management, 40, 213-223. doi: 10.1016/j.tourman.2013.06.006