تحلیل عوامل موثر بر رقابت پذیری در مقاصد گردشگری شهری مورد مطالعه شهر تهران

نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت، واحد هیدج، دانشگاه آزاد اسلامی، هیدج، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی تاکستان، قزوین، ایران.

10.22059/jut.2025.387212.1250

چکیده

در این تحقیق تلاش شد عوامل موثر بررقابت پذیری در مقاصد گردشگری شهر تهران مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران ورودی به شهر تهران است. در جهت تعیین حجم نمونه با توجه به نبود تعداد جامعه آماری از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفده و حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSSو لیزرل با روش آمار توصیفی و مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‌ها نشان داد که خلاقیت مقاصد تاثیر معنی دار بر رقابت پذیری گردشگری در شهر تهران دارد. و مقدار ضریب مسیر بدست آمده برابر با 23/0 است، بازاریابی مقصد تاثیر معنی دار بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری در شهر تهران دارد. و مقدار ضریب مسیر بدست آمده برابر با 20/0 است. از دیگر نتایج این پژوهش این است که تصویر ذهنی مقصد تاثیر معنی دار بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری در شهر تهران دارد و مقدار ضریب مسیر بدست آمده برابر با 45/0 است. از بین متغیرهای مورد نظر از نظر تاثیر گذاری متغیر تصویر ذهنی در رتبه اول، خلاقیت مقاصد رتبه دوم و بازاریابی در رتبه سوم قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها