تحلیل عوامل مؤثر بر ماندگاری گردشگران در مقاصد گردشگری شهری مطالعه مورد: شهر تهران

نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی

2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، تهران، ایران

3 گروه آمار، دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

توسعه گردشگری نتایج مختلفی ازنظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد. دراین‌بین یکی از موضوع‌های مهم گرایش روزافزون در مقاصد گردشگری، افزایش گردشگران و مدت ماندگاری آنان در مقاصد به همراه تلاش برای فراهم کردن شرایط محیطی و انسانی مناسب است؛ بنابراین، تمایل گردشگران برای ماندگاری بیشتر شاخصی مهم در ارزیابی توان مقاصد گردشگری در بهره‌برداری مناسب از مزایای گردشگری به شمار می‌آید در این تحقیق تلاش شد عوامل مؤثر بر ماندگاری گردشگران موردمطالعه شهر تهران مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران ورودی به شهر تهران است. در جهت تعیین حجم نمونه با توجه به نبود تعداد جامعه آماری از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده و حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه‌شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و لیزرل با روش آمار توصیفی و مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‌ها نشان داد که کیفیت خدمات تأثیر معنی‌دار بر ماندگاری گردشگران در شهر تهران دارد. و مقدار ضریب مسیر به‌دست‌آمده برابر با 41/0 است، انگیزه سفر تأثیر معنی‌دار بر ماندگاری گردشگران در شهر تهران دارد. و مقدار ضریب مسیر به‌دست‌آمده برابر با 47/0 است. از دیگر نتایج این پژوهش این است که خصوصیات سفر تأثیر معنی‌دار بر ماندگاری گردشگران در شهر تهران دارد و مقدار ضریب مسیر به‌دست‌آمده برابر با 38/0 است

کلیدواژه‌ها


  1. پورنگ، ناهید؛ پورنگ، علی و غیورباغبانی، مرتضی. (1400). ارائه الگوی ساختاری تفسیری عوامل مقصد محور مؤثر بر جذب و ماندگاری گردشگران (مطالعه موردی: شهر مشهد). مطالعات مدیریت گردشگری، 16(53)، 393-430.
  2. https://doi.org/10.22054/tms.2021.36648.2212
  3. پورنگ، علی؛ غیورباغبانی، سیدمرتضی و پورنگ، ناهید. (1399). شناسایی عوامل مؤثر بر جذب و ماندگاری گردشگر مذهبی در کلان‌شهر مشهد با رویکرد داده بنیاد. مدیریت اسلامی، 28(2)، 151-192.
  4. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516980.1399.28.2.6.3
  5. چراغی، مهدی؛ محمدی یگانه، بهروز؛ کیامهر، رامین و جعفری، معصومه. (1400). تحلیل عوامل مؤثر بر ماندگاری گردشگران در شهرهای میانی مطالعه موردی: شهر زنجان. مجله گردشگری شهری، 8(3)، 107-119.
  6.  https://doi.org/10.22059/jut.2021.308217.824
  7. حسام، مهدی و آقائی زاده، اسماعیل. (1397). واکاوی دلایل تمایل اندک گردشگران به ماندگاری در شهر رشت. مجله گردشگری شهری، 5(1)، 35-51. https://doi.org/10.22059/jut.2018.232906.313
  8. رفیعی، هادی؛ پارساپور، سارا؛ رهنما، علی. (1395). عوامل اقتصادی اجتماعی مؤثر بر ماندگاری گردشگران داخلی (موردمطالعه: شهر مشهد). مطالعات اجتماعی گردشگری، 4(7)، 1-10.
  9. صابری فر، رستم. (1399). نقش گردشگری خلاق در ماندگاری گردشگران و اثر آن بر توسعه توسعه اقتصادی (نمونه نمونه موردی بشرویه خراسان جنوبی. برنامه‌ریزی و آمایش فضا، ۲۴ (۴)، ۲۰۷-۱۷۷.
  10. Adongo, C. A., Badu-Baiden, F., & Boakye, K. A. A. (2017). The tourism experience-led length of stay hypothesis. Journal of outdoor recreation and tourism, 18, 65-74. https://doi.org/10.1016/j.jort.2017.02.003
  11. Aguilar, M. I., & Díaz, B. (2019). Length of stay of international tourists in Spain: A parametric survival analysis. Annals of Tourism Research, 79, 102768. https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.102768
  12. Akande, O. A., Adeyemi, F. C., & Kevin-Israel, O. C. (2021). Charting new paths for the tourism industry and post COVID-19 adaptation strategies in hotel operations. Afr. J. Sustain. Dev, 11, 23-36. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.09.002
  13. Alén, M. E., Domínguez, T., & Fraiz, A. (2014). El turismo senior como segmento de mercado emergente. Cuadernos de Turismo, 26,9–24. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.103938
  14. Almeida, A., Machado, L. P., & Xu, C. (2021). Factors explaining length of stay: Lessons to be learnt from Madeira Island. Annals of Tourism Research Empirical Insights, 2(1), 10-28. https://doi.org/10.1016/j.annale.2021.100014
  15. Atsız, O., Leoni, V., & Akova, O. (2020). Determinants of tourists' length of stay in cultural destination: one-night vs longer stays. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(1), 62-78. https://doi.org/10.1108/JHTI-07-2020-0126
  16. Baños-Pino, J. F., Boto-García, D., Del Valle, E., & Sustacha, I. (2023). The impact of COVID-19 on tourists’ length of stay and daily expenditures. Tourism Economics, 29(2), 437-459. https://doi.org/10.1177/13548166211053419
  17. Barros, C. P., & Machado, L. P. (2020). The length of stay in tourism. Annals of Tourism Research, 37(3), 692–706. https://doi.org/10.1016/j.annals.2009.12.005.
  18. cheraghi, M., mohammadi yeghaneh, B., keyamehr, R., & jafari, M. (2021). Analysis of Factors Affecting Tourists’ Length of stay in Middle Cities Case Study: Zanjan city. Journal of Urban Tourism, 8(3), 107-119. doi: 10.22059/jut.2021.308217.824. [In Persian].
  19. Dogru, T., Bulut, U., Kocak, E., Isik, C., Suess, C., & Sirakaya-Turk, E. (2020). The nexus between tourism, economic growth, renewable energy consumption, and carbon dioxide emissions: contemporary evidence from OECD countries. Environmental Science and Pollution Research, 27, 40930-40948. https://doi.org/10.1007/s11356-020-10110-w
  20. Feitosa, P. H., & Silva, A. B. (2022). Length of stay and satisfaction shaping the competitiveness of international business tourism in São Paulo city, Brazil. Tourism Economics, 28(3), 728-747. https://doi.org/10.1177/13548166211056390
  21. Garrod, B., & Almeida, A. (2023). On the strategic management of an events portfolio to extend tourists’ length of stay: a LASSO approach. Current Issues in Tourism, 26(2), 305-322. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.2010673
  22. Gedecho, E. K. (2015). Challenges of religious tourism development: the case of Gishen Mariam, Ethiopia. American Journal of Tourism Research, 3(2), 42-57. https://doi.org/10.20372/ajbs.2020.5.2.198
  23. Gemar, G., Sánchez-Teba, E. M., & Soler, I. P. (2022). Factors determining cultural city tourists' length of stay. Cities, 130, 103938. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.11.002
  24. Gómez-Déniz, E., Pérez-Rodríguez, J. V., Reyes, J., & Gómez, H. W. (2020). A bimodal discrete shifted Poisson distribution. a case study of tourists’ length of stay. Symmetry, 12(3), 442. https://doi.org/10.3390/sym12030442
  25. Gozgor, G., Seetaram, N., & Lau, C. K. M. (2021). Effect of global uncertainty on international arrivals by purpose of visits and length of stay. International Journal of Tourism Research, 23(6), 1086-1098. https://doi.org/10.1002/jtr.2464
  26. Gutiérrez, A., Miravet, D., Saladié, Ò., & Clavé, S. A. (2020). High-speed rail, tourists’ destination choice and length of stay: A survival model analysis. Tourism Economics, 26(4), 578-597. https://doi.org/10.1177/1354816619855286
  27. Hateftabar, F. (2021). The impact of psychological distance on tourists’ length of stay: Survival analysis. Journal of Hospitality and Tourism Management, 3(46), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.11.006
  28. Hesam, M., & Aghaeizadeh, E. (2018). Examination of the Reasons for the Slight Tendency of Tourists to Survive in Rasht. Journal of Urban Tourism, 5(1), 35-51. doi: 10.22059/jut.2018.232906.313. [In Persian].
  29. Jackman, M., Lorde, T., Naitram, S., & Greenaway, T. (2020). Distance matters: the impact of physical and relative distance on pleasure tourists' length of stay in Barbados. Annals of Tourism Research, 80(3), 102-114. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.07.004
  30. Jeon, C. Y., & Yang, H. W. (2021). The structural changes of a local tourism network: Comparison of before and after COVID-19. Current Issues in Tourism, 24(23), 3324-3338. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1874890
  31. Mihai, V. C., Dumitras, D. E., Oroian, C., Chiciudean, G. O., Arion, F. H., & Mureșan, I. C. (2023). Exploring the Factors Involved in Tourists’ Decision-Making and Determinants of Length of Stay. Administrative Sciences, 13(10), 21-35. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.11.026
  32. Mohammad, B. A., & Herzallah, F. (2023). Toward Developing a Model to Examine Destination Attributes and Length of Stay within Satisfaction Matter in Jordan. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 24(5), 629-662. https://doi.org/10.1080/1528008X.2022.2073938
  33. Montaño, J., Rossello, J., & Sanso, A. (2019). A new method for estimating tourists’ length of stay. Tourism Management, 75(4), 112-120. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.04.009
  34. Nguyen, P. M. B., Pham, X. L., & Truong, G. N. T. (2023). A bibliometric analysis of research on tourism content marketing: Background knowledge and thematic evolution. Heliyon, 9(2),12-23. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.05.013
  35. Nicolau, J. L., Zach, F. J., & Tussyadiah, I. P. (2018). Effects of distance and first-time visitation on tourists’ length of stay. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(7),1023-1038. https://doi.org/10.1177/1096348016654972
  36. Oklevik, O., Kwiatkowski, G., Malchrowicz-Mośko, E., Ossowska, L., & Janiszewska, D. (2021). Determinants of tourists’ length of stay. PloS one, 16(12), 23-40. https://doi.org/10.1016/j.epsc.2019.101220
  37. Peypoch, N., Randriamboarison, R., Rasoamananjara, F., & Solonandrasana, B. (2020). The length of stay of tourists in Madagascar. Tourism Management, 33(5), 1230–1235. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.11.003
  38. Pourang, A., Ghayoor Baghbani, S. M., & Pourang, N. (2020). Identifying the Effective Factors Influencing Attraction and Retention of Religious Tourists in Mashhad Metropolis Based on Grounded Theory. Journal of Islamic Management, 28(2), 151-192.. [In Persian].
  39. Pourang, N., Pourang, A., & Ghayour Baghbani, S. M. (2021). Presentation Interpretive Structural Model of Destination-Based Factors Affecting the Attraction and Tourists Length of Stay (Case Study: Mashhad City). Tourism Management Studies, 16(53), 393-430. doi: 10.22054/tms.2021.36648.2212. [In Persian].
  40. Rafiy, H. Parsapour.S. Rahnama. A. (2016). Socio-economic factors affecting overnight stays of domestic tourists (case study: Mashhad). Social Studies in Tourism, 7(7), 1-10.. [In Persian].
  41. Saberifar R. (2020). The Role of Creative Tourism in Tourists Stay and its Impact on Economic Development (Case Study of Boshruyeh in South Khorasan. MJSP, 24 (4),177-207.. [In Persian].
  42. Soler, I. P., Gemar, G., & Correia, M. B. (2018). Length of stay for tourists' inland trips. Journal of Destination Marketing & Management, 10(3), 49-60. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.05.008
  43. Sun, Y. Y., Lin, P. C., & Higham, J. (2020). Managing tourism emissions through optimizing the tourism demand mix: Concept and analysis. Tourism management, 81(2), 27-40. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104161
  44. Wang, L., Fong, D. K. C., Law, R., & Fang, B. (2018). Length of stay: Its determinants and outcomes. Journal of Travel Research, 57(4), 472-482 https://doi.org/10.1177/0047287517700315
  45. Wen, L., Liu, C., Song, H., & Liu, H. (2021). Forecasting tourism demand with an improved mixed data sampling model. Journal of Travel Research, 60(2), 336-353. https://doi.org/10.1177/0047287520906220.