الگوی تاب‌آوری ذی‌نفعان صنعت گردشگری با تکیه بر ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی(شهر های منتخب گردشگری ایران)

نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گردشگری ، دانشکده مدیریت، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران

2 استاد، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.

3 دانشیار،دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ ، تهران، ایران.

4 مدیریت جهانگردی ، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران

10.22059/jut.2024.367897.1167

چکیده

ذی‌نفعان صنعت‌گردشگری با ایجاد تاب‌آوری می‌توانند در برابر بحران‌ها بهبود یابند و بر اقتصاد ملی تأثیرگذار باشند. همچنین، با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اجتماعی‌-فرهنگی، ذی‌نفعان می‌توانند بحران‌ها را به فرصتی برای رشد و توسعه‌پایدار تبدیل کنند. بنابراین، توجه به ایجاد تاب‌آوری ذی‌نفعان صنعت‌گردشگری و ارتقاء آن برای توسعه‌پایدار ضروری است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه ارائه الگوی تاب‌آوری ذی‌نفعان صنعت گردشگری با تکیه‌بر ظرفیت‌های اجتماعی-فرهنگی در استان‌های برگزیده گردشگری ایران (تهران، یزد، اصفهان و همدان) انجام شده‌است. این پژوهش از نوع بنیادی است، و روش پژوهش کیفی و به روش داده بنیاد صورت پذیرفته است. داده‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند نظری و با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق با خبرگان پژوهش گردآوری و با استفاده از اصول تحلیل داده‌ها و مبانی کدگذاری، با کمک نرم‌افزار (مکس-‌کیو-دی-ای) انجام شده‌است. در نتیجه الگوی پژوهش در6 طبقه اصلی (موجبات علی، پدیده اصلی، شرایط زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها)، 6 مقوله اصلی (تعالی فرهنگی و معنوی جامعه، فرهنگ حمایت و نوآوری، چالش‌های صنعت‌گردشگری، تاب‌آوری ذی‌نفعان صنعت‌گردشگری، مدیریت تاب‌آوری، صنعت‌گردشگری تاب‌آور و پایدار )؛ 18 مقوله فرعی (سلامت معنوی، هم بستگی و انسجام اجتماعی، سلامت معنوی، ‌نوآوری و خلاقیت، حمایت‌های دولتی و غیردولتی، چالش‌های صنعت‌گردشگری، ایجاد تاب‌آوری و حفظ ارزش‌های حاکم بر صنعت‌گردشگری، بهره‌مندی از ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی، مدیریت بحران و آمادگی‌، آموزش و آگاهی، ارتباطات و اشتراک‌گذاری اطلاعات، مشارکت ذی‌نفعان، ‌امنیت و اعتماد اجتماعی-‌ فرهنگی، تنوع و سازگاری، الگوبرداری، حفظ فرهنگ محلی، بهبود و رفاه ذی‌نفعان گردشگری، توسعه پایدار صنعت‌گردشگری)؛ و 64 کد مفهومی ارائه گردیده است. انتظار می‌رود بکارگیری الگوی تعیین شده در جهت تاب‌آوری و بهبود عملکرد صنعت گردشگری بهره‌برداری شود.

کلیدواژه‌ها