بررسی اثرات گردشگری فیلم بر روی تصویر ادراک‌شده مقصد و انگیزه سفر گردشگران به آذربایجان شرقی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسندگان

1 استادیار دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی-گرایش بازاریابی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

شهرها مقصد اصلی گردشگری به شمار رفته و امروزه گردشگری به یکی از موتورهای محرکه توسـعه شـهری و بازسازی آن تبدیل‌شده است. از سویی دیگر با ظهور اینترنت رفته‌رفته بر قدرت رسانه به‌عنوان یک عنصر اساسی در شکل‌دهی تصویر ذهنی افزوده‌شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر ادراک‌شده مقصد و انگیزه گردشگر در سفر به استان آذربایجان شرقی است، در این پژوهش تلاش شده است تأثیر گردشگری فیلم بر ابعاد مختلف تصویر ادراک‌شده مقصد شامل منابع طبیعی، زیرساخت عمومی، زیرساخت گردشگری و محیط اجتماعی و ارتباط آن باانگیزه گردشگران برای سفر به شهر تبریز بررسی شود که این پژوهش ازنظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است و ازنظر هدف، در گروه پژوهش‌های کاربردی جای می‌گیرد. جامعه آماری تحقیق، گردشگران ورودی به استان آذربایجان شرقی می‌باشند که از سایت‌های گردشگری فیلم استان دیدن کرده‌اند و حداقل یکی از دو فیلم «تبریز در مه» یا «شهریار» را دیده‌اند. نمونه موردمطالعه با روش نمونه‌برداری در دسترس انتخاب‌شده و حجم نمونه شامل 206 گردشگر می‌باشد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه با طیف 5 سطحی لیکرت استفاده شد که اعتبار صوری و محتوایی و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و  LISRELو روش آماری تحلیل مسیر با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش متوالی هم‌زمان بر اساس مراحل بارون و کنی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر ادراک‌شده از مقصد و انگیزه گردشگران، تأثیر معناداری است. از سوی دیگر تصویر ادراک‌شده از مقصد نیز بر انگیزش گردشگران برای سفر به تبریز تأثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. Amaro, S., Duarte, P., & Henriques, C. (2016). Travelers’ use of social media: A clustering approach. Annals of Tourism Research, Vol.59, 1-15.
  2. Ashworth, G., & Goodall, B. (1988). Tourist Images: Marketing In Marketing in the Tourism Industry: the Promotion of Destination Regions, edited by B. Goodall and G. Ashworth. London: Routledge.
  3. Balasubramanian, S. K. (1994). Beyond Advertising and Publicity: Hybrid Messages and Public Policy Issues. Journal of Advertising, Vol.23, No.4, pp.29-47.
  4. Beerli, A., & Martin, J. D. (2004). Factors influencing destination image.Annals of tourism research, 31, No.3, pp.657-681.
  5. Beeton, S. (2005).Film-induced tourism.  Channel View Publications, 25.
  6. Bolan, P., Boy, S., & Bell, J. (2011). We've seen it in the movies, let's see if it's true Authenticity and displacement in film-induced tourism.Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 3, No.2, pp.102-116.
  7. Busby, G., & Klug, J. (2001). Movie-induced tourism: The challenge of measurement and other issues.Journal of vacation marketing, 7, No.4, pp.316-332.
  8. Cohen‐Hattab, K., & Kerber, J. (2004). Literature, cultural identity and the limits of authenticity: a composite approach.International Journal of Tourism Research, 6, No.2, pp.57-73.
  9. Demir, S. S., Kozak, M., & Correia, A. (2014). Modelling Consumer Behavior: An Essay with Domestic Tourists in Turkey.Journal of Travel & Tourism Marketing, 31, No.3, pp.303-312.
  10. Dina, R., Sabou, G. C., & Dobrea, M. (2016). The value of MOOC-based learning as perceived by higher education students. E-Learning & Software for Education, Vol.3, pp.2-18.
  11. Fotis, J. N., Buhalis, D., & Rossides, N. (2012). Social media use and impact during the holiday travel planning process. Springer-Verlag.
  12. Girard, T, Trapp, P, Pinar, M, Gulsoy, T, & Boyt, T. E. (2017). Consumer-based brand equity of a private-label brand: Measuring and examining determinants. Journal of Marketing Theory and Practice, Vol.25, No.1, pp.39-56.
  13. Hart, P. J. (2003). Product Placement for Dummies. Marketing Magazine, Vol.108, No.17, pp.1-7.
  14. MacInnis, D. J., & Folkes, V. S. (2010). The disciplinary status of consumer behavior: A sociology of science perspective on key controversies. Journal of Consumer Research, Vol.36, pp.899-914.
  15. Hoyer, W.D., Macinnis, D.J. & Pieters, R. (2012). Consumer Behaviour, 6th edition, Publisher: P.Ed Australia
  16. Hudson, S., & Ritchie, J. B. (2006b). Promoting destinations via film tourism: An empirical identification of supporting marketing initiatives.Journal of Travel Research, 44, No.4, pp.387-396.
  17. Hudson, S., & Ritchie, J. R. B. (2006). Film tourism and destination marketing: The case of Captain Corelli's Mandolin. Journal of Vacation Marketing, Vol.12, No.3, pp. 256-268.
  18. Iwashita, C. (2006). Media representation of the UK as a destination for Japanese tourists Popular culture and tourism.Tourist Studies, 6, No.1, pp.59-77.
  19. Jiang, H., Geertman, S., & Witte, P. (2020). Smartening urban governance: An evidence-based perspective. Regional Science Policy and Practice, 3, No.3, pp.744-758.
  20. Kaikati, A. M., & Kaikati, J. G. (2004). Stealth Marketing: How to Reach Consumers Surreptitiously. California Management Review, Vol.46, No. 4, pp. 6-22.
  21. Karrh, J. A., McKee, K. B., & Pardun, C. J. (2003). Practitioners’ Evolving Views on Product Placement Effectiveness. Journal of Advertising Research, Vol.43, No.2, pp. 138-149.
  22. Kim, S., & O'Connor, N. (2011). A cross-cultural study of screen tourists’ profiles. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, Vol. 3, No.2, pp.141-
  23. kıycı, şule., & Aksoy, Ramazan. (2011). A Destination Image As a Type of Image and Measuring Destination Image in Tourism (Amasra Case). European Journal of Social Sciences, Vol.20, pp.478-487.
  24. Kotler, P., Makens, J. C., Bowen, J. T., & Baloglu, S. (2018). Marketing for hospitality and tourism. Pearson Education.
  25. Lombardi, R. (1990). Communicating with the public about major accident hazards. In H. Gow & H. Otway (Eds.), Communicating with the public about major accident hazard Report: Commission of the E.C. London: Elsevier Science.
  26. MacInnis, D. J., & Folkes, V. S. (2010). The disciplinary status of consumer behavior: A sociology of science perspective on key controversies. Journal of Consumer Research, 36, pp.899-914.
  27. Macionis, N. (2004). Understanding the film-induced tourist. international tourism and media conference proceedings, Melbourne: Tourism Research Unit, Monash University, Vol.24, pp.86-97.  
  28. Macionis, N. (2008). Film-induced Tourism: The Role of Film as a Contributor to the Motivation to Travel to a Destination. Griffith University.
  29. S.H., & del Bosque I. A. R. (2008) Exploring the cognitive-affective nature of destination image and the role of a psychological factor in its formation, Tourism Management, Vol 29, pp. 263- 277.
  30. Martınez, T. L., Del Barrio Garcı´a, S., Zapata, J. A., Rodrı´guez Molina, M. A. (2007). Modeling a City's Image: The Case of Granada. Journal of Cities. Vol.24, No.5, pp. 335-352.
  31. Morakabati, Y. (2011). Deterrents to tourism development in Iran. International Journal of Tourism Research, Vol.3, No.2, pp.103-123.
  32. Morgan, N., and Pritchard, A. (1998). Tourism Promotion and Power: Creating Images, Creating Identities. Chichester, UK: John Wiley & Sons.
  33. Müller, D. (2006). Unplanned development of literary tourism in two municipalities in rural Sweden. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, Vol.6, No.3, pp.214-
  34. Palacio, María Asunción., & Martín-Santana, Josefa., (2004). Factor Influencing Destination Image. Annals of Tourism Research, No.31. pp.657-681.
  35. Peter J.Paul., & Jerry e.olson. (2004). Understanding consumer behavior, Richard Rwin inc.
  36. Riley, R. W., & Van Doren, C. S. (1992). Movies as tourism promotion: A ‘pull-factor in a ‘push location.Tourism Management, 13, No.3, pp.267-274.
  37. Roesch, S. (2010).The experiences of film location tourists.  Channel View Publications.
  38. Ryu, K., Bordelon, B. M., & Pearlman, D. M. (2013). Destination-image recovery process and visit intentions: Lessons learned from hurricane Katrina. Journal of Hospitality Marketing & Management, 22, No.2, pp.183–203.
  39. Scheibuher, F. (2010). Films & TV Series As a Destination Marketing Tool: The Example of Cornwall And Rosamunde Pilcher Films. Bournemouth University / School of Services Management, Universidad Rey Juan Carlos, Madrid.
  40. Wang, C. Y., & Hsu, M. K. (2010). The relationships of destination image, satisfaction, and behavioral intentions: An integrated model.Journal of Travel & Tourism Marketing, 27, No.8, pp.829-843.
  41. Wang, D., Chan, H. R., & Pan, S. (2015). The impacts of mass media on organic destination image: A case study of Singapore. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 20, No.8, pp.860–874.
  42. Wen, J., Meng, F., Ying, T., Qi, H., & Lockyer, T. (2018). Drug tourism motivation of sex when traveling overseas: Scale construction and validation. Tourism Management, 70, pp. 479–490.
  43. Ying, T., & Wen, J. (2019). Exploring the male Chinese tourists' motivation for commercial Chinese outbound tourists: Scale development and validation. Tourism Management, 64, pp.233–244.
  44. Ying, T., Wei, W., Wen, J., Wang, L., & Ye, S. (2018). Chinese cigar tourists to Cuba: A motivation-based segmentation. J. Destination. Market. Manag, 10, pp.112–121.
  45. Zimmermann, Stefan & Reeves, Tony. (2009). Film Tourism – Locations Are the New Stars, Springer-Verlag Berlin Heidelberg.