مطالعه نقش موانع مدیریتی ادراک شده در فرایند توسعه گردشگری مذهبی بر پایه مشارکت اجتماعی ذینفعان گردشگری: مورد مطالعه شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله مستخرج از پایان نامه

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام، مشهد، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22059/jut.2024.362672.1145

چکیده

هدف این تحقیق مطالعه نقش موانع مدیریتی ادراک‌شده در فرایند توسعه گردشگری مذهبی بر پایه مشارکت اجتماعی ذینفعان گردشگری در شهر مشهد می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت از نوع کمّی است. به علاوه تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، از نوع توصیفی است که به شیوه میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه ذینفعان محلی گردشگری در شهر مشهد شامل فعالان فرهنگی و دینی، هتل‌داران، کسبه و فعالین صنعت حمل و نقل در نیمه اول سال 1401 و نمونه آماری 385 نفر از آنها هستند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای است که قابلیت اعتبار آن با استفاده از روش‌های روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با استفاده از سه روش آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و پایایی معرف‌ها بررسی و تأیید شده است. نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی در نرم‌افزار PLS نشان داد که مشارکت اجتماعی ذینفعان گردشگری تأثیر مثبت و معناداری بر حمایت و پشتیبانی مجاوران از توسعه گردشگری مذهبی شهر مشهد و تأثیر منفی و معناداری بر موانع مدیریتی ادراک‌شده آنان دارد. به علاوه موانع مدیریتی ادراک‌شده تأثیر منفی و معناداری بر حمایت و پشتیبانی مجاوران از توسعه گردشگری مذهبی شهر مشهد دارد. ضمناً بر اساس تحلیل‌های آماری موانع مدیریتی ادراک‌شده در جامعه گردشگری، دارای اثر میانجی بین مشارکت اجتماعی ذینفعان گردشگری و حمایت و پشتیبانی مجاوران از توسعه گردشگری مذهبی شهر مشهد می‌باشد.

کلیدواژه‌ها