1
مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
10.22059/jut.2025.378675.1222
چکیده
گردشگری خلاق موضوع نسبتاً جدیدی در حوزه گردشگری است که توجه بسیاری از افراد و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. این نوع گردشگری به عنوان زیرمجموعهای از گردشگری فرهنگی، بر تجربههای عمیق و اصیلی که گردشگران خواهان آن هستند، تأکید دارد. پژوهش حاضر با هدف مرور نظاممند ادبیات گردشگری خلاق با رویکرد جهت توسعه صنعت گردشگری انجام شده است. این تحقیق با استفاده از رویکرد فراترکیب انجام گرفته است. پژوهشگران با بهرهگیری از این روش، به بررسی دقیق و عمیق موضوع پرداخته و نتایج پژوهشهای کیفی گذشته را ترکیب کردهاند. در این راستا، با جستجو در پایگاههای معتبر علمی در بازه زمانی 2000 تا 2023، تعداد 290 مقاله در حوزه گردشگری خلاق انتخاب شد. در نهایت، 25 مقاله از این مجموعه مورد تحلیل محتوایی قرار گرفتند و شاخصهای مربوطه با استفاده از استراتژی کدگذاری باز و محوری استخراج گردیدند. براساس یافتههای پژوهش، 6 شاخص و 43 زیرشاخص برای گردشگری خلاق شناسایی شد. این شاخصها عبارتنداز: صنایع خلاق، فرهنگ خلاق، فرد خلاق، مکان خلاق، تجربه خلاق و توسعه خلاق. نتایج این پژوهش نشان داد که توجه به این شاخصها از مهمترین عوامل مؤثر بر رشد و پایداری گردشگری خلاق است. در نهایت، با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی برای سیاستگذاران و مدیران محلی ارائه شده است.