برند یک مقصد گردشگری از ابعاد مهم و برجسته در کسب مزیت رقابتی برای آن مقصد محسوب میشود. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات تصویر برند، آگاهی از برند و کیفیت برند بر دلبستگی و وفاداری به برند مقصد با نقش میانجی اعتماد به برند مقصد (مطالعه تطبیقی: شهرهای کرمان و یزد) میباشد. این تحقیق از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران داخلی و خارجی ورودی به دو شهر کرمان و یزد تشکیل میدهد و نمونهگیری بهصورت در دسترس انجامشده است. روایی پرسشنامه توسط کارشناسان و اساتید مورد تأیید قرارگرفته است. درمجموع تعداد 397 پاسخ از طریق یک نظرسنجی حضوری در دو شهر کرمان و یزد جمعآوری و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای 24SPSS و 3PLS استفاده شد. یافتههای حاصل از دادههای پژوهش نشان داد که تصویر برند، آگاهی از برند و کیفیت برند بر اعتماد به برند مقصد گردشگران دو شهر یزد و کرمان تأثیر میگذارد، که این امر بهنوبه خود بر بهبود وفاداری آنان از طریق اعتماد به برند مقصد تأثیرگذار میباشد. همچنین، تأثیر دلبستگی به برند مقصد، میانجی رابطه بین اعتماد به برند مقصد و وفاداری به برند مقصد هر دو شهر تأیید شد. درنهایت، تمامی روابط ذکرشده بالا در دو مدل کرمان و یزد تفاوت معناداری داشتند. با استفاده از یافتههای پژوهش، مدیریت شهری با افزایش میزان آگاهی از برند، کیفیت برند و اعتماد به برند مقصد گردشگران شهر کرمان و یزد میتواند سهم بسزایی در ارتقا وفاداری و اعتماد آنها به این شهرها داشته باشد.
فرشاد، لقمان؛ دربان آستانه، علیرضا و پوراحمد، احمدو (1401). تحلیلی بر نقش تصویر ذهنی از برند مقصد در توسعه گردشگری مطالعه موردی: شهرستان مریوان. مجله گردشگری شهری. 9(1)، 49-64. https://doi.org/10.22059/jut.2022.332215.965
Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity, 1991. Measuing brand equity across products and markets.
Barreda, A. A., Bilgihan, A., Nusair, K., & Okumus, F. (2015). Generating brand awareness in online social networks. Computers in Human Behavior, 50, 600–609. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.023
Beckman, E., Kumar, A., & Kim, Y.-K. (2013). The impact of brand experience on downtown success. Journal of Travel Research, 52(5), 646–658. https://doi.org/10.1177/0047287513478502
Beritelli, P. (2019). Transferring concepts and tools from other fields to the tourist destination: A critical viewpoint focusing on the lifecycle concept. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2019.100384
Berry, T. (2005). The predictive potential of the TALC model. In The tourism area life cycle (Vol. 2, pp. 254–279). conceptual and theoretical issues. ISBN: 1845410289
Bianchi, C., Pike, S., & Lings, I. (2014). Investigating attitudes towards three South American destinations in an emerging long haul market using a model of consumer-based brand equity (CBBE). Tourism Management, 42, 215–223. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.11.014
Blain, C., Levy, S. E., & Ritchie, J. B. (2005). Destination branding: Insights and practices from destination management organizations. Journal of Travel Research, 43(4), 328–338. https://doi.org/10.1177/0047287505274646
Boo, S., Busser, J., & Baloglu, S. (2009). A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations. Tourism Management, 30(2), 219–231. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.06.003
Buil, I., De Chernatony, L., & Martínez, E. (2013). Examining the role of advertising and sales promotions in brand equity creation. Journal of Business Research, 66(1), 115–122. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.07.030
Butler, R. W. (1980). The concept of a tourist area cycles of evolution: Implications for management of resources. Canadian Geographer/Le G´eographe canadien, 24(1), 5–12. Rev. 47, 777-780.
Chen, C. F., & Myagmarsuren, O. (2010). Exploring relationships between Mongolian destination brand equity, satisfaction and destination loyalty. Tourism Economics, 16 (4), 981–994. https://doi.org/10.5367/te.2010.0004
Chen, C. F., & Phou, S. (2013). A closer look at destination: Image, personality, relationship and loyalty. Tourism Management, 36(3), 269–278. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.11.015
Cooper, C., & Jackson, S. (1989). Destination life cycle: The Isle of Man case study. Annals of Tourism Research, 16(3), 377–398. https://doi.org/10.1016/0160-7383(89)90051-0
Dacin, P. A., & Smith, D. C. (1994). The effect of brand portfolio characteristics on consumer evaluations of brand extensions. Journal of Marketing Research, 31(2), 229–242. https://doi.org/10.1177/002224379403100207
Faridi Fashtami, A., Salaripour, A. A., & Hossam, M. (2022). Evaluation of the level of loyalty, attachment and satisfaction of tourists to urban tourism destinations, case study: Rasht tourism destination. Journal of Urban Tourism, 9(3), 1-13. https://doi.org/10.22059/jut.2022.333994.979 [In Persian]
Farshad, L., Doorman, A., & Pourahmad, A. (2022). An analysis of the role of the mental image of the destination brand in tourism development, a case study: Marivan city. Journal of Urban tourism, 9(1), 49-64. https://doi.org/10.22059/jut.2022.332215.965 [In Persian]
Garay, L., & Canoves, G. (2011). Life cycles, stages and tourism history: The Catalonia (Spain) experience. Annals of Tourism Research, 38(2), 651–671. https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.12.006
Gartner, W. C., & Ruzzier, M. K. (2011). Tourism destination brand equity dimensions: Renewal versus repeat market. Journal of Travel Research, 50(5), 471–481. https://doi.org/10.1177/0047287510379157
Grayson, K., & Johnson, D. (2015). Marketplace trust (pp. 1–3). The Wiley Blackwell Encyclopedia of Consumption and Consumer Studies.
Gretzel, U., Fesenmaier, D. R., Formica, S., & O’Leary, J. T. (2006). Searching for the future: Challenges faced by destination marketing organizations. Journal of Travel Research, 45(2), 116–126. https://doi.org/10.1177/0047287506291598
Han, S. H., Nguyen, B., & Lee, T. J. (2015). Consumer-based chain restaurant brand equity, brand reputation, and brand trust. International Journal of Hospitality Management, 50, 84–93. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2015.06.010
Haywood, K. M. (1986). Can the tourist-area life cycle be made operational?. Tourism Management, 7(3), 154–167. https://doi.org/10.1016/0261-5177(86)90002-6
Ilicic, J., Baxter, S. M., & Kulczynski, A. (2016). The impact of age on consumer attachment to celebrities and endorsed brand attachment. Journal of Brand Management, 23(3), 273–288. https://doi.org/10.1057/bm.2016.5
Japutra, A., Ekinci, Y., & Simkin, L. (2014). Exploring brand attachment, its determinants and outcomes. Journal of Strategic Marketing, 22(7), 616–630. https://doi.org/10.1080/0965254X.2014.914062
Jia, Y., & Lin, D. (2016). Tourist service perception, local attachment and loyalty: Taking Xiamen as an example. Geographical Research, (2), 390–400. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2021.100658
Kasapi, I., & Cela, A. (2017). Destination branding: A review of the city branding literature. Mediterranean Journal of Social Sciences, 8(4), 129.
Kim, B., Kim, S., & Heo, C. Y. (2016). Analysis of satisfiers and dissatisfiers in online hotel reviews on social media. International Journal of Contemporary Hospitality Management. ISSN: 0959-6119
Kim, W. G., & Kim, H. B. (2004). Measuring customer-based restaurant brand equity. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45(2), 115–131. https://doi.org/10.1177/0010880404264507
Kladou, S., & Kehagias, J. (2014). Assessing destination brand equity: An integrated approach. Journal of Destination Marketing & Management, 3(1), 2–10. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2013.11.002
Kumar, R. S., Dash, S., & Purwar, P. C. (2013). The nature and antecedents of brand equity and its dimensions. Marketing Intelligence & Planning. ISSN: 0263-4503
Kumar, V., & Christodoulopoulou, A. (2014). Sustainability and branding: An integrated perspective. Industrial Marketing Management, 43(1), 6–15. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2013.06.008
Kyle, G., & Chick, G. (2007). The social construction of a sense of place. Leisure Sciences, 29(3), 209–225. https://doi.org/10.1080/01490400701257922
Lassar, W., Mittal, B., & Sharma, A. (1995). Measuring customer-based brand equity. Journal of Consumer Marketing, 12(4), 11–19. https://doi.org/10.1108/07363769510095270
Lau, G. T., & Lee, S. H. (1999). Consumers’ trust in a brand and the link to brand loyalty. Journal of Market-Focused Management, 4(4), 341–370. https://doi.org/10.1023/A:1009886520142
Leisen, B. (2001). Image segmentation: The case of a tourism destination. Journal of Services Marketing. https://doi.org/10.1108/08876040110381517
Lin, Y., & Ryan, C. (2016). From mission statement to airline branding. Journal of AirTransport Management, 53, 150–160. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2016.02.013
Liu, W., & Lin, D. (2019). Tourist destination trust: Formation mechanism and spillover effects. Economics and Management, (7), 121–135. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2021.100658
Loehlin, J. C. (1992). Genes and environment in personality development. Sage Publications, Inc.
Louis, D., & Lombart, C. (2010). Impact of brand personality on three major relational consequences (trust, attachment, and commitment to the brand). The Journal of Product and Brand Management, 19(2), 114–130. https://doi.org/10.1108/10610421011033467
Ma, X., Li, W., & Chen, L. (2020). Research on the life cycle characteristics and formation mechanism of urban tourism complex: A case study of Qujiang. Xi’an. Geography and Geo-Information Science, (4), 102–109. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2021.100658
Macdonald, E. K., & Sharp, B. M. (2000). Brand awareness effects on consumer decision making for a common, repeat purchase product: A replication. Journal of Business Research, 48(1), 5–15. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(98)00070-8
McKercher, B., & Wong, I. A. (2020). Do destinations have multiple lifecycles?. TourismManagement, 83, 104232. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104232
Milicevic, K., Mihaliˇc, T., & Sever, I. (2017). An investigation of the relationship between destination branding and destination competitiveness. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(2), 209–221. https://doi.org/10.1080/10548408.2016.1156611
Moore, W., & Whitehall, P. (2005). The tourism area lifecycle and regime switching models. Annals of Tourism Research, 32(1), 112–126. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.05.006
Nagar, K. (2015). Modeling the effects of green advertising on brand image: Investigating the moderating effects of product involvement using structural equation. Journal of Global Marketing, 28(3–5), 152–171. https://doi.org/10.1080/08911762.2015.1114692
Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Rajaguru, R. (2018). The determinants of franchise brand loyalty in B2B markets: An emerging market perspective. Journal of Business Research, 86, 435–445. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.09.015
Oppermann, M. (1995). Travel life cycle. Annals of Tourism Research, 22(3), 535–552. https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00004-P
Singh, R., Bakshi, M., & Mishra, P. (2015). Corporate social responsibility: Linking bottom of the pyramid to market development? Journal of Business Ethics, 131(2), 361–373.
Taghipourian, M. J., Yazdani, R., Aghaeifar, M. (2022). The role of the mental image of the destination brand on the behavioral tendencies of tourists, a case study: tourists in the west of Mazandaran province. Journal of Urban Tourism, 5(4), 37-50. http://doi.org/10.22059/JUT.2022.332215.965. [In Persian]
Thach, E. C., & Olsen, J. (2006). The role of service quality in influencing brand attachments at winery visitor centers. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 7(3), 59–77. https://doi.org/10.1300/J162v07n03_04
Vada, S., Prentice, C., & Hsiao, A. (2019). The influence of tourism experience and well-being on place attachment. Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 322–330. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2018.12.007
Wei, S., & Wu, X. (2012). The role of trust in the influence of brand experience on brand loyalty. Social Science Front, 10, 238–240.
Westwood, S., Morgan, N. J., Pritchard, A., & Ineson, E. (1999). Branding the package holiday—the role and significance of brands for UK air tour operators. Journal of Vacation Marketing, 5(3), 238–252. https://doi.org/10.1177/135676679900500304
Wu, L., Shi, X., Wang, B., & Zhang, J. (2017). Brand Attachment: Theory, measurement and relationship with related variables. Advances in Psychological Science, (8), 1411–1422. https://doi.org/10.3724/SP.J.1042.2017.01411
Xu, H., Zheng, H., & Bao, J. (2005). System dynamic model of the life cycle of urban tourist destinations. Human Geography, (5), 66–69, 19. https://doi.org/10.1080/13683500.2011.610499
Yang, S. B., Lee, K., Lee, H., & Koo, C. (2019). In Airbnb we trust: Understanding consumers’ trust-attachment building mechanisms in the sharing economy. International Journal of Hospitality Management, 83, 198–209. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.10.016
Yi, X., Fu, X., Jin, W., & Okumus, F. (2018). Constructing a model of exhibition attachment: Motivation, attachment, and loyalty. Tourism Management, 65, 224–236. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.10.006
Zhang, K. M., & Wen, Z. G. (2008). Review and challenges of policies of environmental protection and sustainable development in China. Journal of Environmental Management, 88(4), 1249–1261. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2007.06.019
Zhang, N., Zhou, Z. M., Su, C. T., & Zhou, N. (2013). How do different types of community commitment influence brand commitment? The mediation of brand attachment. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(11), 836–842. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0456
Zhong, L., Deng, J., & Xiang, B. (2008). Tourism development and the tourism area life-cycle model: A case study of Zhangjiajie National Forest Park, China. Tourism Management, 29(5), 841–856. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.10.002
پورسعید, محمدمهدی , ده یادگاری, سعید , خسروپور, ریحانه و برزگرپور, محبوبه . (1402). بررسی تأثیرات تصویر، آگاهی و کیفیت برند بر دلبستگی و وفاداری به برند مقصد با نقش میانجی اعتماد به برند، مطالعه تطبیقی: شهرهای کرمان و یزد. نشریه گردشگری شهری, 10(2), 93-113. doi: 10.22059/jut.2023.352248.1093
MLA
پورسعید, محمدمهدی , , ده یادگاری, سعید , , خسروپور, ریحانه , و برزگرپور, محبوبه . "بررسی تأثیرات تصویر، آگاهی و کیفیت برند بر دلبستگی و وفاداری به برند مقصد با نقش میانجی اعتماد به برند، مطالعه تطبیقی: شهرهای کرمان و یزد", نشریه گردشگری شهری, 10, 2, 1402, 93-113. doi: 10.22059/jut.2023.352248.1093
HARVARD
پورسعید, محمدمهدی, ده یادگاری, سعید, خسروپور, ریحانه, برزگرپور, محبوبه. (1402). 'بررسی تأثیرات تصویر، آگاهی و کیفیت برند بر دلبستگی و وفاداری به برند مقصد با نقش میانجی اعتماد به برند، مطالعه تطبیقی: شهرهای کرمان و یزد', نشریه گردشگری شهری, 10(2), pp. 93-113. doi: 10.22059/jut.2023.352248.1093
CHICAGO
محمدمهدی پورسعید , سعید ده یادگاری , ریحانه خسروپور و محبوبه برزگرپور, "بررسی تأثیرات تصویر، آگاهی و کیفیت برند بر دلبستگی و وفاداری به برند مقصد با نقش میانجی اعتماد به برند، مطالعه تطبیقی: شهرهای کرمان و یزد," نشریه گردشگری شهری, 10 2 (1402): 93-113, doi: 10.22059/jut.2023.352248.1093
VANCOUVER
پورسعید, محمدمهدی, ده یادگاری, سعید, خسروپور, ریحانه, برزگرپور, محبوبه. بررسی تأثیرات تصویر، آگاهی و کیفیت برند بر دلبستگی و وفاداری به برند مقصد با نقش میانجی اعتماد به برند، مطالعه تطبیقی: شهرهای کرمان و یزد. نشریه گردشگری شهری, 1402; 10(2): 93-113. doi: 10.22059/jut.2023.352248.1093