بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی گردشگران ورزشی در مقصد گردشگری مطالعه موردی: شهر گنبدکاووس

نوع مقاله : مقاله مستخرج از طرح پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، گرگان ، ایران

چکیده

در بازار پررقابت گردشگری، به‌کارگیری ابزارهای تبلیغی قدرتمند جهت تأثیر بر نگرش و رفتار گردشگران برای انتخاب مقاصد گردشگری یکی از چالش‌های مهم در بحث بازاریابی می‌باشد. گردشگری ورزشی یکی از بخش‌های مهم در توسعه صنعت گردشگری و رویدادهای ورزشی به‌عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در بازاریابی مقاصد محسوب می‌شوند. تبلیغات شفاهی گردشگران ورزشی یکی از بهترین ابزارهای تبلیغی در بازار رقابتی است. در این راستا پژوهش حاضر باهدف بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی گردشگران ورزشی در مقصد گردشگری شهر گنبدکاووس تدوین‌شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. 374 نفر به‌عنوان نمونه آماری به‌صورت تصادفی ساده از بین گردشگران ورزشی حاضر در مقاصد ورزشی گنبدکاووس در بهار سال 1398 انتخاب شدند. داده‌های این تحقیق از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شد. روایی پرسشنامه توسط 6 نفر از اساتید صاحب‌نظر و پایایی آن با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی موردسنجش و تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SMART PLS V2.0 M3 انجام‌شده است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که وفاداری، رضایت‌مندی و اعتماد اثر مستقیم و معنی‌داری بر تبلیغات شفاهی گردشگران در مقصد گردشگری دارد. لذا جهت وفادار نمودن گردشگران و تبلیغات شفاهی آن‌ها پیشنهاد می‌شود که کیفیت خدمات رویداد و مقصد، بازاریابی رابطه‌مند مقصد، ارزش ادراک‌شده و تصویر ذهنی گردشگران از رویداد و مقصد بهبود یابد.

کلیدواژه‌ها


1)      آذر، عادل؛ غلام‌زاده، رسول؛ قنواتی، مهدی (1391) مدل‌سازی مسیری ساختاری در مدیریت، کاربرد نرم‌افزار- Smart PLS، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه دانش.
2)      اسدی، شکوفه و محمدی، مصطفی (1397) بررسی اثربخشی تبلیغات دیداری بر انتخاب شهرستان رامسر به‌عنوان مقصد گردشگری، نشریه گردشگری شهری، دوره 5، شماره 1، صص.99-83.
3)      اکبری، محسن؛ هوشمندچایجانی، میلاد؛ معتمد، حسن (1394) برند، کیفیت خدمات و تبلیغات شفاهی در توریسم: فرصت‌های پادگان‌های نظامی، مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 10، شماره 31، صص.69-41.
4)       امینی، علیرضا؛ خوش سپهر، زهرا؛ یوسفی، زیبا (1398) شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه گردشگری ورزشی در حوزه کارکردی دولت (موردمطالعه: وزارت ورزش و جوانان)، مطالعات مدیریت دولتی ایران، دوره 2، شماره 2، صص. 90-69.
5)       بحرینی زاده، منیجه و ضیایی، علیرضا (1391) بررسی تأثیر ریسک گریزی و سطح درگیری محصول مصرف‌کنندگان بر وفاداری و تبلیغات شفاهی آن‌ها از نام و نشان‌های تجاری: نقش میانجی دل‌بستگی و اعتماد به نام و نشان تجاری، نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 4، صص. 121-105.
6)      بهاری، جعفر؛ فراهانی، بنفشه؛ بهاری، شهلا؛ بذله، مرجان؛ بهاری، حامد (1396) بررسی روابط ساختاری تصویر مقصد، ارزش درک شده، رضایت و وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: شهر تبریز)، جغرافیا و مطالعات محیطی، دوره 6، شماره 21، صص.144- 127.
7)      پاپلی یزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی (1385) گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
8)      پاشایی، سجاد؛ عسکریان، فریبا؛ روزافزون، عبدالرضا (1398) بررسی نقش میانجیگری عوامل نهادی در تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو، مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 14، شماره 45، صص.80-57.
9)      حبیبی، آرش و عدن­ور، مریم (1396) مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی با LISREL، چاپ اول، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
10)   حسنقلی­پور، طهمورث؛ رهروی، الناز؛ عباچیان قاسمی، رضا (1392) مطالعه نظری و تجربی عوامل پیش‌بینی کننده مشتریان در مورد شرکت‌های هواپیمایی (مطالعه موردی: شرکت هواپیمایی ایران ایر)، مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 1، صص. 60-41.
11)   حمیدی­زاده، محمدرضا؛ قره­چه، منیژه؛ هادی­زاده، اکرم؛ سلیمی­پور، سیروس (1395) طراحی و تبیین مدل تأثیر تبلیغات توصیه‌ای بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری و قصد سفر (مطالعه موردی: اصفهان)، مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 4، صص.832- 811.
12)    حیدرزاده، کامبیز؛ نجفی، کبری؛ حسینی، سیدعلی (1396) تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران، مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 12، شماره 4، صص. 153-115.
13)   خبیری، محمد؛ محمدی، رزگار؛ صادقی رضا (1392) بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت مشتریان باشگاه‌های بدن‌سازی در ارتباط دهان‌به‌دهان، نشریه پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 1، شماره 4، صص. 86-79.
14)   درزیان عزیزی، عبدالهادی؛ فعلی، راضیه؛ رحیمی، فرج الله؛ محمودی، ادریس (1395) تأثیر عوامل شناختی و احساسی بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، شماره 2، صص. 54-37.
15)   رنجبریان، بهرام؛ جلیلوند، محمدرضا؛ فتحی، سعید (1390) تأثیر تبلیغات شفاهی برجذب گردشگران خارجی (موردمطالعه: شهر اصفهان)، نشریه تحقیقات جغرافیایی، زمستان 1390، دوره 26، شماره 4، صص. 66 - 47.
16)   زیتونلی، عبدالحمید؛ هنری، حبیب؛ فراهانی، ابوالفضل (1391) شناسایی توانمندی‌های گردشگری ورزشی استان گلستان، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، دوره 1، شماره 1، صص.83-71.
17)   زیتونلی، عبدالحمید؛ اسدی، حسن؛ فراهانی، ابوالفضل؛ رضایی صوفی، مرتضی (1392) الگوی تحلیلی ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزشی ایران، نشریه پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت ورزشی، دوره 5، شماره 3، صص.72- 59.
18)   زیتونلی، عبدالحمید و برزگر، صادق (1398) بررسی شاخص‌های رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری ورزشی در نواحی مرزی (مطالعه موردی: استان گلستان)، فصلنامه علمی علوم و فنون مرزی، دوره 8، شماره 2، صص. 25-1.
19)   زیتونلی، عبدالحمید و برزگر، صادق (1398) الگوسازی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری شهر گنبدکاووس با تأکید بر رویداد ورزشی، نشریه گردشگری شهری، دوره 6، شماره 3، صص. 89-105.
20)   شاطریان، محسن؛ کیانی سلمی، صدیقه؛ شیخ‌زاده، فاطمه (1397) بررسی عوامل اثرگذار بر انگیزه گردشگران رویداد در انتخاب مقصد گردشگری و اثر آن بر وفاداری گردشگران (نمونه موردی: جشنواره گل و گلاب قمصر و نیاسر)، نشریه گردشگری و توسعه، دوره 7، شماره 1، صص. 155- 135.
21)   عبدالوند، محمدعلی و غفاری آشتیانی، پیمان (1388) ارائه الگویی برای ارزیابی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در بازار خدمات (مطالعه موردی: بانک‌های شهرستان اراک)، مجله پژوهش‌های مدیریت، دوره 20، شماره 81، صص. 51-35.
22)   غفاری، محمد (1396) تدوین چارچوبی برای سنجش کیفیت ادراک‌شده از مقاصد گردشگری، گردشگری و توسعه، دوره 6، شماره 4، صص. 120- 106.
23)    غفاری، محمد و مام­رمضانی، کیوان (1398) ارائه الگویی برای بررسی تأثیر ارتباطات توصیه‌ای آنلاین بر قصد سفر به مقصد گردشگری، دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، دوره7، شماره13، صص.124-101.
24)   قاسمی، مهدیه و نجارزاده، محمد (1394) بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند و ارتباط آن با توصیه شفاهی به دیگران (مطالعه موردی: گردشگران ورودی شهر اصفهان)، نشریه گردشگری شهری، دوره 2، شماره 2، صص.165- 153.
25)   قلی­زاده، بهاره؛ طالب­پور، مهدی؛ کشتی­دار، محمد (1394) بازاریابی رابطه‌مند به‌عنوان پیش‌بینی برای رفتار خرید مشتریان ورزشی (مطالعه موردی: باشگاه‌های تندرستی بانوان مشهد)، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره 3، شماره 10، ۸۴- 73.
26)   کارکن، لیلا؛ زیتونلی، عبدالحمید؛ اسدی، حسن (1392) تأثیر رویداد ورزشی اسب‌دوانی بر توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان، نشریه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره ۱، شماره 2، صص.۱۷- 9.
27)   کردلو، حسین؛ خورشیدی، رضا؛ الهی، علیرضا (1395) ارتباط تبلیغات دهان‌به‌دهان با تمایل حضور مشتریان در باشگاه‌های ورزشی (مطالعه موردی: باشگاه‌های پرورش اندام ایلام)، مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی، دوره 3، شماره 4، صص.34-25.
28)   کریمی، بهرام؛ قاسمی وسمه‌جانی، ابوطالب؛ قربانی، مهرداد (1398) واکاوی و تبیین کاستی‌ها و چالش‌های مناطق نمونه گردشگری، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، دوره 8، شماره 28، صص. 88- 70.
29)   کیانی­فیض‌آبادی، زهره (1397) عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری با نقش میانجی رضایت گردشگران (موردمطالعه: شهر کاشان)، نشریه گردشگری شهری، دوره 5، شماره 4، صص. 120- 105.
30)   محمدی، مصطفی و میرتقیان­رودسری، سیدمحمد (1398)، بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهر رامسر)، نشریه گردشگری شهری، دوره 6، شماره 1، صص. 167- 149.
31)   مرادی، عرفان؛ الهی، علیرضا؛ صفاری، مرجان (1397) مطالعه تعیین روابط علی انگیزه‌ها و رضایت گردشگران رویداد ورزشی: نقش میانجی درگیری ذهنی، نشریه مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 13، شماره 42، صص.159- 125.
32)   مظلومی سوینی، فرزانه؛ جابری، اکبر؛ مرادی، مهدی؛ خزائی­پول، جواد (1392) بررسی تأثیر کیفیت خدمات مقاصد گردشگری ورزشی بر تبلیغات دهان‌به‌دهان (مطالعه موردی: گردشگران ورزشی شهر نوشهر)، نشریه پژوهش در مدیریت ورزشی، دوره 2، شماره 6، صص. 38- 19.
33)  Crouch, G. I. (2010) Destination Competitiveness: An Analysis of Determinant Attributes, Journal of Travel Research, Vol.50, No.1, pp.27-45.
34)  Ennew, C. T. & Banerjee, A. K. & Li, D. (2000) Managing word of mouth communication: Empirical Evidence from India, International Journal of Bank Marketing, Vol.18, No.2, pp.75 – 83.
35)  Han, H. & Hyun, S. S. (2015) Customer retention in the medical tourism industry: Impact of quality, satisfaction, trust, and price reasonableness, Tourism Management, Vol.46, pp.20-29.
36)  Hsu, Cathy. & Cai, Liping, A. (2009) Brand knowledge, trust and loyalty- a conceptual model of destination branding, International CHRIE Conference, University of Massachusetts Amherst, Published by Scholar Works@UMass Amherst, 2009, pp.1-9.
37)  Icoz, O. & Gunlu, E. & Oter, Z. (2010) Sport tourism destinations as brand and factors affecting destination choices of soccer teams, 5th International congress on Business, economic and Management, pp.1-18.
38)  Kaplanidou, K. (2006) Impact of sport tourism event image on destination image and intentions to travel, A structural equation modeling analysis, Michigan State University, ProQuest Dissertations Publishing.
39)  Kim, Young Hoon. & Li, Hongxin. & Nauright, John. (2018) A destination development by building a brand image and sport event tourism: a case of Sport City USA, Sport in Society, Cultures, Commerce, Media, Politics, Vol.21, No.8, pp.1196-1203.
40)  Lee, W.H. & Cheng, C.C. (2018) Less is more: A new insight for measuring service quality of green hotels, International Journal of Hospitality Management, Vol.68, pp.32–40.
41)  Loncaric, Dina. & Perisic Prodan, Marina. & Dlacic, Jasmina. (2017) Co-creating tourist experiences to enhance customer loyalty and travel satisfaction, Tourism in Southern and Eastern Europe, Vol.4, pp.321-334.
42)  Nadarajah, Gunalan. & Sri Ramalu, Subramaniam. (2017) Effects of Service Quality, Perceived Value and Trust on Destination Loyalty and Intention to Revisit Malaysian Festivals among International Tourists, International Journal of Recent Advances in Multidisciplinary Research, Vol.04, No.12, pp.1- 7.
43)  Scowsill, David. (2017) Travel & Tourism Economic Impact 2017, World Travel & Tourism Council, pp.1-14.
44)  Severi, E. & Ling, K. C. &Nasermoadeli, A. (2014) The impacts of electronic word of mouth on brand equity in the context of social media, International Journal of Business and Management, Vol.9, No.8, pp.70- 84.
45)  Sweeny J.C. & Soutar G. N. & Mazzarol, T. (2007) Factors influencing word of mouth ffectiveness: receiver perspectives. European Journal of Marketing, Vol.42, No.3/4, pp.344-364.
46)  ­Thomas, M. L. & Mullen, L. G. & Fraedrich, J. (2011) Increased word-of-mouth via strategic causerelated marketing, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, Vol.16, No.1, pp.36–49.
47)  Van der Zee, Egbert. & Go, Frank M. (2014) Analysing Beyond the Environmental Bubble Dichotomy: How the 2010 World Cup Case Helped to Bridge the Host-Guest Gap, Journal of Sport and Tourism, Vol.18, No.3, pp.161-183.
48)  Vegara, Jose Miguel. & Saura, Eugenia Montesinos. & Lopez, Jose Maria. & Lopez, Sanchez Guillermo Felipe. & Angosto, Salvador. (2018) The touristic impact of a sporting event attending to the future intentions of the participants, Journal of Physical Education and Sport (JPES), Vol.18, No.3, pp.1356–1362.
49)  Wu, Shwn Ing. (2015) Construction and Comparison of Relationship Models of Urban Tourism Development, International Journal of Marketing Studies, Vol.7, No.4, pp.9-23.
50)  Zhang, L. & Su, M. (2010) Effects of new product preannouncement on purchase intention, International Nankai Business Review, Vol.2, No.1, pp.48-63.