صنعت گردشگری با ویژگیهای خاص خود صنعتی پویا با آیندهای روشن تلقی میشود که باعث توسعه شهری میشود. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش زیرساختهای نرم و سخت سازمانی در کیفیت برگزاری گردشگری رویدادی و پیامدهای تجربه گردشگری گل و گیاه محلات میباشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی افرادی هستند که در سالهای گذشته از جشنواره گل و گیاه شهر محلات بازدید کردهاند که بر اساس جدول کرچسی و مورگان 384 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از پژوهش پس از تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس نشان داده است که زیرساختهای نرم و سخت سازمانی بر کیفیت گردشگری تأثیر دارند و همچنین عجین شدن گردشگر بر تماس فرهنگی و تجربه بهیادماندنی و تجربه بهیادماندنی بر تمایل به بازدید دوباره و توصیه به دیگران تأثیرگذار است. جهت نیل به توسعه گردشگری میباید فعالیتهای بنیادین در دو جبهه صورت گیرد. از منظر بخش دولتی و سیاستگذاران لازم است ضمن فراهم آوردن زیرساخت، همکاری و همراهی با بخش خصوصی، بسترهای اولیه و ضروری جهت ایجاد انگیزه در بخش خصوصی را فراهم نمایند. از طرف دیگر لازم است بخش خصوصی ضمن اتخاذ رویکرد نظاممند با کسب شایستگیهای لازم در تدوین استراتژیهای بازاریابی موردنیاز کوشا باشد. در پایان امید است با همراهی و همدلی بخش دولتی و خصوصی از ظرفیتهای بالقوه کشور در صنعت گردشگری جهت توسعه ملی استفاده شود.
ابراهیمزاده، عیسی؛ حافظرضازاده، معصومه و دارائی، مرضیه. (1393). برنامهریزی و مکانیابی بهینه تسهیلات و زیرساختهای گردشگری شهری با استفاده از GIS موردشناسی شهر سمنان. نشریه جغرافیا و توسعه، 35(12)، 33-48. https://doi.org/10.22111/gdij.2014.1553
آریانپور، آزاد؛ جمشیدی، علیرضا و جمینی، داوود. (1392) .بررسی و تحلیل تبلیغات کلامی و تأثیر آن بر جذب گردشگران روستایی: مطالعه موردی روستای پالنگان. اولین همایش ملی گردشگری و طبیعتگردی ایرانزمین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، شرکت هماندیشان محیطزیست فردا، همدان، ایران.
حقپرست، فرزین؛ آصفی، مازیار و ابیزاده، الناز. (1398). تحلیل تأثیرات زمینههای ادراکی و دلبستگی مکانی بر وفاداری کنشی گردشگران (نمونه موردی: بازار تاریخی تبریز).فصلنامه برنامهریزی فضایی (جغرافیا)، 9 (34)2)، 25-44. https://doi.org/10.22108/sppl.2019.113162.1292
حیدرزاده، کامبیز؛ نجفی، کبری و حسینی، سیدعلی. (1396). تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 12(40)، 115-153.doi.org/10.22054/tms.2018.19440.1534
دیواندری، جواد و ایلبگیپور، فرانک. (1398). ارزیابی چالشهای جذب گردشگری رویداد با استفاده از مدل SWOT؛ مطالعه موردی: روستای سیفآباد از توابع شهرستان کوهرنگ. پژوهشهای نشریه گردشگری و توسعه پایدار، 2 (3)، 31-42.
سقایی، مهدی و خوشهبست، فرزانه. (1392). گردشگری رویداد و بررسی اثرات ناشی از رویدادها.ارائهشده در اولین همایش ملی گردشگری و طبیعتگردی ایرانزمین، همدان، ایران.
صفاری، امیر؛ ساسانپور، فرزانه و موسیوند، جعفر. (1390). ارزیابی آسیبپذیری مناطق شهری در برابر خطر سیل با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و منطق فازی: مطالعه موردی: منطقه 3 تهران. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، 17(20)، 129-150.
قادری، اسماعیل و مطهر، سیده مهسا. (1392). بررسی عامل کششی انگیزاننده در انتخاب مقصد: مقایسه مقاصد داخلی و خارجی، مطالعه موردی: شهر تهران. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، 2، 15-29.
قاسمی، ایرج و واشقانیفرهانی، گلسا. (1397). تحلیل شبکهای جاذبهها در برنامهریزی گردشگری: مطالعه موردی جاذبههای شهرستان کاشان. مجلهگردشگری شهری، 5(1)، 21-34. https://doi.org/10.1016/j.scs.2018.01.018
کفاشانطوسی، فرزان؛ حسنآبادی، داود و علینقیزاده، مصطفی. (1399). تحلیل توزیع فضائی-زمانی زیرساختهای خدمات گردشگری بهمنظور مدیریت بهینه و افزایش بهرهوری صنعت گردشگری: مطالعه موردی شهرستان شاهرود. فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 10(2)، 615-593. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22286462.1399.10.38.3.8
موسوی، میرنجف؛ کهکی، فاطمه سادات و جلالیان، سیداسحاق. (1398). ارزیابی عناصر مؤثر بر توسعه گردشگری شهری: مطالعه موردی شهر ارومیه. مجله گردشگری شهری، 6(2)، 61-77. https://doi.org/10.22059/jut.2019.240063.371
یحییتبار، فاطمه؛ طاهری، عصمتالسادات و آقاجانی، بهرام. (آبان 1392). ارائه مدلی از همکاریهای بین سازمانی میان سازمانهای مرتبط با صنعت گردشگری در استان مازندران. همایش دانشگاه کارآفرین، صنعت دانشمحور، مازندران، ایران.
Arianpour, A., Jamshidi, A., & Gemini, D. (2013). Investigation and analysis of verbal advertising and its effect on attracting rural tourists: A case study of Palangan village. First National Conference on Tourism and Nature Tourism in Iran, Islamic Azad University, Hamedan Branch, Ham Andishan Environment Farda Company, Hamedan, Iran. [In Persian].
Baggio, R. (2007). The web graph of a tourism system. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 379(2), 727-734. https://doi.org/10.1016/j.physa.2007.01.008
Bagheri, M., Shojaei, P., & Tayebi Khorami, M. (2018). A comparative survey of the condition of tourism infrastructure in Iranian provinces using VIKOR and TOPSIS. Decision Science Letters, 7(1), 87-102. https://doi.org/10.5267/j.dsl.2017.4.001
Derret, R. (2003). Making sense of how festivals demonstrate a community’s sense of place. International Journal of Tourism Research, 5(6), 403-418. https://doi.org/10.3727/152599503108751694.
Divandari, J., & Ilbegipour, F. (2019). Evaluating the challenges of event tourism attraction using the SWOT model: A case study of Saif Abad village in Kohrang County. Journal of Tourism and Sustainable Development Research, 2(3), 31-42. [In Persian].
Domínguez, T., Darcy, S., & Alén González, E. (2015). Competing for the disability tourism market: A comparative exploration of the factors of accessible tourism competitiveness in Spain and Australia. Tourism Management, 47, 261-272. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.10.008
Ebrahimizadeh, I., Hafezrezazadeh, M., & Darayi, M. (2014). Planning and optimal location of urban tourism facilities and infrastructures using GIS: A case study of Semnan city. Geography and Development, 35(12), 33-48. https://doi.org/10.22111/gdij.2014.1553 [In Persian].
Farrell, M. A., & Oczkowski, E. (2002). Are market orientation and learning orientation necessary for superior organizational performance?. Journal of Market-Focused Management, 5(3), 197-217. https://doi.org/10.1023/A:1022990622706
Faulkner, B., & Russell, R. (2005). Turbulence, chaos and complexity in tourism systems (Case study: A research direction for the new millennium). In B. Faulkner, G. Moscardo, & E. Laws (Eds.), Tourism in the 21st century: Lessons from experience (pp. 328-349). Continuum https://eurekamag.com/research/003/603/003603251.php
Ghasemi, I., & Vashghani Farhani, G. (2018). Network analysis of attractions in tourism planning: A case study of Shahresan attractions in Kashan. Urban Tourism, 5(1), 21-34. https://doi.org/10.1016/j.scs.2018.01.018 [In Persian].
Ghasemi, K., Hamzenejad, M., & Meshkini, A. (2018). The spatial analysis of the livability of 22 districts of Tehran Metropolis using multi-criteria decision-making approaches. Sustainable Cities and Society, 38(0), 382-404. https://doi.org/10.1016/j.scs.2018.01.018
Haqprast, F., Asefi, M., & Abizadeh, E. (2019). Analysis of the effects of perceptual contexts and place attachment on tourists' action loyalty (Case study: Tabriz historical market). Spatial Planning Scientific Quarterly (Geography), 9(2), 25-44. https://doi.org/10.22108/sppl.2019.113162.1292 [In Persian].
Hertz, S., & Mattsson, L. (2004). Collective competition and the dynamics of market reconfiguration. Scandinavian Journal of Management, 20(1–2), 31-51. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2004.05.005
Heidarzadeh, K. (2017). The Impact of Tourism Services Quality on Tourism Destination Loyalty, Considering the Mediating Role of the Tourism Destination Image and the Tourists Satisfaction. Tourism Management Studies, 12(40), 115-153. doi.org/10.22054/tms.2018.19440.1534 [In Persian].
Hai Nguten, Q. (2021). Impact of Investment in Tourism Infrastructure Development on Attracting International Visitors: A Nonlinear Panel ARDL Approach Using Vietnam’s Data.Economies 2021, 9(3), 1-19. https://doi.org/10.3390/economies9030131
Jafari, J., & Xiao, H. (Eds.). (2016). Encyclopedia of tourism. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-01384-8
Jalilian, F., Mirzaei-Alavijeh, M., Ahmadpanah, M., Mostafaei, S., Kargar, M., Pirouzeh, R. & Brand, S. (2020). Extension of the theory of planned behavior (TPB) to predict patterns of marijuana use among young Iranian adults. International journal of environmental researchand public health, 17(6), 1981. doi: 10.3390/ijerph17061981
Jeong, Y., Kim, S. K., & Yu, J. G. (2019). Determinants of behavioral intentions in the context of sport tourism with the aim of sustaining sporting destinations. Sustainability, 11(11), 3073. https://doi.org/10.3390/su11113073
Kafashan Tusi, F., Hassan Abadi, D., & Ali Naghizadeh, M. (2021). Analyzing the spatial and temporal distribution of tourism service infrastructures to optimally manage and increase the productivity of the tourism industry: A case study of Shahrood County. Geography Quarterly (Regional Planning), 10(2), 593-613. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22286462.1399.10.38.3.8 [In Persian].
Khadaroo, j., & Seetanah, B. (2007). Transport infrastructure and tourism development. Annals of Tourism Research, 34, (4), 1021-1032, https://doi.org/10.1016/j.annals.2007.05.010
Li, D. (2010). Does auditor tenure affect accounting conservatism? Further evidence. JJournal of Accounting and Public Policy, 29(3), 226-241. https://doi.org/10.1016/j.jaccpubpol.2010.03.004
Mohamad, D., & Mohd Jamil, R. (2012). A Preference Analysis Model for Selecting Tourist Destinations based on Motivational Factors: A Case Study in Kedah, Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 65(3), 20-25, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.085
Mousavi, M., Kohki, F. S., & Jalalian, S. (2019). Evaluating factors affecting urban tourism development: A case study of Urmia city. Journal of Urban Tourism, 6(2), 61-77. https://doi.org/10.22059/jut.2019.240063.371 [In Persian].
Piryonesi, S. M. (2019). The application of data analytics to asset management: Deterioration and climate change adaptation in Ontario roads (Doctoral dissertation, University of Toronto). Piryonesi_Sayed_Madeh_ _201911_PhD_thesis.pdf
Qadri, I., & Motaher, M. (2013). Investigating the motivating pull factors in destination choice: A comparison of domestic and international destinations, case study: Tehran. Journal of Economics and Urban Management, 2, 15-29. [In Persian].
Rahman, I., & Han, Ch. (2018) Cultural tourism: An analysis of engagement, cultural contact, memorable tourism experience and destination loyalty. TourisManagement Perspectives Journal, 26, 153-163. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.10.006
Safaari, A., Sasanpour, F., & Mousivand, A. J. (2011). Assessment of urban areas' vulnerability to flood risk using geographic information systems and fuzzy logic: A case study of District 3, Tehran. Applied Research in Geographical Sciences (Geographical Sciences), 17(20), 129-150. [In Persian]
Saqaei, M., & Khoshbest, F. (2013). Event tourism and the study of the effects of events. First National Conference on Tourism and Nature Tourism in Iran, Hamedan, Iran. [In Persian].
Yahya Tabar, F., & Taheri, E., & Aghajani, B. (2013). Presenting a model of inter-organizational cooperation among organizations related to the tourism industry in Mazandaran province. Entrepreneurial university conference, knowledge-based industry. [In Persian].
Yoo, C.-K., Yoon, D., & Park, E. (2018). Tourist motivation: an integral approach to destination choices. Tourism Review, 73 (2), 169-185. https://doi.org/10.1108/TR-04-2017-0085
خسروی, ابوالفضل , فتحی, محمدرضا , حسینی امیری, سید محمود و اسماعیلی, سوده . (1404). نقش زیرساختهای نرم و سخت سازمانی در کیفیت برگزاری گردشگری رویدادی و پیامدهای تجربه گردشگر، مطالعه موردی: پیمایش جشنواره گل و گیاه محلات. نشریه گردشگری شهری, 12(1), 81-97. doi: 10.22059/jut.2024.334797.988
MLA
خسروی, ابوالفضل , , فتحی, محمدرضا , , حسینی امیری, سید محمود , و اسماعیلی, سوده . "نقش زیرساختهای نرم و سخت سازمانی در کیفیت برگزاری گردشگری رویدادی و پیامدهای تجربه گردشگر، مطالعه موردی: پیمایش جشنواره گل و گیاه محلات", نشریه گردشگری شهری, 12, 1, 1404, 81-97. doi: 10.22059/jut.2024.334797.988
HARVARD
خسروی, ابوالفضل, فتحی, محمدرضا, حسینی امیری, سید محمود, اسماعیلی, سوده. (1404). 'نقش زیرساختهای نرم و سخت سازمانی در کیفیت برگزاری گردشگری رویدادی و پیامدهای تجربه گردشگر، مطالعه موردی: پیمایش جشنواره گل و گیاه محلات', نشریه گردشگری شهری, 12(1), pp. 81-97. doi: 10.22059/jut.2024.334797.988
CHICAGO
ابوالفضل خسروی , محمدرضا فتحی , سید محمود حسینی امیری و سوده اسماعیلی, "نقش زیرساختهای نرم و سخت سازمانی در کیفیت برگزاری گردشگری رویدادی و پیامدهای تجربه گردشگر، مطالعه موردی: پیمایش جشنواره گل و گیاه محلات," نشریه گردشگری شهری, 12 1 (1404): 81-97, doi: 10.22059/jut.2024.334797.988
VANCOUVER
خسروی, ابوالفضل, فتحی, محمدرضا, حسینی امیری, سید محمود, اسماعیلی, سوده. نقش زیرساختهای نرم و سخت سازمانی در کیفیت برگزاری گردشگری رویدادی و پیامدهای تجربه گردشگر، مطالعه موردی: پیمایش جشنواره گل و گیاه محلات. نشریه گردشگری شهری, 1404; 12(1): 81-97. doi: 10.22059/jut.2024.334797.988