شناسایی الگوی توسعه گردشگری سوریه در دوران پسا بحران "با تأکید بر شهر دمشق"

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسندگان

گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

اگرچه تا کنون هیچ کشوری موفق به جلوگیری از تأثیرات منفی جنگ‌ها و بی‌ثباتی امنیتی بر بخش گردشگری نشده است بااین‌حال، نیاز به توسعه گردشگری پس از عبور از این بحران‌ها به دلیل نقش بسیار زیادی که در حمایت از اقتصاد مناطق آسیب‌دیده دارد، از اهمیت و اولویت برخوردار است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر و مقوله‌های کلیدی در برنامه‌ریزی توسعه گردشگری است. به‌نحوی‌که در نظر گرفتن آن‌ها در برنامه‌ریزی توسعه گردشگری در سطح ملی بتوان به بهینگی لازم در برنامه‌ریزی دست‌یافت و از هزینه‌های ناخواسته اجتناب نمود. به‌منظور دستیابی به هدف یادشده روش کیفی با ابزار مصاحبه کارشناسی مدنظر قرارگرفته است. درمجموع از نظرات 30 کارشناس و پژوهشگر فعال در حوزه گردشگری کشور سوریه به روش گلوله برفی استفاده‌شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار تحلیل محتوای کیفی MaxQDA 2020 استفاده‌شده است. پژوهش حاضر در مرحله، ابتدا کدها و مقوله‌های محوری مرتبط با گردشگری کشور سوریه را شناسایی نموده است و سپس با بررسی ارتباطات این کدها کدبندی انتخابی که روند و ارتباطات این کدها را نشان می‌دهد، انجام‌شده است. در بخش کدبندی انتخابی 6 کد اصلی شامل: کارکردهای گردشگری، موانع توسعه گردشگری، الزامات توسعه گردشگری، اولویت بازارهای هدف، انواع گردشگری و ذی‌نفعان گردشگری بوده است. در بخش انواع گردشگری پتانسیل توسعه گونه‌های گردشگری در شهر دمشق معرفی‌شده است. در بخش کدبندی انتخابی نیز ارتباطات، الزامات و پیوندهای مرتبط با توسعه گردشگری سوریه در دوران پس از بحران داخلی ترسیم‌شده است. الگوی ترسیم‌شده در قالب روابط انتخابی می‌تواند مسیر حرکت در راستای توسعه گردشگری کشور سوریه را ترسیم نماید و به برنامه‌ریزان این حوزه جهت برون‌رفت از وضعیت فعلی و حرکت به سمت وضعیت بهینه کمک نماید

کلیدواژه‌ها


  1. گودرزی، مجید؛ سلطانی، زهرا و متینی نژاد، اعظم. (1403). تدوین و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری پزشکی در کلان‌شهر اهواز. مجله گردشگری شهری، 11 (1)، 20-1. doi: 10.22059/jut.2024.373612.1195
  2. خادمی، لیلا؛ ایزدی، حسن و سلطانی، علی. (1402). واکاوی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهرستان خرم‌آباد با روش تحلیل ساختاری. مجله گردشگری شهری، 10 (3)، 88-69. doi: 10.22059/jut.2023.358852.1131
  3. Avraham, E. (2016). Destination marketing and image repair during tourism crises: The case of Egypt. Journal of Hospitality and Tourism Management, 28, 41-48.
  4. Bayih, B., & Singh, A. (2020). Modeling domestic tourism: motivations, satisfaction and tourist behavioral intentions. Heliyon, 63(4), 1-26.
  5. Bhaskara, G. I., Filimonau, V., Wijaya, N. M. S., & Suryasih, I. A. (2023). Innovation and creativity in a time of crisis: A perspective of small tourism enterprises from an emerging destination. Tourism Management Perspectives, 46, 101093. doi:https://doi.org/10.1016/j.tmp.2023.101093
  6. Choy, M. W., & Yeung, A. S. (2023). Person-environment fit: Does it matter for tourism students’ career outcomes in an era of crisis?. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 32, 100414. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2022.100414
  7. Di Vaio, A., López-Ojeda, A., Manrique-de-Lara-Peñate, C., & Trujillo, L. (2021). The measurement of sustainable behaviour and satisfaction with services in cruise tourism experiences. An empirical analysis. Research in Transportation Business & Management, 63(5), 3-16.
  8. Goodarzi, M., Soltani, Z., & Matini Nejad, A. (2024). Compiling and Prioritizing Factors Affecting Medical Tourism Development in Ahvaz Metropolis. Journal of Urban Tourism, 11(1), 1-20. doi: 10.22059/jut.2024.373612.1195 [in Persian]
  9. Kanwal, S., Rasheed, M. I., Pitafi, A.H., Pitafi, A., & Ren, M. (2020). Road and transport infrastructure development and community support for tourism: The role of perceived benefits, and community satisfaction. Tourism Management, 63(5), 3-11.
  10. Karimimoshaver, M., Ahmadi, M. A., Aram, F., & Mosavi, A. (2020). Urban views and their impacts on citizens: A grounded theory study of Sanandaj city. Heliyon, 6(10), e05157. doi:https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05157
  11. khademi, L., Izady, H., & Soltani, A. (2023). Analysis of Factors Affecting Tourism Development in Khorramabad County by Structural Analysis Method. Journal of Urban Tourism, 10(3), 69-88. doi: 10.22059/jut.2023.358852.1131 [in Persian]
  12. Kılıçlar, A., Uşaklı, A., & Tayfun, A. (2018). Terrorism prevention in tourism destinations: Security forces vs. civil authority perspectives. Journal of destination marketing & management, 8, 232-246.
  13. Li, S., Wang, Y., Filieri, R., & Zhu, Y. (2022). Eliciting positive emotion through strategic responses to COVID-19 crisis: Evidence from the tourism sector. Tourism Management, 90, 104485. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104485
  14. Liu, A., & Pratt, S. (2017). Tourism's vulnerability and resilience to terrorism. Tourism Management, 60, 404-417.
  15. Liu, C., & Tseng, M.Y. (2021). Paradigmatic variation in hedging and boosting: A comparative study of discussions in narrative inquiry and grounded theory research. English for Specific Purposes, 61, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.esp.2020.08.002
  16. Markey, K., Tilki, M., & Taylor, G. (2020). Practicalities in doctorate research of using grounded theory methodology in understanding nurses’ behaviours when caring for culturally diverse patients. Nurse Education in Practice, 44, 102751. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102751
  17. Maysami, A. M., & Mohammadi Elyasi, G. (2020). Designing the framework of technological entrepreneurship ecosystem: A grounded theory approach in the context of Iran. Technology in Society, 63, 101372. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101372
  18. Nematpour M., Khodadadi M. & Rezaei (2021), Systematic analysis of development in Iran’s tourism market in the form of future study: A new method of strategic planning. Futures, 125 (2021) 102650.
  19. Osorio, P., Cadarso, M.Á., Tobarra, M.Á., & García-Alaminos, Á. (2023). Carbon footprint of tourism in Spain: Covid-19 impact and a look forward to recovery. Structural Change and Economic Dynamics. https://doi.org/10.1016/j.strueco.2023.03.003
  20. Oviedo-García, M., Vega-Vázquez, M., Castellanos-Verdugo, M., & Orgaz-Agüera, F. (2019). Tourism in protected areas and the impact of servicescape on tourist satisfaction, key in sustainability. Journal of Destination Marketing & Management, 63(5), 832–837.
  21. Perles-Ribes, J. F. et al. (2019). Effects of political instability in consolidated destinations: The case of Catalonia (Spain). Tourism Management, 70, 134-139.
  22. Samitas, A., Asteriou, D., Polyzos, S., & Kenourgios, D. (2018). Terrorist incidents and tourism demand: Evidence from Greece. Tourism management perspectives, 25, 23-28.
  23. Schönherr, S., Peters, M., & Kuščer, K. (2023). Sustainable tourism policies: From crisis-related awareness to agendas towards measures. Journal of Destination Marketing & Management, 27, 100762. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2023.100762
  24. Senbeto, D. L. (2022). Crisis and Africa's tourism industry: A comprehensive review and agenda for future research. Tourism Management Perspectives, 43, 100992. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2022.100992
  25. Shaykh-Baygloo, R. (2021). Foreign tourists' experience: The tri-partite relationships among sense of place toward destination city, tourism attractions and tourists' overall satisfaction - Evidence from Shiraz, Iran. Journal of Destination Marketing & Management, 63(3), 832–837.
  26. Su, R., Bramwell, B., & Whalley, P. A. (2018). Cultural political economy and urban heritage tourism. Annals of Tourism Research, 68, 30-40. https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.11.004
  27. Sun, Y.Y., Sie, L., Faturay, F., Auwalin, I., & Wang, J. (2021). Who are vulnerable in a tourism crisis? A tourism employment vulnerability analysis for the COVID-19 management. Journal of Hospitality and Tourism Management, 49, 304-308. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.08.014
  28. Varnajot, A., & Saarinen, J. (2021). ‘After glaciers?’ Towards post-Arctic tourism. Annals of Tourism Research, 63(5), 832–837.
  29. Zhang, J. (2021). Impacts of the emissions policies on tourism: An important but neglected aspect of sustainable tourism. Journal of Hospitality and Tourism Management, 63(2), 402-410.