خبرربایی مبتنی بر رویدادهای شهری تلخ: مطالعه‌ای در برندهای گردشگری ایران

نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی

3 4. دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22059/jut.2024.371542.1184

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی خبرربایی(نیوزجکینگ) مبتنی بر رویدادهای تلخ توسط برندهای گردشگری ایران صورت گرفت.

روش‌شناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به‌روش تحلیل محتوا و اسنادی انجام شده و جزو پژوهش‌های کیفی می‌باشد، جامعه آماری، تمامی متخصصان بازاریابی، تولید محتوا، فعالان و صاحبان مشاغل حوزه گردشگری بود؛ که13تن از این خبرگان، از طریق نمونه‌گیری نظری انتخاب و حاضر به شرکت در پژوهش شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش تحلیل محتوا، مصاحبه‌هایی عمیق، و در بخش اسنادی، خبرربایی برند علی‌بابا در واکنش به خبر "زلزله 21 آبان 1396 استان کرمانشاه" بود.

یافته‌ها: یافته‌‌ها نشان داد: برندهای گردشگری ایران نیز مانند بقیه کسب و کارها می‌توانند اقدام به خبرربایی کنند، اما این‌کار برای آنها سخت‌تر است؛ بخصوص وقتی می‌خواهند روی موج خبرهای تلخ سوار شوند، با حساسیت‌های بیشتری مواجه‌اند، اما به‌طورکلی امکان خبرربایی براساس حوادث ناگوار وجود دارد و ماهیت این نوع اخبار، مانع از انجام موفق آن نمی‌شود.

نتیجه‌گیری: با هوشیاری می‌توان روی موج اخبار منفی نیز سوار شد و بهره کافی را از آن برد؛ اما الف) برندهای گردشگری وقتی می‌خواهند بر موج خبرهای تلخ سوار شوند، باید:1) موارد حسّاسی که احساسات عموم مردم را جریحه‌دار می‌کند، رعایت کنند، ... ،4) خود را صرفا"ملزم به اخبار گردشگری نکنند تا روی موج آن سوار شوند، ب)مصاحبه‌شوندگان پس از مشاهده خبرربایی مورد پژوهش، اذعان داشتند که این محتوا: 1)به درک اهمیت اخبار در کسب و کارها کمک می-نماید،…3) بیانگر ضرورت درگیرشدن برندها در اخبار هستند،4) مناسب شبکه‌های اجتماعی‌اند.

کلیدواژه‌ها