تأثیر هم آفرینی ارزش با نقش واسطه‌ای قصد بازدید دوباره گردشگران بر گردشگری خلاق مطالعه موردی: استان هرمزگان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی مستقل

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هم آفرینی ارزش با واسطه قصد بازدید دوباره گردشگران بر توسعه گردشگری خلاق بر مبنای منطق چیرگی خدمت و نظریه مبادله اجتماعی می‌باشد. پژوهش حاضر بر مبنای هدف کاربردی و از نظر طرح پژوهش، کمی، از روش توصیفی- تحلیلی می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده و جامعه آماری پژوهش، گردشگران بازدیدکننده و اقامت‌کننده در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان هرمزگان می‌باشد. چون تعداد جامعه بالای 100000 است، طبق مورگان و کرجسی تعداد 384 نمونه انتخاب شد. برای آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده و تجزیه‌وتحلیل‌ها از طریق نرم‌افزارهای SPSS و Warp PLS انجام‌شده است. نتایج نشان داد که هم آفرینی ارزش با واسطه قصد بازدید دوباره گردشگران بر توسعه گردشگری خلاق تأثیر مثبت و معنادار دارد. هم آفرینی ارزش با سنجه‌های دور شدن از واقعیت، خاطره‌انگیز بودن، یادگیری بر قصد بازدید دوباره با سنجه‌های رضایت و شادی، تأثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین تمامی این عوامل نیز بر گردشگری خلاق تأثیر مثبت و معنادار دارند. با توجه به فراگیر شدن اپلیکیشن‌های سفر و نقش گسترده رسانه‌های اجتماعی نیازهای گردشگران نیز تغییر کرده و ممکن است پس از یک‌بار بازدید از مقصد، علاقه چندانی به بازدید دوباره نداشته باشند و برایشان تکراری شود. بنابراین هم آفرینی ارزش که موجب قصد بازدید دوباره و درنهایت توسعه گردشگری خلاق می‌شود، می‌تواند راهکاری مناسب برای این منظور باشد.

کلیدواژه‌ها


  1. بذرافشان، مرتضی. (1396). درآمدی بر شناخت صنعت گردشگری. چاپ ششم، تهران، انتشارات مهکامه.
  2. حسن‌زاده، مریم؛ دل‌افروز، نرگس؛ پور سلیمانی، علی‌قلی و شاهرودی، کامبیز. (1400). تبیین مدل رفتار هم آفرینی ارزش مشتری در توسعه صنعت گردشگری پزشکی استان گیلان. مجله گردشگری شهری، 8 (2)، 141-159. doi:10.22059/JUT.2021.327185.927
  3. سکاران، اوما (1381). روش‌های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  4. سیف‌اللهی، ناصر و دهقانی قهنویه، عادله. (1400). تأثیر رسانه اجتماعی بر نیات رفتاری و هم آفرینی ارزش برند در شرایط کرونایی مطالعه موردی: گردشگران شهر اصفهان. مجله گردشگری شهری، 8(4)، 1-12. doi:10.22059/JUT.2021.325173.910
  5. Anton, C., Camarero, C., & Garrido, M.J. (2018). Exploring the experience value of museum visitors as a co-creation process. Current Issues in Tourism, 21 (12), 1406-1425. doi.org/10.1080/13683500.2017.1373753
  6. Assiouras, I., Skourtis, A., & Giannopoulos, A. (2022).Testing the relationship between value co-creation, perceived justice and guests’ enjoyment. Current Issues in Tourism,14(16), 10151. doi.org/10.1080/13683500.2022.2030680
  7.  Assiouras, I., Skourtis, G., Giannopoulos, A., Buhalis, D. and Koniordos, M. (2019).Value co-creation and customer citizenship behavior. Annals of TourismResearch, 78 (10), 27-42. doi.org/10.1016/j.annals.2019.102742
  8. Bazar Afshan, M. (2016). an introduction to the knowledge of the tourism industry. 6th edition, Tehran: Mahkame Publications. [In Persian]
  9. Bhuiyan, K.H., Jahan, I., Zayed, N.M., Anwarul Islam, K.m., Suyaiya S., Tkachenko, O., & Nitsenko, V. (2022). Smart Tourism Ecosystem: A New Dimension toward Sustainable Value Co-Creation. Sustainability, 14, 15043. doi.org/10.3390/su142215043
  10. Blazquez-Resino, J. J., Molina, A., & Esteban-Talaya, A. (2015). Service-dominant logic in tourism: The way to loyalty. Current Issues in Tourism, 18(8), 706–724. doi.org/10.1080/13683500.2013.863853
  11. Brakus, J. J., Zarantonello, L., & Schmitt, B. H. (2013). An experiential account of happiness in life and in ads. In 42nd AMS Annual Conference
  12. Buonincontri, P., Morvillo, A., Okumus, F., & van Niekerk, M. (2017). Managing the experience co-creation process in tourism destinations: empirical findings from naples. Tourism Management, 62, 264-277.doi.org/10.1016/j.tourman.2017.04.014
  13. Campos, A., Mendes, J., Oom do Valle, P., & Scott, N. (2015). Co-creation experiences: A literature review. Current Issues in Tourism, 18. Published online September 15. doi.org/10.1080/13683500.2015.1081158
  14. Casais, B., Fernandes, J., & Sarmento, A. (2020). Tourism innovation through relationship marketing and value co-creation: A study on peer-to-peer online platforms for sharing accommodation. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 51–57. doi.org/10.1016/j.jhtm.2019.11.010
  15. Chen, Y., Cottam, E., & Lin, Z. (2020). The effect of resident-tourist value co-creation on residents’well-being. Journal of Hospitality and Tourism Management, (44), 30–37. doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.05.009
  16. Choi, H., & Choi, HC. (2018). Investigating Tourists’ Fun-Eliciting Process toward Tourism Destination Sites: An Application of Cognitive Appraisal Theory. Journal of Travel Research,  58 (5),732-744. doi.org/10.1177/0047287518776805
  17.  Eletxigerra, A., Barrutia, J.M., & Echebarria, G. (2021). Tourist expertise and pre-travel value co-creation: Task-related processes and beyond. Tourism Management Perspectives, 37-100772. doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100772
  18. Frow, P., Nenonen, S., Payne, A., & Storbacka, K. (2015). Managing co-creation design: A strategic approach to innovation. British Journal of Management, 26, 463e483. doi.org/10.1111/1467-8551.12087
  19. Gato, M.,  Dias, Á., Pereira, L.,  da Costa, RL., & Gonçalves, R. (2022).  Marketing Communication and Creative Tourism: An Analysis of the Local Destination Management Organization. Journal of Open Innovation, 8(40), 1-23. doi.org/10.3390/joitmc8010040
  20. Gonzalez-Mansilla, O., Berenguer-Contrı´, G. & Serra-Cantallops, A. (2019). The impact of value co-creation on hotel brand equity and customer satisfaction. Tourism Management, 75, 51-65. doi.org/10.1016/j.tourman.2019.04.024
  21. Grissemann, U.S., & Stokburger-Sauer, N.E. (2012). Customer co-creation of travel services: The role of company support and customer satisfaction with the co-creation. Tourism Management, 33, 1483-1492. doi.org/10.1016/j.tourman.2012.02.002
  22. Hasanzadeh, M., Delafrooz, N., Gholipoor Soleimani, A., & Shahroodi, K. (2021). Explaining the Model of Customer Value Co-Creation Behavior in the Development of Medical Tourism Industry of Guilan Province. Journal of Urban Tourism, 8(2), 141-159. doi:10.22059/JUT.2021.327185.927 [In Persian]‌
  23. Jaakkola, E., Helkkula, A., & Aarikka-Stenroos, L. (2015). Service experience cocreation: conceptualization, implications, and future research directions. Journal of Service Management, 26(2), 182e205. doi.org/10.1108/JOSM-12-2014-0323
  24. Kamboj, S. & Gupta, S. (2018). Use of smart phone apps in co-creative hotel service innovation: an evidence fromIndia. Current Issues in Tourism, 23 (3), 1-22. doi.org/10.1080/13683500.2018.1513459
  25. Leal A., & Roldan J. (2001). Benchmarking and Knowledge Management. OR Insight, 14(4), 11-12. doi.org/10.1057/ori.2001.15
  26. Li, P.Q.,  & Kovacs, JF. (2022). Creative tourism and creative spaces in China. Leisure Studies, 41(2), 180- 192. doi.org/10.1080/02614367.2021.1948596
  27. Liu, J., & Jo, WM. (2022). Value co-creation behaviors and hotel loyalty program member satisfaction based on engagement and involvement: Moderating effect of company support. Journal of Hospitality and Tourism Management, 43, 23-31. doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.02.002
  28. Lusch, R. F., & Nambisan, S. (2015). Service innovation: A service-dominant logic perspective. MIS Quarterly, 39(1), 155–175.
  29. Mathis, E.F., Kim, H., Uysal, M., Sirgy, J.M., & Prebensen, S.n. (2016). The effect of co-creation experience on outcome variable. Annals of Tourism Research 57, 62-75. doi.org/10.1016/j.annals.2015.11.023
  30. McCartney, G., & Chen, Y. (2019). Co-Creation Tourism in an Ancient Chinese Town. Journal of China Tourism Research,1-25. doi.org/10.1080/19388160.2019.1596856
  31. Meng, B., & Cui, M. (2020). The role of co-creation experience in forming tourists' revisit intention to home-based accommodation: Extending the theory of planned behavior. Tourism Management Perspectives, (33), 100581. doi.org/10.1016/j.tmp.2019.100581
  32. Mohammadi, F., Yazdani, H.R., Jami Pour, M.,  & Soltani, M. (2021), "Co-creation in tourism: a systematic mapping study", Tourism Review, 76(2), 305-343. doi.org/10.1108/TR-10-2019-0425
  33. Payne, A. F., Storbacka, K., & Frow, P. (2008). Managing the co-creation of value. Journal of the Academy of Marketing Science, 36(1), 83–96. doi.org/10.1007/s11747-007-0070-0
  34. Pham, H. L., Pham, T., & Nguyen, T. (2022). Value co-creation in branding: A systematic review from a tourism perspective. European Journal of Tourism Research, 32, 3203. doi.org/10.54055/ejtr. v32i.2597
  35. Pizam, A., & Tasci, A. D. A. (2019). Experienscape: Expanding the concept of servicescape with a multi-stakeholder and multi-disciplinary approach. International Journal of Hospitality Management, 76(January), 25–37. doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.06.010
  36. Prebensen, N. K., Vitterso, J., & Dahl, T. I. (2013). Value co - creation significance of tourist resources. Annals of Tourism Research, 42(6), 240–261. doi.org/10.1016/j.annals.2013.01.012
  37. Prebensen, N.k., & Xie, J. (2017). Efficacy of co-creation and mastering on perceived value and satisfaction in tourists' consumption. Tourism Management, 60, 166e176.
  38. Seifollahi, N., & Dehghani Ghahnavieh, A. (2022). The Effect of Social Media on Behavioural Intentions and Co-Creation of Brand Value in Covid-19 Era, Case Study: Isfahan Tourists. Journal of Urban Tourism8(4), 1-12.‌ doi:10.22059/JUT.2021.325173.910 [In Persian]
  39. Sekaran, U. (2001). Research methods in management. translated by Mohammad Saebi and Mahmoud Shirazi, Tehran: Public Management Education Center Publications. [In Persian]
  40. Shoukat, M.H., & Ramkissoon, A. (2022). Customer delight, engagement, experience, value co-creation, place identity, and revisit intention: a new conceptual framework. Journal of hospitality marketing and management, 31(6), 757–775. doi.org/10.1080/19368623.2022.2062692
  41. Solakis, K., Katsoni, V., Mahmoud, A.B., & Grigoriou, N. (2022). Factors affecting value co-creation through artificial intelligence in tourism: a general literature review. Journal of Tourism Futures, 1, 1-15. doi.org/10.1108/JTF-06-2021-0157
  42. Terblanche, N.S., & Taljaard, A. (2018): The perceived value and perceived benefits experienced by customers using travel agents. South African Journal of Business Management, 49(1), 1-13. Doi: hdl.handle.net/10520/EJC-14b9cc1976
  43. Tung, V. W. S., Chen, P.-J., & Schuckert, M. (2017). Managing customer citizenship behaviour: The moderating roles of employee responsiveness and organizational reassurance. Tourism Management, 59, 23–35.doi:10.1016/j.tourman.2016.07.010
  44. Vrgo, S., Lusch, R. (2004). Evolving to a new dominant logic for marketing. Journal of Marketing, 68(1), 1–17.doi:10.1509/jmkg.68.1.1.24036
  45. Wu, J. S., Law, R., & Liu, J. (2018). Co-creating value with customers: A study of mobile hotel bookings in China. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(4), 2056-2074.doi: 10.1108/IJCHM-08-2016-0476
  46. Xie, J., Tkaczynski, A., & Prebensen, N. K. (2020). Human value co-creation behavior in tourism: Insight from an Australian whale watching experience. Tourism Management Perspectives35, 100709.‌ doi:10.1016/j.tmp.2020.100709
  47. Zhang, Y., & Lee, H. (2022). Wine tourism experience effects on co-creation, perceived value and consumer behavior. Ciência e Técnica Vitivinícola37(2), 159-177.doi.org/10.1051/ctv/20223702159
  48. Zhu, Y., Zaidin, N., & Pu, Y. (2022). Local Residents Becoming Local Tourists: Value Co-Creation in Chinese Wetland Parks during the COVID-19 Pandemic. Sustainability14(19), 12577. doi.org/10.3390/su141912577